• 8.345.920 stemmen

El Alamein - La Linea del Fuoco (2002)

Drama / Oorlog | 117 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titels: El Alamein: The Line of Fire / El Alamein

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Enzo Monteleone

Met onder meer: Paolo Briguglia, Pierfrancesco Favino en Luciano Scarpa

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot El Alamein - La Linea del Fuoco

El Alamein, Egypte - oktober 1942. Het Britse Achtste Leger onder leiding van generaal Montgomery dwingt de As-mogendheden onder leiding van generaal Rommel om zich terug te trekken uit Egypte en Libië. Het is de eerste grote nederlaag van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. De Italianen, bondgenoten van de Duitsers, zijn moedig, maar slecht bewapend. Ze behoren tot het kruim van het Italiaanse leger, maar leveren een verloren strijd voor een bondgenoot die hen minachtend behandelt. Na elf dagen van verschrikkelijke gevechten zijn er 25000 doden en 30000 krijgsgevangenen. De film volgt het leven van de frontsoldaten. Een verhaal van mannen die probeerden te overleven op een rantsoen van een half glas vervuild water - terwijl ze vochten tegen de dysenterie. Van mannen die hun land verdedigden ver van huis. Van kleine naamloze helden die stierven in het vergeten zand van de Egyptische woestijn.

image

Bersagliere motociclista

Cpt. Medician

avatar van De GeuS

De GeuS

Behoorlijk traag en langdradig; 2*....

avatar van zoutzak

zoutzak

wel aardige film, maar ik ging toch zitten voor een actierijke oorlogsfilm, en dan kom je hiermee een beetje bedrogen uit haha. maar goed geacteerd, en wel redelijk aangrijpend.

het wordt inderdaad langdradig in de woestijn, na anderhalf uur komt het zand echt je neus uit!

avatar van TheMaestro

TheMaestro

Beetje traag, opzich wel mooi gefilmd. Wat ik goedkoop vind is dat je weinig de tegenstander ziet. S'nachts (heel moderne) pantserwagens etc... Best aardige film, maar er had meer ingezeten. Was mooier geweest als ze af en toe de Engelsen hadden mee gevolgd en dan switchen met de Italianen en zo de spanning opbouwen naar de veldslag.

avatar van spurs

spurs

Viel mij erg tegen, was langdradig.

stinissen (crew films & series)

Film laat goed zien hoe de Italianen langzaam maar zeker ten ondergaan in deze bijna vergeten veldslag..

avatar van manic

manic

Dramatische muziek onder scenes die van zichzelf al rampzalig genoeg zijn ontkrachten de dramatiek.

avatar van film-gek

film-gek

hele goede film die het vanuit de positie van de Italiaanse militairen laat zien, er is weinig actie maar dat maakt het juist zo dramatisch vindt ik, ze hebben goede dramatische muziek uit gekozen voor de film ja het is een hele goede film vind ik

4.0

avatar van Vantage

Vantage

Het beperkte budget nekte de film m.i.

Op zich een heel aardige film, alleen een paar scenes maakten dat ik toch een lagere waardering gaf.

En de film duurt misschien net wat te lang.

avatar van Humphrey

Humphrey

Prima produktie vind ik. Eindelijk eens een film over de andere kant van het front in Noord-Afrika, waar iedereen zeker over gehoord heeft maar lang moest wachten naar een ietwat recente prent.

Redelijk realistisch gebracht met oog voor detail (nou ja, onafgezien van sommige zaken).

Duidelijke weergave van de harde ontnuchtering van de Italianen tijdens WO II.

avatar van Lad

Lad

Redelijk oorlogsdrama, maar er zat meer in... Soms een beetje vreemd, minder en soms dan weer goed en aardig...

3*, degelijke film...

avatar van Dutchero

Dutchero

De tragedie van een verslagen leger.....

In oorlogen zijn er altijd van die groepen mensen die nét even een beetje extra de pineut zijn. Zo ook de Pavia compagnie in deze film. Verlaten door alles en iedereen, de eigen legerleiding, de bondgenoten en soms zelfs door de vijand. Verveling, ziektes, hitte, dorst, niets blijft deze groep bespaard.

Deze elementen worden op een droge maar treffende manier neergezet door het groepje voor mij onbekende maar prima acteurs. De beelden uit de woestijn zijn mooi geschoten, en realistisch. Dit vergroot het inlevingsvermogen. Dit gecombineerd met een voortreffelijke soundtrack maakt de film een indrukwekkend drama.

De actiescenes waren helaas wat minder. Die artillerie beschietingen overdag gingen nog wel, maar 's nachts was het matig. Ook de gevechten waren niet echt overtuigend. Jammer, kost de film een echte topwaardering.

Concluderend een prachtige film, die op bijna elk vlak overtuigd en indruk maakt. Helaas waren de actiescenes van een belabberd niveau.

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Best goede film hoor, soms wat langzaam. Maar wel rédelijk.

Acteer prestaties: 3.5*

Techniek/Special Effects: 4.0*

Verhaal: 4.5*

Realisme: 4.0*

Eindoordeel: 4.0*

avatar van Arrakis

Arrakis

Mooie oorlogsfilm, geeft goed de waanzin van oorlog weer.

zoutzak schreef:

Dutchero schreef:

De tragedie van een verslagen leger.....

Beide goede quotes. Geeft misschien ook wel weer wat de makers met deze film willen laten zien. Oorlog is niet alleen actie, het is vaak dodelijk deprimerend.

avatar van Lovely Boy

Lovely Boy

Hele mooie oorlogsfilm. Weliswaar niet te vergelijken met films als Savind PR of Black HD maar doet er wat mij betreft niet voor onder

Wat ik heel mooi vind is de enorme troosteloosheid, uitzichtloosheid en wanhoop van de mannen. Ze hebben niets, ze kunnen niets en ze mogen niets. De tragedie van een verslagen leger met recht. Het doet wat dat betreft niet onder aan wat de Duitsers bij Stalingrad is overkomen. De sfeer en muziek doen me verder heel erg denken aan Full Metal Jacket. De waanzin van het hele gebeuren wordt heel goed in beeld gebracht en het einde de eenzame motorrijder, vind ik heel passend qua de woorden die ik al noemde: wanhoop, uitzichtloos en troosteloos. Het eindshot, hedendaags, in combinatie met de muziek maakt bij mij echt wat los.

Absoluut geen slechte film, als je je niet laat lijden door de megaproducties en een daar aan gekoppelde verwachtingspatroon dat vind je het vast ook nog een goede film die wat dat betreft beter een Dramafilm genoemd kan worden.

avatar van Dick2008

Dick2008

Ik hou helemaal niet van moderne oorlogsfilms maar dat is nog geen reden om ze dan ook niet te zien. Duidelijk een anti-oorlogsfilm wat het tegenovergestelde is van Raid on Rommel die ik onlangs nog heb herzien.

In moderne oorlogsfilms is vaak veel oog voor bloederige details, hier ook beenamputatie en Engelsen met hun baljonetten. Toch valt het wel mee en wat over blijft is een goede karakterstudie. Aardig om nou eens de Italiaanse zijde te bekijken, waarin de uitzichtloosheid maar ook de enorme nederlaag goed wordt getoond. Tussendoor mooie scenes zoals dat ze naar zee gaan, met het paard en de generaal die zijn chauffeur begraaft.

Vond deze toch een stuk beter dan Saving Private Ryan die eigenlijk ook vooral dankzij Tom Hanks nog te doen is.

Je ziet ook dat iedere keer de kracht van de natuur onderschat wordt door de mens, dan is het weer sneeuw en kou, nu hitte en droogte en zand heel veel zand. Aan het eind hadden die drie zich toch beter over kunnen geven? Waarom die Duitsers geen Duits praten begrijp ik niet en de voertuigen kloppen volgens mij ook niet helemaal maar dit zijn meestal ook nooit mijn punten van kritiek geweest bij oude oorlogsfilms. Wat ik al had verwacht bij deze film klopt ook. Ondergewaardeerd, veel te weinig stemmen. Mensen lopen veel te veel in een kudde als het gaat om films.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Een film met voor mij een goed tempo. Geen oorlogsfilm voor het vermaak met veel onecht sentiment en actie om van te smullen, dat vind ik goed. Poetisch soms, met mooie beelden. Een beetje meer zelfkritiek had wel gemogen. Het is meer een vorm van goed praten wat de Italianen hier laten zien. Kijk eens hoe we hier toch ten onder gaan zeg. Het waren tenslotte niet meer dan een stelletje fascisten, meelopers van de Duitsers waarvan we allemaal weten wat die uitgevreten hebben.

avatar van Movsin

Movsin

Sobere maar indrukmakende film over de woestijnoorlog, een aspect van WO II, die minder belicht wordt dat wat zich in West-Europa afspeelde. De film legt niet de nadruk op heldendom maar op de onmenselijke omstandigheden waarin deze oorlog werd gestreden, de vele ontberingen en de gedachte dat het allemaal tot niets diende. Het slotbeeld met het monument met de vele namen van de gesneuvelden maar ook de vele naamlozen is sprekend voor de opzet van de film, gedraaid in vaal-bruine kleur.

Alle acteurs zijn uitstekend. Emilio Solfrizzi, als de luitenant, liet op mij de grootste indruk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een film die beter geclassificeerd kan worden als drama dan oorlog, er komt weinig oorlog in voor en heeft de focus meer op het menselijk lijden en slechte omstandigheden.

Erg aardige film die vooral vanuit Italiaans oogpunt een aanklacht lijkt tegen de ijdele dictator en falende legerleiding. De omstandigheden zijn slecht en de aanvoer van triviale zaken nog slechter, desondanks zien de vier soldaten die in de zee zwemen er behoorlijk doorvoed uit. Toppunt is natuurlijk het gebrek aan munitie, materiaal. voedsel en water maar ondertussen wordt er wel een vrachtwagen schoensmeer en het paard van El Duce zelf afgeleverd voor een verwachte defilé in Alexandrie. De ijdelheid en onwetendheid staat in geen verhouding tot de werkelijke armzalige situatie. De film vervolgt daarna vooral in een uitzichtloos, armoedig en ellendig beeld met beangstigende voortekenen voor een op handen zijnde offensief. Met muziek die erg veel gelijkenissen vertoont met Full Metal Jacket.

Even wordt de film halverwege opgeschrikt door de aanval die de strijd om El Alamein, Operation Lightfoot, moet voorstellen en op een paar aardige shots na ben ik blij dat het voorbij is omdat het niet is waar de film omdraait en evenmin sterk oogt. Het materiaal is niet authentiek, de Engelsen komen wel erg merkwaardig in een groepje aan, de beelden lijken in die zin heel klein alsof ze niet meer mensen tot hun beschikking hadden en het ergste; oorlogsscenes in vertraging plus kreten en geschreeuw dat klinkt alsof het in een badkamer is opgenomen. By far het dieptepunt van de film wat jammer is omdat de rest van de film in het geheel niet onaardig is. Andere aspect waar de film toch lichtjes onder lijd is het feit dat de karakters erg weinig diepte krijgen en je ze niet echt leert kennen. Daardoor blijven bepaalde emoties en binding met de karakters op de vlakte.

Een chaos en terugtrekking wordt in beeld gebracht die de Duitse troepen waarschijnlijk net zo deden in en rond Stalingrad. En tenslotte eindigt de film op een prachtige en aangrijpende wijze plus aanklacht en boodschap met Serra alleen op de motor in die uitgestrektheid in een ijdele poging tot hulp en schakelt de film over naar een herdenkingswand waar vele Italiaanse gesneuvelden staan. In combinatie met de prachtige muziek grijpt me dat iedere keer weer ongelooflijk naar de strot. Zonder twijfel een catastrofe voor de Italianen gelijk aan Stalingrad voor de Duitsers, en vooral een aanklacht tegen een falende leiding die vooral de laatste minuten binnenkomt.

Aardige film maar ook niet meer dan dat.