Oxygen (1999)

Alternatieve titel: Dying to Escape

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Richard Shepard
met Maura Tierney, Adrien Brody en James Naughton

Maddy werkt samen met haar man Tim voor de politie van Manhattan. Ze worden met een zware opdracht belast, wanneer Frances Hannon ontvoerd wordt. De ontvoerders hebben haar levend begraven en eisen van haar man Clark 1 miljoen dollar binnen de 24 uur. Hebben ze het geld niet binnen die tijd, dan zullen ze de plaats waar de vrouw begraven ligt, niet prijsgeven en zal ze langzaamaan stikken.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Redelijk b-filmpje. Verhaal en acteurs zijn niet bijzonder, maar erg vervelend was het allemaal niet. 2 en een halve ster.

ik heb 3.5 ster gegeven omdat ik de film echt spannend vond ook al was het verhaal op zich nogal cliche
mooie acteerprestatie van adrien brody !

spannende film, beetje cliche maar de film blijft zeker boeien... maura speelt een beetje dezelfde rol als uit ER. maar dat dat ze vol overtuiging en is ook zeker een genot om naar te kijken. adrien speelt een zeer overtuigende psychopaat.

de film kijkt zeer goed weg voor een tvfilm.

***1/2

Was gisteren idd op TV ja, best in orde, maar niet meer...2,5*

Ik vind Brody verkeerd gecast en de dialogen zijn soms bedroevend. Vooral tijdens die ondervragingsscenes. Hij weet ineens alles over haar, zelfs wat haar man niet eens weet. Verder is die achtervolgingsscene nadat die kerel hem het geld gaf belachelijk. Als de politie hem wilde arresteren hadden ze dat meteen kunnen doen bij de overdracht, waarom dan wachten en vervolgens de stad onveilig maken met die achtervolging.
Het acteren van de overige castleden was wel in orde.

Heb het laatste kwartier gezien. Bedroevend slecht..

ik heb die film gisteren gezien. wel een aardige film. maar soms voorspelbaar en onrealisties. want die vrouwelijke agente ging met hem alleen in een verhoor kamer zitten, dan ben je echt levens moe als je dat doet. ze zat bijna op zijn schoot. en dan dat beugel ijzertje, hij haalt dat ding onder zijn nagel vandaan. heel ongeloofwaardig en pijnlijk!!! wat nu wel leuk was. dat dat vrouwke in dat kisje deed of ze dood was. dat was wel lachen. het is niet mijn soort film waar ik van hou. 2 sterren.

best spannend... die adrien brody was overtuigend als creep!!

avatar van beaster1256
leuke , aardige film maar toch maar tweederangs , dus goed om op tv eens te zien wanneer de kans zich voordoet , dus vorige week , brody bewijst hier toch een redelijk acteur te zijn of toch te worden , terwijl dat meisje dat iedere week haar rolletje opvoert in e.r. hier duidelijk bewijst dat ze maar één typetje kan spelen en ' actrice ' voor haar duidelijk een vak is dat ze nog moet aanleren

Vrij goed begin, maar naar het einde toe komen een aantal ongeloofwaardige wendingen voor.

avatar van Sportingerke
Vond Brody zeer sterk acteren, maar voor de rest was het allemaal nogal matig.
Het verhaaltje was in het begin nog wel spannend, omdat je na de achtervolging toch wil weten hoe het nu verder gaat gaan.
Het laatste halfuurtje is echter te over the top om het leuk te houden.

avatar van pierrrke
vond brody zeer goed als bad guy dacht eerst dat hij daar niet goed in zou zijn voor de rest gebeurt er weinig en is t niet altijd even boeiend met een redelijk verhaal

avatar van Kr!kke
Matige film...

Het verhaal begint nochtans zeker niet slecht, maar het zwakt na verloop van tijd toch wat af. Meer zelfs, het wordt zelfs waai saai na een tijdje. Ook het einde vond ik aan de zwakke kant. Je zag het duidelijk aankomen, wat toch wel jammer is in een film als deze. Wel onverwacht was het feit dat Brody er echt op rekende dat hij zou opgepakt worden.

Adrien Brody had ik niet meteen verwacht in een rol als deze, maar ik moet zeggen dat hij het toch wel goed doet. Maura Tierney daarentegen vond ik niet echt in haar personage passen.

avatar van K. V.
'k vond het opnieuw geen misse film. Het verhaal is simpel, maar wel doeltreffend. 'k vond de film eigenlijk redelijk spannend naar het einde toe en wist me de volledige speelduur te boeien.
De cast deed het goed, al was het vooral Adrien die me het meest kon bekoren.
'k vond het eigenlijk wel een puike film. Misschien wel niet direct een film om op dvd te kopen, maar wel eens de moeite om mee te pikken als ze hem op tv tonen.

avatar van Left4Dead
Oxygen,

Een film uit de jaren 90 die ik één keertje eerder had mogen zien (jaartje of drie á vier terug).
Kwam hem vandaag weer tegen en ik moet eerlijk zeggen dat de film een redelijk vlot tempo heeft.

Goed acteerwerk van Adrien Brody en de rest doet zijn best, geen negatief kritiek hierover.
We hebben natuurlijk meer films gehad met een psyco die een P.D. (police department) een hak wil zetten maar het zal voor mij altijd een heerlijk gegeven voor een movie blijven.
Toch zijn er een tweetal momenten waardoor de film zijn "kracht" enigsinds verliest.

1 De gesprekken in de verhoorkamer gaan op een duur vervelen en onnatuurlijk aandoen. Je laten inpalmen als interrogator tijdens een verhoor???
2 Het einde, ik had toch echt wel op meer gehoopt maar oke, so be it!
3 De achtervolging in de auto's, belachelijk The A-team was vroeger nog beter geschoten.

Verder was het camerawerk redelijk, weerspiegeling van Maura Tierney in Adrien Brody's oog was dan ook wel het hoogtepunt.
Ook het geluid was goed om mee te leven maar brengt de film niet tot een hoger niveau.

Al met al een leuke film.

2.5* (op een schaal van tien een 5.5)

avatar van Filmkriebel
Voor een B-film kan het er best door. De vrouw van een miljonair wordt levend begraven en de flikken hebben 24h om de locatie te achterhalen. Klinkt een beetje als Buried avant la lettre en vanuit een ander perspectief. Ondanks enkele zware ongeloofwaardigheden weet de film nog wel redelijk te onderhouden. Het plot over de masochistische Madeline en haar afbrokkelende relatie met haar collega kon nog wel goed werken als men er iets meer mee had gedaan. Adrien Brody in een vroegere rol, maar echt een leuke bad guy maakt hij er niet van. Niet echt super, wel best uit te zitten.

avatar van Gang_Star
Het verhaal waarin een vrouw levend wordt begraven, deed mij denken aan de film Buried die ik overigens zelf nog niet eerder heb gezien. De uitwerking daarvan is overigens volledig verschillend van wat ik heb begrepen in tegenstelling tot Oxygen. Oxygen is om te beginnen een redelijk verhaal op papier, maar wordt slecht uitgewerkt. Het bevat namelijk geen spanning, de achtervolging in de auto is matig, de ondervragingen zijn saai en de film bevat een tegenvallend einde. Acteerwerk viel ook tegen, zo vond ik dat Brody teveel aan overacting deed.