Huo Shao Dao (1990)

Taiwan
Actie / Mystery

geregisseerd door Yen-ping Chu
met Andy Lau, Jackie Chan en Tony Leung Ka Fai

De agent Wei Wang gaat undercover in een gevangenis, om uit te zoeken wie er verantwoordelijk is voor een aantal moorden. Eenmaal binnen in de gevangenis, wordt Wei hard aangepakt en komt hij er achter dat het er allemaal vreemd aan toe gaat. Zal het Wei lukken om de gevangenis te overleven en de schuldigen te pakken?

melchior7
Behalve het eindgevecht is niet slecht.

avatar van movie acteurs
Goedkoop filmpje met een rommelig verhaal maar toch heeft de film wel wat. De sfeer in de gevangenis was grimmig. De acteurs deden het redelijk goed. De gevechten waren prima. En sommige scene's waren best dramatisch. Ik geef het een 3,5.

Goto
Moet deze eigenlijk broodnodig eens herzien. Toch een leuk rijtje namen hierboven.

melchior7
De eerste en de laatste film waarin Jackie Chan doodgaat..
of nie?

melchior7
Misschien dat de Hong Kong Legends versie beter is..
ook al is de hong kong legends versie dan alleen in amerika te koop .

Zeer matige film met Jackie Chan, die echter heel weinig te zien is.
De gevechtsscènes zijn wel leuk, maar verder is er niet veel aan aan deze film.
Bovendien is ie gedubd naar het Engels en dat is niet altijd juist gebeurd als ik het verhaal een beetje kan volgen.

MrTurk96
pfffff lang geleden dat ik de film heb gezien wat ik wel nog herinner er zat veel vecht Scènes in zaten, heel raar bij deze film was da t Jackie Chan niet de hoofdrolspeler is, matig/slechte film

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de gevangenis

Het was alweer een tijd geleden eer we er in slaagden om nog eens een Jackie Chan film te zien. De reden is dat met schoolwerk en al die andere shit de dagen drukker zijn gevuld wanneer je zomervakantie hebt dus het tempo zal wat trager zijn vanaf nu. Soit, terug over naar de film. Ondertussen zijn we bij de jaren '90 aangekomen in het grote oeuvre van Jackie Chan maar het viel op dat het niveau toch wel serieus minder begon te worden met onder andere Dragons Forever en Armour of God. Een nieuw decennium, een nieuwe kans?

Neen, blijkbaar niet want ook Island of Fire komt geeneens in de buurt van de echt goede films van Jackie Chan. Nu ben ik sowieso al niet zo'n enorme fan van gevangenisfilms (tenzij het wat komisch wordt uitgewerkt à la Death Race 2000 en The Longest Yard en al zijn remakes) maar dit is toch wel redelijk slecht. Vooral omdat dit qua verhaal gewoon vrij saai en niet echt boeiend is. Ik heb ook mijn twijfels over wat de bedoeling van Yen-ping Chu nu eigenlijk was bij het nabootsen van onder andere scènes uit The Longest Yard en Papillion. Grappig was het al helemaal niet, de film is dan volgens mij ook compleet niet bedoeld als parodie of iets dergelijks, en de helft van de tijd is het gewoon een schaamteloze kopie van de originele scène. Vanwaar de aanduiding mystery komt is mij al helemaal een raadsel. In ieder geval is Island of Fire een film die veel te gefragmenteerd aanvoelt doordat er wordt geprobeerd om de (voor de rest wel redelijke) levensverhalen van de verschillende gevangenen te laten samenkomen maar dit resulteert in een volslagen idioot einde waar iedereen opeens aan zijn einde komt in een lachwekkende climax. Toch wel goed gelachen.

De film kent op zich ook vrij weinig gevechten. Daar komt dan ook nog eens bij dat in de gevechten die er wel zijn, er maar bitter weinig fun is te beleven waardoor dit een wel erg droge film wordt. Ik heerlijk gezegd ook wel een iets grotere rol van Jackie Chan verwacht. Normaal gezien zou hij het nu toch niet meer moeten doen met dit soort kleine bijrollen maar waarschijnlijk was het weer één of andere vriendendienst of iets dergelijks. Het kapsel dat hij hier heeft is trouwens wel één van de slechtste coupes die hij al in zijn films heeft gehad. Wel leuk om Sammo Hung terug te zien verschijnen, blijft toch een vaste meerwaarde in de Chan films en die doet het op zich vrij leuk maar kent ook amper vechtscènes. En als je als regisseur deze twee ter beschikking hebt plus Andy Lau, dan moet je hier gewoon meer mee doen. Degene die wel de moeite is trouwens is de voor mij onbekende Tony Leung Ka Fai (het gaat hier niet om die andere Tony Leung volgens mij) die de rol van Andy op zich neemt. Aangename verrassing in ieder geval en van mij mag hij wel wat meer komen opdraven in de Chan films.

Nu ik het allemaal nog eens nalees krijg ik de indruk dat ik een stuk negatiever klink dan ik eigenlijk ben. Niet alles is kommer en kwel aan de film want op zich zijn er nog wel wat interessante stukken te ontdekken maar als geheel komt het niet over. De aanwezigheid van Jackie Chan en Sammo Hung maken veel goed en ook Andy Lau is altijd leuk om te spotten. Volgens mij is de Taiwanese versie die een half uur langer is toch nog net iets interessanter.

Matig.

Dat wat "grimmigere" of "serieuzere" films uit deze tijd doen het bij mij meestal wat minder. Met Sammo Hung en Jackie Chan moet je eigenlijk ook geen serieuze films willen maken, dat werkt toch nooit.

Andy Lau en Tony Leung (Ka Fai) zijn er beter voor gewapend, maar zij hebben eigenlijk grote bijrollen. Verhaaltje wil eigenlijk nooit echt boeien, het zijn vooral losse scenes en een paar aardige gevechten die de vaart er wat inhouden.

Van Yen-ping Chu ben ik doorgaans betere films gewoon, al is dit wel de oudste die ik van hem gezien heb. Had er wat meer van verwacht, vooral door de combinatie van acteurs, maar voor een serieuze film valt het nooit echt serieus te nemen.

avatar van FILM!BOY!
Ik ben al geen fan van Jackie Chan, maar zo'n waardeloze film had ik nou niet verwacht. 0,5

Dick2008
Er staat wel Jacky Chan Island of fire op de dvd maar zijn aandeel is maar klein en hij komt pas laat in de film. De ondertiteling is op sommige momenten ook lachwekkend. En zo is de film zelf ook. Onsamenhangende film die nog een best goede eerste helft kent met grimmige sfeer in de gevangenis en een aantal goede gevechten. Op andere momenten gaan ze opeens grappig doen, in die keuken, met de wegaanlegging en met de vrouw met de lekke band. Het hele verhaal is ook warrig en op gegeven moment snapte ik er de ballen van. Jammer maar verder ook niet echt slecht, alleen de contrasten tussen geweldigdadige scènes en dan weer luchterige scènes zijn te groot. Jackie Chan was tegelijkertijd met een andere film bezig, lees ik in de Duitse Wiki, en was dit inderdaad een soort vriendendienst. 3.0/2.0