Evil Laugh (1988)

Horror

geregisseerd door Dominick Brascia
met Steven Baio, Kim McKamy en Tony Griffin

Een groep medische studenten besluit een verwaarloosd weeshuis te renoveren en opnieuw te openen. Tien jaar eerder, vermoordde de vorige eigenaar alle kinderen en pleegde daarna zelfmoord. De studenten zijn niet op de hoogte van deze afschuwelijke gebeurtenis, en beginnen vol enthousiasme aan hun karwei. Maar het weekend krijgt een lugubere wending als de studenten één voor één verdwijnen.

Patat
Ongetwijfeld het populairste horrorsubgenre van de jaren '80 was de slasher. Bekende reeksen zoals "Friday the 13th", "Halloween" en "A nightmare on Elm Street" vierden hoogtij en er werden heel wat rip-offs gefilmd. Ook "Evil laugh" is zo'n rip-off van de populaire slashers uit die tijd, maar doet geen moeite om dit te verbergen. De film zit vol verwijzingen naar "Friday the 13th" en Jason Voorhees.

De legende van Martin staat centraal in "Evil laugh". Martin was een medewerker in een opvangtehuis voor kinderen, maar werd valselijk beschuldigd van mishandeling door een aantal van de kinderen. Martin's vader pleegde zelfmoord nog voor bewezen werd dat Martin eigenlijk onschuldig was. Martin besloot wraak te nemen en vermoordde alle kinderen in het tehuis. Sindsdien heeft niemand nog van Martin gehoord. De legende gaat de ronde dat hij nog steeds ronddoolt in het huis. Een reeks medische studenten besluiten nu het huis te renoveren om er opnieuw een kinderopvangtehuis van te maken, maar er is duidelijk iemand die hen hiervan wil weerhouden.

Een standaard, maar niet eens zo slechte premise, maar door het lage budget en de klungelige productie heeft de film eerder de sfeer van een amateuristisch groepje jongeren. Dit heeft zeker en vast zijn charme, maar wie op voorhand een kwalitatieve slasher verwacht zal zeker teleurgesteld worden. Wat de film wél leuk maakt is de typische jaren '80 muziek en mode, de vele cheesy dialogen en de toch wel charmante sfeer. Onbewust zorgt de film voor heel wat grappige momenten. Op andere momenten speelt de film bewust met de cliché regels binnen het slashergenre, waardoor de film soms doet denken aan een voorloper van "Scream" die pas tien jaar later zou verschijnen.

"Evil laugh" is eerder een film die zodanig slecht is, dat hij weer aangenaam wordt om te bekijken. Toch is hij enkel aan te raden voor personen die wat bekend zijn met het slashergenre.

avatar van Horrordude
Klinkt als een perfecte film voor mij

vreemde film maar ik heb me kapot gelachen een 4.5

avatar van brucecampbell
Erg coole poster!

avatar van Vascago
Ik heb echt steenhard zitten lachen bij bepaalde stukken. Acteerwerk en script waren echt van een lachwekkend niveau en de moorden gebeurden allemaal buiten beeld. Toch kon ik de film zeker waarderen door de aangename sfeer en doordat het dus zo lachwekkend was. Aan het eind kwam ik erachter dat ik deze film ooit in een ver verleden al een keer had gezien. Sterker nog, ik vond toendertijd het einde erg indrukwekkend en heb de film altijd nog een keer willen zien, maar ik wist de titel niet meer. Waar moviemeter al niet allemaal goed voor is

avatar van Lui
Lui (crew)
Matige slasher met bedroevend slecht acteerwerk die totaal niet spannend en interessant is, maar de moordenaar, die uiteindelijk een vrouw blijkt te zijn, en de enorm foute soundtrack maken alles weer goed. Een must-see voor de liefhebber.
Prachtige poster trouwens!

avatar van bladonis
Een groepje studenten van de medische faculteit gaat in een weekend een oud huis opknappen. Uiteraard was dit het tafereel van een vroegere slachtpartij. En uiteraard zullen er nog wat studentjes aan de body-count worden toegevoegd alvorens het weekend voorbij is!

Dit is een heerlijke cheesy '80s horrorfilm. Het is een cheesy '80s horrorfilm, dus een plot is niet erg van belang, noch aanwezig. Aangezien we hier te maken hebben met een slasher, een cheesy '80s slasher no less, is het logisch dat hetzelfde oude beproefde plot wordt hergebruikt als van honderden cheesy '80s slasher hiervoor!
Dat is jammer, want als je verder kijkt dan het plot lang is -teeny weeny kort dus- merk je dat er voor de rest bitter weinig overblijft om van te genieten.

De personages hebben de diepgang van bordkarton. De dialogen lijken overgepend van een afgewezen GTST-script. Dat de 'acteurs' dan ook nog eens de GTST-acteerschool lijken te hebben doorlopen,werkt niet mee. Toch is dat niet geheel hun fout. Met een beetje script zouden ze al geholpen zijn. Met een pierenbadjes-diep script en pijnlijk foute non-dialogen hadden ze nul kans.

De gore effecten redelijk -voor een lowbudget cheesy '80s slasher. Oké, het is niet erg geloofwaardig, en het lijkt alsof het met een CamCorder geschoten is! Dat maakt niet uit, maar áls je met een CamCorder schiet, moet je ter compensatie op z''n minst het bloed met liters tegelijk naar de lens flikkeren! Dat is niet gebeurd. En dat is jammer.

Toch heb ik genoten van deze film. Vooral de ongeloofwaardige moorden, en de cheesy manier waarop mensen op hun einde komen zijn zó flauw dat het pijnlijk wordt! Meest memorabel een gozer die met zijn hoofd in een -open- magnetron wordt gelegd. De moordenaar stelt de timer in, en gaat van een afstandje zitten kijken hoe.... het hoofd explodeert! MAAR DE DEUR WAS OPEN! Van die dingen. Je moet hel allemaal niet zo serieus nemen. Dan komt het best goed.

Het is niet echt een kwaadaardige lach, meer een irritante giechel. Het einde is -zelfs voor een cheesy '80s slasher- wel érg cheesy, misschien wel té cheesy. Maar ach, als je zonder kleerscheuren door de hele film bent gerold, kan dat er ook nog wel bij.

Voor '80s fijngehakte stinkkaas, 3,5 kwaadaardig lachende sterretjes!

avatar van wendyvortex
Bovengemiddelde slasher, met alle cliché's van dien inclusief hele foute 80's-rock op de soundtrack.
Onder het slachtvee een horror-fan die al snel weet dat het foute boel is.
Magnetron-kill is het hoogtepunt onder de kills, verder het gebruikelijke gereedschap en messen.
Verrassende eindscene die een hele aardige wending geeft aan het gebruikelijke einde van dit soort films.
Aanrader voor de connaisseurs en te vinden in het public domain.

avatar van Richard_Voorhees
Ik was deze film helemaal vergeten, maar zag hem net voorbij komen in een video review op youtube. Binnenkort maar eens opzoeken, want dit lijkt gewoon weer een plezierige film voor de slasherliefhebber.

avatar van Richard_Voorhees
Evil Laugh is zo absurd dat het meer een parodie is op de slasherfilms van die tijd, maar volgens mij was dit ook de bedoeling van de makers. De dialogen slaan de helft van de film echt helemaal nergens op. Foute woordspelingen en cheesy grappen zorgen ervoor dat de film erg vermakelijk blijft. De laatste scenes met hun dikke knipogen naar andere films uit het subgenre kon ik ook wel waarderen.
Het acteerwerk is natuurlijk van lachwekkend niveau, maar de typetjes die voorbij komen zijn erg vermakelijk. Vooral nog wat foute toevoegingen van een makelaar en "chief Cash" met zijn rechterhand zijn erg tof.
Verwacht alleen niet al teveel gore. Er is zo nu en dan wel wat te zien, maar meer dan een doorgesneden strot en wat plassen bloed word het eigenlijk niet.
Vanwege de lekker foute 80's vibe en voldoende humor is deze Evil Laugh erg vermakelijk. Een aanrader voor de liefhebbers van cheesy jaren '80 flicks.

avatar van Noodless
Het duurt vrij lang eer de film echt op gang komt, maar ook dan wordt het nergens spannend of leuk.
Sommige scènes zijn best grappig, vaak door het amateuristisch acteerwerk of de moord zelf. De moordenaar is best oké en ook het slot mocht er zijn. De poster trekt aan waardoor ik deze film wel eens wou zien. 4/10