The Comedy (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Rick Alverson
Met onder meer: Tim Heidecker, Eric Wareheim en Alexia Rasmussen
IMDb beoordeling:
6,3 (5.308)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Comedy
Swanson is ongevoelig geraakte man uit Brooklyn die zijn ouder worden hekelt en hij staat onverschillig tegenover het erven van zijn vaders aanzienlijke erfenis. Met een groep 'hipster' vrienden zoekt hij gevaarlijke situaties op. Hij hoopt er verlossing mee te vinden, maar hij neemt er evenwel grote risico's mee.
Externe links
Acteurs en actrices
Swanson
Van Arman
Ben
Waitress
Restaurant Manager
Bobby
Young Woman
Hospital Nurse
Sister-In-Law
Raj
Video's en trailers
Reviews & comments

voskat78
-
- 510 berichten
- 829 stemmen
De film kabbelde maar een beetje door de achterliggende gedachte was al lang en breed duidelijk , maar er werd verder niets meegedaan. Ook was de hoofdpersonage zo onsympathiek dat je alles behalve met hem meeleeft. Wat mij betreft gemiste kans.

Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
The Comedy is geen komedie, maar eerder een psychologisch drama. Om de haters even gerust te stellen, ja Tim & Eric zitten er beide in, maar met hun absurdistische Tim & Eric Show heeft het weinig te maken.
Tim Heidecker speelt de dertiger Swanson. Hij heeft een groep vrienden en een zieke vader. Door rijkdom en teveel tijd verveeld hij zich stierlijk en vult deze tijd door andere mensen de grond in te trappen met kinderachtige, asociale en vaak ronduit racistische spelletjes.
Niets aan Swanson en zijn vrienden is sociaal of aardig. Sociale interactie is puur uit verveling en mocht het eens voorkomen dat hij aardig doet tegen mensen, trapt hij dat de volgende minuut gewoon weer de grond in.
Dit harde schild zorgt ervoor dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over de maatschappij, want deze is toch niet interessant. Oprechtheid en echte emotie is niet aan de orde, want hoe moet dat, als je leeg bent vanbinnen?
De nietsontziende eikel houdt het publiek een spiegel voor, al is dat niet altijd duidelijk welke. Het heeft er een groot deel mee te maken dat veel gesprekken in de maatschappij betekenisloos over komen en mensen vaak bang zijn om oprecht te zijn. Als je veel tijd en geld heb kun je gaan vervelen. Je moet uitkijken dat het niet lijdt tot anti-sociaal gedrag dat ver buiten de maatschappij staat. Misschien zoek ik er wel te veel achter. In dat geval is dit gewoon een karakterstudie over een rijke, emotieloze lul met teveel tijd.
Bijzonder is het wel, maar voor velen waarschijnlijk te pijnlijk om aan te zien. De binding met het karakter is ver te zoeken en wordt ook nauwelijks geboden. Het donker drama heeft aardig wat zwarte humor, maar dat komt door alle ongemakkelijkheid en lomp gedrag.
Knappe rol van Heidecker ook, die de grootste eikel speelt sinds jaren.
Oja en downloaders, succes. Het is maar de vraag of je de goede versie te pakken krijgt. Heidecker heeft een leuk grapje in petto, die ze zelf hebben geüpload op de bekende plekken.

ArnoldusK
-
- 564 berichten
- 1901 stemmen
Inkijk in de leegte van een hipsterleven. De anomie van het bestaan van het elite-leven.
Vrijwel geen emoties te bemerken bij Heidecker, niet in de gekste gevallen. Op zoek naar authenticiteit verwordt alles 'te min'. Naar mijn mening wil Alverson de vergankelijkheid van een sociale rol laten zien, die altijd gepaard gaat met verlangens. Al heb je er geen, zoals je wellicht zou denken van de cynische hipster-mentaliteit, dan wil je veel betalen om even te proeven aan het (echte?) leven van een taxichauffeur.
Heel onderhoudend en bewust berust gefilmd, met zo af en toe echt disturbing beelden, maar al met al, zoals Inland Rabbit al opmerkt, echt bijzonder. Ook door het subtiele gebruik van vrij underground artiesten als Bill Fay en Gardens & Villa werkt het geheel nog beter.
Dit is leegte in beeldvorm, ruime 4*.

Movie-Addicted
-
- 2218 berichten
- 3408 stemmen
Zweverig filmpje met nietszeggende dialogen en slappe filosofieën... Acteerwerk, vrij naturel.
*2 (acteerwerk)

aSMoDeuS
-
- 1028 berichten
- 4832 stemmen
Schuurt niet genoeg. Een film over hipsters, voor hipsters. Niet eens vervelend, gewoon enorm saai. Maar ook weer niet saai genoeg om echt negatieve emoties op te wekken.

(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Ik wil deze film heel graag zien, weet iemand hoe je d'r aan kan komen?

(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Ik heb hem inmiddels gezien. Ik vind de Tim en Eric show vaak geestig, en soms fascinerend ongemakkelijk. Door die show ben ik denk ik op het spoor van het bestaan van deze film gekomen. Na voor mij enorm intrigerende scènes op youtube gezien te hebben ben ik hem gaan kijken. Deze film bevat personages met dezelfde absurdistische humor als Tim en Eric, maar de film zelf is 100% drama.
De film kabbelde maar een beetje door de achterliggende gedachte was al lang en breed duidelijk , maar er werd verder niets meegedaan. Ook was de hoofdpersonage zo onsympathiek dat je alles behalve met hem meeleeft. Wat mij betreft gemiste kans.
Er is een achterliggende gedachte achter de film, dat zeker. Maar deze is niet simpel te vatten. En gedurende de hele film blijft het de vraag wat precies het karakter drijft. De personages zijn vaak grappig naar mijn mening, maar ook diep treurig, ze zien het gehele leven als een grap waardoor ze vaak onsympathiek worden. De scène met de epileptische aanval en de blik van Swanson vond ik echt eng. Het verklaart ook veel van het karakter. De man is niet in staat om enige empathie te voelen. Door provocaties gedurende de hele film probeert hij toch empathie te voelen, maar uiteindelijk blijkt hij misschien gewoon wel niet in staat tot empathie . Aan het einde zien we hem spelen met een jong kind. Die net als hem het leven nog als een spel ziet, alleen zonder ironie. Met dit kind heeft hij echt even plezier.
Het is een intens triest portret van iemand die niks serieus kan nemen. Ik vond het portret raak, en als ik in de donkerste krochten van mijn ziel kijk herkenbaar, maar gelukkig niet zo erg dat ik lijk op het hoofdpersonage (hopelijk, je bent gedeeltelijk je eigen blinde vlek natuurlijk).
Ik vond het een prachtige film kortom.
5 sterren, en nummer 2 in mijn top 10 voor nu.

Fortune
-
- 3910 berichten
- 2464 stemmen
The Comedy.
Een film die vooral draait om verveling, leegte, gevoelloosheid, bindingsloosheid en op een bepaalde manier de belachelijkheid van de hedendaagse tijd. Ergens las ik dat dit een statement maakt over onze generatie maar dat wordt er wat mij betreft helemaal niet bij betrokken maar gaat het vooral over de hoofdpersoon zelf.
Dit is wel een film die vrij weinig mensen zullen aanspreken. Je moet zelf een soort cynisme of nihilistische denkwijze hebben om dit ten eerste grappig te vinden en anderzijds te waarderen. De opmerkingen en gesprekken zijn vaak ontzettend sarcastisch en venijnig maar tegelijkertijd moet je de triestheid erachter zien.
De soundtrack vind ik sterk en past goed bij de beelden. De film neemt de tijd voor alles wat wel bij de inhoud past maar zeker geen film voor het grote publiek. Langzaam, vrij weinig actie en gesprekken waar de meeste mensen hun wenkbrauwen van zullen optrekken en verbaasd zullen vragen waar het over gaat.

gotti
-
- 14011 berichten
- 5568 stemmen
Fantastisch. Slice-of-life-slacker-drama dat precies de juiste snaar raakt. Heidecker is geweldig. Verre van onsympathiek ook. Snel eens meer van Alverson gaan zien.
Het laatste nieuws

Doodsoorzaak 'Euphoria'-acteur Angus Cloud (25) onthuld, Del Toro had bijna een 'Star Wars'-film gemaakt | MovieMeter Recap

De vijf best beoordeelde films van Tom Felton (36) buiten de 'Harry Potter'-reeks

Guillermo Del Toro en David S. Goyer hadden bijna samen een 'Star Wars'-film gemaakt

'De Veroordeling' over roemruchte Deventer moordzaak vanavond zonder reclame op televisie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.