Un Debut Prometteur (2015)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Emma Luchini
met Manu Payet, Veerle Baetens en Zacharie Chasseriaud

Martin is een man geboren voor de liefde, zot van de vrouwen en gek van wat de liefde met hem gedaan heeft. Vrouwen, hij heeft er veel gehad. Te veel. Zoveel dat hij het een beetje gehad heeft met de vrouwen. Zo komt het ook dat hij zijn intrek neemt bij zijn vader, een romanticus, die ondanks zijn droom van de eeuwige liefde alleen woont. Thuis vindt Martin zijn tienerbroertje Gabriel terug, een jongeman die nog gelooft in de liefde en alles wat daarmee gepaard gaat. Maar Martin wil er niet meer van horen. En hij wil ook niet dat Gabriel zijn pad bewandelt: vrouwen, je moet ze mijden. Maar op een dag verschijnt Mathilde in hun leven. Een vrouw die geen man kan weerstaan. Ze is mooi, intelligent, levendig en straalt als duizend zonnen.

avatar van Zjokke
Matig filmpje dat zijn tweede ster in de beoordeling enkel en alleen te danken heeft aan de innemende vertolking van Veerle Baetens. Zij redt de film van de ondergang.

Tweede langspeelfilm van Emma Luchini, dochter van Fabrice, die in deze "Un Début Prometteur" wellicht niet toevallig de rol van de vader vertolkt.
Luchtige film met een vleug romantiek naast wat nuchter realisme, wat filosofie, enkele grappige scenes, maar ook wat tederheid, een plezierige, frisse soundtrack (zelfs Louis Armstrong's "Kiss of Fire" wordt nog eens opgedist) en vooral uitstekend acteerwerk, niet alleen van Veerle Baetens, die er toch wel uitspringt, maar ook van Manu Payet, Zacharie Chasseriaud en papa Luchini.
Het verhaal ? Gewoon een snapshot uit het leven van een vader en zijn twee, sterk veerschillende zonen en een vrouw die onvermijdelijk uit hun leven zal verdwijnen.