Tell Your Children (1936)

Alternatieve titels: Reefer Madness | The Burning Question | Dope Addict

Documentaire / Drama

geregisseerd door Louis J. Gasnier
met Dorothy Short, Kenneth Craig en Lillian Miles

"Reefer Madness" is een voorlichtingsfilm over de gevaren van de "Duivelse Weed" of wel marijuana. Het verhaal gaat over leraren van een middelbare school, die aan de ouders tijdens de ouderavond-bijeenkomsten vertellen over de gevaren van het roken van weed en dat de tieners geestelijk ziek worden.

Ik geef deze film een 3,5 omdat elke keer dat ik hem zie helemaal in een deuk lig. Top vermaak! Echt een b-klassieker waarin wordt bewezen dat je van wiet roken een psychopaat wordt die graag naar jazz luistert... Hier is overigens een briljante remake van gemaakt in de vorm van een musical in de trant van Little Shop of Horrors.

Komische 30's culthit met een hilarisch beeld over marijuana. De film is bedoeld om mensen ervan te overtuigen dat marijuana duivels is, zonder daarbij juiste informatie proberen te verschaffen. Reefer Madness, leuke naam voor een coffeeshop.

* The origins of this film have been the subject of controversy for years. Some say it was produced by a church group, while others insist that it was made for the army.

* Although produced as a serious anti-drug exploitation film, it became a cult comedy hit during the late 1960s and 1970s. It was one of the earliest hits during the golden age of the "midnight movie" in which theaters, especially those near colleges, would run the film at special screenings late at night during weekends.

avatar van Poisonthewell
Oh oh wat erg! Doet nu inderdaad erg komisch aan, maar kun je de film daarvoor prijzen? De filmmakers hadden toch een bloedserieuze film voor ogen. Maar het is niet alleen de hopeloze gedateerdheid van de gepresenteerde feiten. Ook het acteerwerk en de dialogen zijn bedroevend. De cultstatus snap ik wel, want voor een hedendaags publiek is ie natuurlijk best amusant. Maar dat neemt niet weg dat het een draak van een film is. 0,5*

avatar van otherfool
Cult Alert!

Prachtige film over de gevaren van marijuana. Een goedje waar je een vreselijke tennisspeler, maar ook blijkbaar een nogal jazzy pianist van wordt!

Het is werkelijk geweldig hoe die sullig hoofdpersoon (I sure love hot chocolate, thanks ma'am) helemaal gestoord wordt na een trekje of 2.

Niet te missen. 2,5*.

avatar van Mug
Mug
Mag ik je dan ook deze film ten zeerste aanraden?!

avatar van otherfool
Oh ja, ziet eruit als helemaal mijn ding Zal hem eens proberen op te snorren...

avatar van Vinokourov
Ziekelijke moraal natuurlijk en de 'so bad, it's good'-factor vond ik tegenvallen, vandaar een 1,5je.

avatar van jawaka
Deze film heeft mijn ogen geopend. Ik neem rook nooit meer een jointje.

avatar van Dogie_Hogan
Voor 't eerst gebruik van 'venetian blinds' : later typisch onderdeel van 't Film-Noir genre.

Vreselijk. Met moeite uitgezeten...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuke 'docu'.

Al moet e.e.a. natuurlijk met een behoorlijke korrel zout worden genomen. Bevat wel een kern van waarheid (je kunt er idd gek van worden) maar enorm over de top uiteraard. Is inmiddels pure cult en valt goed te aanschouwen als komedie.

Je zal maar een blower zijn geweest in de jaren '30.

Het psychopatische lachen en de metamorfose van de 'junk' is hilarisch, zelden zo krom gelegen.

Redelijk.

avatar van Nakkie13
Snel kijken deze. Gaar natuurlijk

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Eindelijk deze cult klassieker onder het genot van een biertje of meer gezien.

Reefer Madness probeerde een schokkend portret neer te zetten over marihuana en probeerde het zelfs te vergelijken met heroïne en cocaïne
Nu 75 jaar later was marihuana kort geleden als nog in opspraak en moest het onder de harddrugs gaan vallen, gelukkig is dat belachelijke idee niet door gegaan.

Reefer Madness is lachwekkend omdat het probeert serieus over te komen maar daar totaal de plank mee mis slaat, jammer is wel dat het nog steeds een soort van taboe is 75 jaar later

Interessant om een keer gezien te hebben.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Volgens mij leuker om slechte-smaak-gezelschap op een groot scherm te zien dan alleen op de bank. Bij vlagen hilarische en totaal onrealistische en hysterische waarschuwing voor marihuana (volgens de film veel erger dan opium en morfine!). Een beroerd geacteerd verhaaltje, gemaakt door enkel talentloze mensen dat iets te sloom naar de paar echt hilarische hoogtepunten (met name onder invloed, zoals de pianoscene) hobbelt.

avatar van Donkerwoud
Je moet een behoorlijk stonede kikker zijn om nog iets leuks uit deze oeverloos saaie voorlichtingsfilm te kunnen halen.

avatar van Tanita
Propagandafilm. "This unabashed propaganda film (also known by the title Tell Your Children, a dead giveaway) has become a cult classic of comically bad cinema due to its dated, alarmist views on the dangers of "marijuana addiction". Review NY Times.

avatar van alexspyforever
Documentaire film die handelt over het gevaar bij gebruik van drugs en in het bijzonder marihuana. De mensen die hieraan hebben meegedaan zijn zijn zeker geen grote acteurs en actrices verloren gegaan. Anno 2016 is dit natuurlijk niet meer schokkend, over de top en vrij ongeloofwaardig. De scènes waarbij de jongeren high worden zijn dan ook eerder lachwekkend. Toch leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Biosguru
Dit was in de betere Cultbioscopen in Nederland vroeger nog wel eens op 16mm te zien .

avatar van mrmojorisin123
Amerika is altijd een land van heksenjachten geweest, maar Louis Gasniers fictie-voorlichtingsfilm over de gevaren van marihuana is werkelijk te gek om los te lopen. Deze antipropaganda bracht anno 36 een schok teweeg bij het publiek. Nu geldt hij als prototype van een curiosum dat zo slecht is dat het goed wordt.

Een brave burgerzoon komt op het verkeerde pad via vrienden die hem aan marihuana helpen. Het groepje jongeren komt samen om te drinken, wiet te roken en - godbetert - naar jazz te luisteren. Dat leidt tot geile, gewelddadige uitspattingen en onverschillig gedrag. Reefer Madness is niet alleen slecht, maar ook gevaarlijk. We leren dat marihuana schadelijker is dan heroïne en dat 16-jarigen onder invloed van het gewas hun ouders met een bijl in stukken hakken.

De informatie is zo fout, de personages zo overdreven clichématig en de acteurs zo belabberd dat deze film vroeg om geparodieerd te worden. Wat gebeurde. In 2005 draaide Andy Fickman de hilarische muzikale komedie 'Reefer Madness: The Movie Musical', een geslaagde satirische kijk op McCarthysme, fundamentalisme en propaganda.

avatar van Psycho-M
Raar maar waar, ik heb deze dvd ooit gekocht op een filmbeurs in Sydney Australië.

Het is natuurlijk een belachelijk beeld dat geschetst wordt.
Gelukkig kunnen we er nu met zijn allen om lachen, maar als je bedenkt hoe serieus dit eigenlijk bedoeld was.....
Anyway, nu meer een cult filmpje wat lekker kort duurt.
Dus als je nog eens wilt lachen onder het genot van een biertje (of iets anders ) om de bekrompenheid van de mensen decennia geleden dan is dit filmpje daar uitermate geschikt voor.