The War (1994)

geregisseerd door Jon Avnet
met Kevin Costner, Elijah Wood en Mare Winningham

Vietnam-veteraan Stephen Simmons moet omgaan met een ander soort oorlog, en wel tussen zijn zoon Stuart en zijn vrienden, en een vijandelijke groep kinderen. Hij moet tevens zien om te gaan met zijn eigen persoonlijke- en werkproblemen die voortkomen uit zijn Vietnam ervaringen.

avatar van Filmkriebel
Laatste film van het jaar voor mij, een jaar waarin ik ook heel wat oudere pareltjes bekeken of herbekeken heb. Zoals The War. Een warm drama over vergeving, zelfopoffering in een landelijk dorpje tijdens een lange hete zomer. Ik vond de film wel wat meehebben van het nog betere "Stand by Me". Deed ook denken aan "La guerre des Boutons", waarin eveneens twee strijdende groepen kinderen elkaar te lijf gaan.

Costner is zoals vaker in zijn films de man op het witte paard, een Vietnamveteraan met smetteloze idealen die hij aan zijn kinderen wil doorgeven. Zoon Stu, één van de mooiste beginrollen van Elijah Wood, voert een eigen oorlogje uit tegen de Lipnicki's, een familie boerenkinkels. Wood speelt verdraaid goed hoor, en ook het zusje mag er zijn. De film moet het vooral hebben van goed acteerwerk en een coming of age verhaal barstensvol moraal en goede gevoelens die ook weten te raken. 4*