Thor il Conquistatore (1983)

Alternatieve titel: Thor the Conqueror

Italië
Fantasy

geregisseerd door Tonino Ricci
met Luigi Mezzanotte, Raf Baldassarre en Maria Romano

Gnut en zijn metgezellin Sheeba worden vermoord terwijl zij Thor baart, de lieveling van de goden en de sterkste man op aarde. Etna, de vogelman, brengt Thor groot en leert hem te doden. Wanneer Thor leert wat liefde en dood is, is hij klaar voor een leven als hoofd-man. Etna sterft, maar zijn geest vergezelt Thor altijd tijdens diens lange zoektocht naar het betoverde zwaard van zijn vader en het gouden zaad dat voedsel voor alle mensen kan leveren. Hij slaagt hierin, maar moet eerst de vijand weerstaan. Thors grootste overwinning is nog altijd terug te vinden in legenden en een rotschildering.

avatar van kirk douglas
Natuurlijk is dit een dikke vette rip-off van "Conan". Alsnog zou de film wel vermakelijk kunnen zijn. Jammer genoeg is deze hier enkel saai.

Het geheel is meer een sandalenfilm dan een barbarenfilm. Een verhaal is nergens te bespeuren. De held zelf is een smeerlap en ook de andere acteurs bakken er niets van. Gelukkig zijn er wel nog enkele grappige elementen in de loop van de film. Zo verschijnt er op een gegeven moment een groepje amazones met rieten manden op hun hoofden, en zijn er natuurlijk meerdere lachwekkende dialogen aanwezig.
Desondanks krijgt de film van mij maar 1*, omdat hij grootendeels gewoon doodsaai is.

avatar van Brix
kirk douglas schreef:
Natuurlijk is dit een dikke vette rip-off van "Conan".

Ik vind het eerder een "poor man's Ator" rip-off, en die films waren op zich al cheapies, en inderdaad ook weer Conan-like.
Hoofdrolspeler Conrad Nichols (alias Bruno Minniti) ziet er uit als een ondervoedde Miles O'Keeffe, compleet met pruik, en ingesmeerd met véél olijfolie, om zijn spieren wat meer cachet te geven.

Het enige bezienswaardige vond ik dan nog de fraaie boezempartij van Maria Romano, maar daarmee is alles ook wel gezegd.