Demonia (1990)

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Brett Halsey, Meg Register en Lino Salemme

In zuidoost Sicilië onderzoekt een archeologisch team de ruïne van een graf waar, in de 16e eeuw, nonnen werden gestenigd en gekruisigd door de dorpsinwoners. Al spoedig gebeuren er rare dingen en Liza, één van de teamleden, begint last te krijgen van surrealistische dromen over de nonnen. Dan barst het geweld los met een onthoofding. De antwoorden liggen in het oude graf van de ruïnes....

beetje maffe film.
de gore effecten zijn wel weer lekker ranzig maar het verhaal erom heen is vrij saai en langdradig. Fulci heeft weleens betere films gemaakt...

avatar van Hemdale
Inderdaad best saai, het begin was nog wel interessant, ook al was dat een beetje een zwak kopie van het begin van The Beyond, na een half uur werd het erg saai en langdradig maar met af en toe nog een lekkere gore scene was het nog vol te houden. De sfeer in de film is echter erg duister en mooi.

De soundtrack was niet gedaan door Fabio Frizzi wat normaal Fulci's vaste soundtrack maker is, dit was ook wel te merken, Frizzi brengt toch met zijn creepy sound wat moois en sfeervols aan de Fulci films.

avatar van ASman
Heb eens de beruchte 'vierendeel'-scène gezien. Een prachtige gorescène die verkwist lijkt te zijn op een eerder magere film. Sniff, hadden ze deze scène maar op een of andere manier in 'The Beyond' weten the plaatsen. If we could only turn back time !

avatar van Die Hard,Willis
Horrorfilm uit de jaren 90 van Fulci, de jaren waarin hij bekend staat om alleen nog maar prul gemaakt te hebben. Zijn succesvolste deel van zijn carriere is al lang voorbij, maar ook van zijn jaren 90 films kan ik niet zeggen dat ze slecht zijn. Ze zijn niet te vergelijken met zijn fenomenale eerdere horrorfilms, maar als Italiaanse Trash allemaal meer dan goed te pruimen. Zo ook Demonia was gewoon erg vermakelijk. De gore scenes in Demonia verdienen alvast een pluim. Buiten dat is het verhaal niet geweldig, maar wel leuk uitgewerkt en weet het soms toch nog wel een leuke wending te krijgen waardoor het door de hele film vermakelijk blijft.

Sommigen dingen blijven wel vaag, maar wat boeit dat ? Het is gewoon vermakelijke Italiaanse trash van een van mijn all time favoriete regisseurs.

avatar van kirk douglas
redelijk werkje dat fulci hier nog gemaakt heeft.
zeker had het einde wat beter kunnen wezen maar voor de rest was dit nog een beste film.

avatar van Halcyon
Slap filmpje van Fulci dat op kwalitatief vlak mijlenver afstaat van z'n grotere films. Het script is echt een rommeltje. De plot bevat tal van onlogische wendingen en gaten; iets wat we nochtans wel gewend zijn van Fulci, maar dat in zijn eerdere werk perfect gecamoufleerd werd door de sfeervolle cinematografie. Daar is hier weinig van te merken. De beelden zijn erg flets en de soundtrack is ook niet echt memorabel. Daarnaast zijn er uiteraard de waanzinnig slechte vertolkingen en de gekende brakke nasynchronisatie. Het enige aspect dat echt op niveau is, is de gore die vooral in het laatste kwartier in overvloed aanwezig is. Maar al met al is Demonia niets minder dan een slaapverwekkende vertoning. Gelukkig is er nog de verrukelijke Meg Register die met haar wapperende blonde lokken en haar volle rode lippen de aandacht tot het einde weet vast te houden.

erik1677
En eindelijk had ik hem gevonden,demonia van fulci!
Gisteravond dus maar eens bekeken.
het begin kon wel rechtsstreeks uit the beyond komen, dat las ik hier ook al eerder en ben het daar roerend mee eens.
na dit beginstuk vind ik de film eigenlijk wel behoorlijk inkakken.
reden hieraan is de uitgebreide shots van de blonde hoofdrolspeelster, elke keer opgenomen in badend blauw/wit licht.
En dan zwaar dramatisch kijkend.
Ok ok een mooie vrouw is het natuurlijk wel, maar stoorde me hier soms wel aan.
Halverwege komt nog ff de beruchte ankerscene voorbij, waarvan ik helemaal niet wist dat hij in deze film zat, en de katten en slagersscene zijn eigenlij ook wel weer ouderwets bruut,alleen heben we dat met die katten wel veel vaker gezien in fulcifilms.
het laatste half uur vind ik wel super.
En hier gaat fulci weer helemaal los, en is een genot voor je oog.
Vooral de vieredeelscene is een klasieker in mijn opinie.
Maar helaas zit de film ook veel te veel vol met saaie momenten.
leuk.....maar geen klasieker

avatar van GrobbekuikenXL
Matig! Wel leuk dat Fulci zelf ook weer meespeelt. De scène met de katten wAs weer grappig. FULCI heeft iets met ogen vanwege al die close-ups en andere toestanden

avatar van Richard_Voorhees
Het probleem van deze film zit het hem een beetje in het stuk tussen de sterke openingsscene en de eerste moord. In dit gedeelte leren we Liza (gespeeld door Meg Register) niet veel beter kennen. Het blijft allemaal wat oppervlakkig over haar hobbymatige seances en haar fascinatie voor de Zwarte Magie. Samen met haar collega Paul Evans (Brett Halsey) moet ze eigenlijk onderzoek gaan doen naar de oude Griekse historie, maar ze word veel meer aangetrokken door het Middeleeuwse klooster dat op de heuvel staat.
Een lekker gotische locatie waar om onverklaarbare redenen de sfeer niet echt vanaf komt. Dat zit hem een beetje in de soundtrack, maar ook in de shots van Fulci. Hij probeert wel wat dingetjes, maar die zien er meer uit als een goedkope Bava/Argento ripoff dan dat het sfeervol word.
De eerste moord is een beetje vaag, doordat deze gemaakt word door een soort geestverschijning van een van de satanistische nonnen. Niet alleen doet zij dit met ontbloot bovenlijf, maar ze weet als Eeuwenoude non ook hoe een harpoen werkt. Niet echt logisch meneer Fulci.
Gelukkig word de tweede helft wel wat beter. Er komen wat meer moorden voorbij, waardoor er meer tempo in komt en de gore scenes zijn dan wel weer in de heerlijk ouderwetse Fulci stijl.
Het einde is dan weer een beetje vaag, daar Fulci nou niet precies duidelijk maakt of Liza nou bezeten werd door een van de nonnen of niet (daar ze op het einde weer terugkeert). Heel hinderlijk kan ik het alleen ook niet noemen. Door mijn jarenlange liefhebberij van dergelijke films heb ik al wel vreemdere eindes voorbij zien komen.
Niet te vergelijken met zijn klassiekers nee, maar hier en daar weet deze Fulci toch wel weer te vermaken. Dit is er meer eentje voor de echte liefhebbers van Italiaanse trash cinema.

avatar van alexspyforever
Een van de mindere Fulci's. Ondanks het mooie hoofdpersonage en een locatie die goed past binnen het horrorplaatje blijft het op alle vlakken wel heel vaag en oppervlakkig. Goede openingsscène die me erg deed denken aan de tweede film uit de Blind Dead series (en niet zozeer aan The Beyond) en ook de seance en flashback scenes naar het nonnenklooster behoorden tot de betere scènes. In het latere gedeelte waren er toch wat expliciete en goed uitgevoerde gore scènes maar die waren meestal snel voorbij. Einde voelde vaag en afgeraffeld aan, moorden leken mij ook nogal willekeurig. Hier had (veel) meer ingezeten.