• 8.262.836 stemmen

Geregisseerd door: Michael Hjorth

Met onder meer: Jacob Ericksson, Marcus Palm en Ann-Sofie Rase

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Det Okända.

"You are no longer who you think you are."

Vijf biologen reizen naar een afgelegen gebied om een woud te onderzoeken dat enkele jaren voordien afbrandde. Ze zullen er nagaan hoe het leven terugkeerde naar dit verwoeste land. Reeds op de trein ontstaan er wrijvingen als één van hen zich opwerpt als de leider. Op hun bestemming nemen ze hun intrek in een caravan en een tent, hun thuis voor de komende weken. Na de eerste dag van verkenningen ontdekken ze een niet te identificeren object. Deze gebeurtenis markeert het begin van een week getekend door horror, paranoia en waanzin. De biologen hebben een stap gezet in het onbekende. Iets in het woud creëert angst en spanning tussen de vijf wetenschappers. Plotseling lijkt de terugweg naar de beschaving wel erg lang.

sinterklaas

Waneer gaat de MR Horror-label deze film uitbrengen?

sinterklaas

..laat maar, op 21 februari brengt Living Colour deze dvd uit op Mr Horror label.

avatar van Biglia

Biglia

goede film die het alleen maar van sfeerschepping moet hebben.

hij wordt nergens echt spannend of griezelig maar is mysterieus genoeg om te blijven boeien tot het einde.

sinterklaas

Sterke film die voor een drol is gemaakt en maar met een handy camera. Veel mensen denken dat dit een rip off is van The Blair Witch Project... maar let op: in het foldertje met het hele verslag van de film die bij elke MR Horror dvd zit staat dat Michael Hjord The Blair Witch Project expres niet gezien heeft. Hij was trouwens al bezig met de film toen BWP in de bioscopen verschenen. Dus echt een rip off kun je het niet noemen.

Voor de rest is de film best wel spannend en boeiend. Met hier en daar kleine dingetjes wat niet veel geld kost heeft de regiseur het toch voor elkaar gekregen. De film was inderdaad lekker creepy en spannend ook al lijkt het erop alsof het helemaal niks voorsteld. Film is trouwens ook gemaakt met enkele vrienden en collega's van de regiseur als cast. Echt eng is het niet en er zitten ook geen Boo-momenten in maar spannend en nagelbijtend kan ie af en toe wel zijn. Dat einde in de trein zal me nog altijd bijblijven.

Wat je voor weinig geld al niet kan maken. Dit is eigenlijk gewoon een aanrader. Verwacht, zoals gezegt, niet iets behoorlijk engs maar spannend en boeiend is en blijft ie wel. Het acteerwerk van de collega's en vrienden van Hjord was voor gewoon zomaar even een film maken wel uitstekend. Ze toonden echt emoties en deden het bijna net zo goed als in een gewone film. Meestal mislukt dat bij dit soort films met dat soort situaties. En het waren nog amper acteurs, gewoon doodnormale mensen die effe een film maakte. Klasse!

Weer een goede film in de MR Horror-label. Die MR Horror-uitgave vind ik gewoon fantastisch. Mooi gemaakt en er zit nog een compleet verslag bij ook. Gouw maar eens meer titels aanschaffen van die collectie. Darkwoods (kwa verhaal lijk die ook wel een beetje op deze film) en Frostbite staan al boven aan mijn lijsje. Ook die Spaanse lijkt me erg goed.

Uitstekende film voor een lage prijs.

avatar van Halcyon

Halcyon

Niet helemaal met je eens sinterklaas. Je lofbetuigingen zijn terecht, maar ik vond dit, in tegenstelling tot jou, toch ook echt een enge film met momenten. Ik herinner me nog dat ik zo'n zeventaltal jaar geleden helemaal alleen naar The Blair Witch Project keek, nagelbijtend van angst. Welnu, dat gevoel leefde met The Unknown sporadisch weer op. En als een film zoiets met je kan doen is dat toch geweldig.

Maar voor de rest heb je gelijk natuurlijk. Extreme low-budget film die erg kundig is gemaakt. Griezelige setting, goede sound en een beklijvend gevoel van paranoia. De vergelijkingen met The Blair Witch Project zijn logisch, maar dit is inderdaad alles behalve een rip-off. Gewoon dom toeval...maar dat maakt de film er absoluut niet minder op. Dikke vette aanrader en een schouderklopje voor Jan Doense: doe zo voort!

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Toen het AFFF in 2002 The Unknown (Det Okända) op haar programma presenteerde, gaf men aan dat regisseur Michael Hjorth duidelijk geïnspireerd was door The Blair Witch Project. Wereldwijd werd deze vergelijking getrokken waardoor er een soort van schaduw over deze Zweedse horrorfilm viel.

Wanneer we naar de opzet kijken zal deze conclusie dan ook niet verbazen. Een groep jonge mensen gaat de bossen in voor een onderzoek. In dit grauwe bos moeten ze overnachten terwijl er raadselachtige zaken gebeuren. Is het bij The Blair Witch Project de zoektocht naar een heks, bij The Unknown is het de vraag wat dat vreemde 'dode' wezentje in het bos is. Vervolgens wordt alles gefilmd met een goedkope handycam en het zal niet lang duren voordat je met de woorden 'rip-off' in je achterhoofd op zoek gaat naar een andere film.

Lees deze recensie hier verder: http://www.moviemotion.nl/content/review/5346/The_Unknown_Handycam_horror.html

Halcyon schreef:

Niet helemaal met je eens sinterklaas. Je lofbetuigingen zijn terecht, maar ik vond dit, in tegenstelling tot jou, toch ook echt een enge film met momenten. I!

Ach, de ene vind hem enger dan de ander. Misschien ben ik er al een beetje aan gewent aan horrorfilms aangezien ik voor de eerste keer voor het echte werk ging. (ongelofelijke enge Aziatische horrorfilms) Denk dat ik daarom erg snel gewent ben aan dit soort dingen.

avatar van Halcyon

Halcyon

Mja, ik kijk anders ook veel horrorfilms moet ik zeggen. Maar deze was er toch eentje die ik erg creepy vond. Aziatische horrorfilms vind ik doorgaans niet zo eng.

sinterklaas

Is het net weer omgekeert.

avatar van Max en Joep

Max en Joep

Foei beste mensen, wat een parel!

welk een verrassing zeg.

Een enge psychologische horror film zonder enige opsmuk.

Geen special effects, geen rariteiten.

Gewoon puur het spel, het verhaal en de sfeer maken deze film tot een erg beklemmende klasse film!

Aanrader!

4 sterren

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ik absoluut geen fan ben van "The Blair Witch Project". Deze Zweedse variante is wel beter en pikt ook elementen van "Alien", maar zonder de special effects. Daarvoor was er geen geld genoeg. Het is dus een low-budget-prent geworden die het moet hebben van de goede vertolkingen maar bijlange niet zo eng is als "Alien" of "The Thing". Een paar sekwensen waren overbelicht, maar voor de rest is de fotografie best in orde. Voor mij onderhoudende horror, maar geen hoogvlieger.

avatar van Schiedammer

Schiedammer

Ik had hier persoonlijk veel meer van verwacht. Het eerste half uur is best aardig maar na de eerste 'besmetting' om het zo maar te noemen zit je te wachten tot de rest aan de beurt is en klaar. Verhaallijn dus vrij dun en wordt ook niet echt uitgediept. De personages werden wel goed uitgediept en daar ligt dus gelijk de kracht van de film. De film was ook niet echt spannend of eng. Beeldkwaliteit dvd viel ook wel wat tegen maar dat was te verwachten met een low budget film. Het geluid op dvd bevatte een 5.1 spoor die ook helaas doordat de film bijna alleen maar uit dialoog bestaat niet goed uit de verf komt. Wat ik wel een pluspunt vond is dat de makers er met zo'n klein budget er toch nog wat van gemaakt hebben. Petje af daarvoor. Voor mij is de film 2,5* waard.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Goede en spannende Zweedse mengeling tussen The Blair Witch Project en Invasion of the Bodysnatchers. Het acteerwerk is ontzettend sterk waardoor de realiteitsgehalte alleen maar toeneemt. In combinatie met een interessant en mysterieus script die goed leentjebuur speelt bij andere 'wie is wie' scripts, zorgt dit voor een sterke filmervaring. De minimalistische soundtrack was ook een schot in de roos. Ik heb genoten en The Unknown is voor mij tot nu de beste titel op het 'Mr. Horror Presents' label.

avatar van s0062423

s0062423

IJzersterke horrorprent die blijkbaar nog niet echt is doorgedrongen tot het grote publiek. Schande!

The Unknown wordt vaak vergeleken met The Blair Witch Project. Dit komt voornamelijk doordat ook hier gebruik maakt van de handycam. Maar in tegenstelling tot in The Blair Witch Project schuilt er achter deze camera geen actief participerend personage. En dit vond ik zeer vreemd doordat deze sfeerkeuze automatisch zorgt voor een grotere inleefbaarheid. Dit komt deels door de schokkerige en snelle beelden, maar vooral door het feit dat het duidelijk is dat degene die deze beelden filmt mee in het verhaal zit. Waardoor het realisme enigzins verhoogd wordt. Maar dit is hier helemaal niet het geval. Wat eigenlijk de stijlkeuze volledig onderuit haalt.

Voor de rest is het werkelijk een geweldige film, die meermaals zeer creepy aanvoelt. Tijdens deze paar ijzige momenten vormen de soundtrack, acteerprestaties (!) en omgeving een beklijvend geheel.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Onzettende spannende/enge film, de film word heel langzaam opgebouwd en word steeds spannender.

Ik heb hem net alleen zitten kijken en dat raad ik een ieder af tenzij je niet zo'n watje bent als ik.

Ik heb er zelfs nog even aan gedacht om hem uit te zetten maar heb hem toch uitgekeken, stoer hé voor een man van 41!

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Fantastisch!

Det Okanda weet met z'n 'handy-cam-like' approach het maximale uit de setting en ook het verhaal te sleuren. Het is niet dat er iemand van hun aan het filmen is, maar die look heeft het absoluut. Mede dankzij het vrij schuddende (maar o zo kundige-) camerawerk voelt alles net dat beetje realistischer aan, dat doet een film zoals Okanda alleen maar goed.

Want dat gevoel moet je als kijker krijgen, het moet in het kader 'realistisch' blijven, maar wel met een bovennatuurlijke draai. Daar weet Michael Hjorth duidelijk wel raad mee, hij is bijna constant spot on wat betreft de geloofwaardigheid. Personages zijn dusdanig wantrouwig dat er een juiste hoeveelheid onderlinge spanning zich kan ontwikkelen, en daar neemt hij goed de tijd voor.

Want er hoeft niet veel te gebeuren, integendeel! Less = more, en dat wordt hier nogmaals duidelijk. De sfeer wordt bepaalt door de setting, een verbrand deel van het bos, caravan in het midden en een klein groepje. Voeg daar een onverwachtse wending in en je zit aan het beeld gekluisterd.

Dankzij het zeer 'normale' acteerwerk, het logische handelen en de simpele locatie weet het goed over te komen, spannend, zenuwslopend, oftewel: fantastisch!

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2007 berichten

Ik had er werkelijk véél meer van verwacht door de reacties hieronder te lezen. Het was één grote teleurstelling. De acteerprestaties waren ondermaats en de gesprekken alogisch. De losse camera was in tegenstelling tot the blair witch project geen meerwaarde maar bijzonder irritant. Het ergste vond ik nog dat men ons niets liet zien wat zij wel zien. Ik hoef geen bloed te zien, om een film goed te vinden, maar het is onaanvaardbaar dat we ze naar iets zien kijken en ernstig schrikken zonder nog maar een glimp op te vangen van wat ze zien en zo was dat een hele film. 90 minuten lang lopen er Zweden te gillen en te lopen zonder dat we een idee hebben waarom en dat is uitermate storend én goedkoop. Er is niets eng aan deze film.

Vaak wordt deze prent (terecht) met de blair witch project vergeleken. Het internet wist mij te zeggen dat de makers van deze film de blair witch nooit hebben bekeken. Dit kan ik nog geloven, maar dan rest er nog steeds invasion of the body snatchers, welke overduidelijk invloed heeft gehad op det okanda. Pijnlijk veel invloed zelfs.

Nipt voldoende voor deze low budget flop.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2032 stemmen

Sterke suggestieve horror. De angst zit 'em in het rare gedrag van de personen dat al vrij snel begint en vooral in het laatste halfuur oplaait. Heerlijk dat onderlinge wantrouwen en geruzie, doet me denken aan The Thing en de kijker weet en ziet niets meer dan de personages. Dat maakt je tot één van hen en je kunt je verbeelding erop loslaten.

Dankzij het low budget is het lekker minimalistisch met korzelige beelden, en de acteurs vallen alleszins mee, ook geen irritante personages ertussen die de aandacht afleiden. Wat betreft spanning is het niet de hele rit nagelbijten maar het is eerder de ongemakkelijke vibe die de film draagt, met enkele spannende momenten als uitschieter. Goede setting ook van het dorre landschap en de caravan.

Eigenlijk heb ik weinig aan te merken, twee dingetjes dan: wanneer die blonde meid 'alleen' overblijft is het gedaan met de spanning en het eindshot is een kleine domper. Buiten dat is Det Okanda erg goed en onderhoudend.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Beter brouwen.

Een Zweedse kruising tussen The Blair Witch en Alien. Dat klinkt leuker dan dat het is. Deze zoveelste handycamhorror is uiteindelijk weinig indrukwekkend, ondanks alle lofbetuigingen. Aan het eerste half uur zal het niet liggen en evenmin aan het gegeven, maar de film ontspoort al snel in lachwekkend geschmier en voorspelbaarheid. Ook zonder budget valt er wel wat beters te brouwen.

Matig.

avatar van Insignificance

Insignificance

Suggestieve low budget horror met zuinig gebruik van een stemmige geluidsband en via een handycam mikkend op een authentiek sfeertje met grauwe kleuren en chaotische beelden. Op zich geslaagd, maar het is zo wel een lelijk ding. Die rauwheid kan nog wel werken, mits het elders gaat draaien, maar dat valt uiteindelijk ietwat tegen. De vondst van het wezen en de eerste gevolgen laten het nog wel borrelen.

Om het aan de kook te krijgen, moet het vuurtje verder worden opgestookt, maar dat lukt Hjorth niet echt. Paranoia en dat soort zaken zijn aanwezig en op de wel veel kibbelende cast is weinig tegen, ergens best naturel, maar ik heb ook weinig met deze mensen. Effectief eng wordt het dan ook niet, wanneer het dan gaat body snatchen roept dat meer verwondering op dan iets anders. De slotscène is wel een aardige.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Erg sterke horror waarbij we een beetje moeten denken aan "Cabin Fever".

Helaas een beetje ontsierd door de low-budget-handy-cam-aanpak.

Eerste 25 minuten is het een beetje behelpen, maar het plot blijkt behoorlijk sterk in elkaar te steken en die handycam nemen we dan ook maar voor lief.

avatar van Rickyman

Rickyman

Helaas is het allemaal net niet.
Slechte handycam verfilming en soms ook vreemde scènes, bijv. als het laatste niet-geinfecteerde koppel angstig schuilen in het donker en dan gaat hij de relatie maar uit maken, zij gaat huilen en kan dan zeker niet meer slapen, en bij het ontwaken zegt hij: Ach zo meende ik het niet..

avatar van Thomas83

Thomas83

Vanaf de eerste seconde is er al een gespannen sfeertje tussen de typetjes die de personages toch een beetje zijn. Dat is wat geforceerd en de acteurs zijn ook niet zo sterk (al vond ik ze eigenlijk juist toen het wat moeilijker werd aardig op dreef komen), maar de film weet verder toch lekker een gespannen en geheimzinnig sfeertje te scheppen. Ze hebben met weinige middelen toch een aardige horrorfilm gemaakt. Heel knap. Geen special-effects en alles lekker suggestief laten. Dat kan ik wel waarderen. Een dikke 3.0*.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, ik ga hem van de week even kijken.

avatar van FillumGek

FillumGek

The Unknown is een aardige film die zijn gram haalt van o.a. The Thing. De setting doet natuurlijk erg aan Blair Witch denken, maar niet gekopieerd dus. Er was zo weinig budget dat alle scenes chronologisch zijn gefilmd zodat de acteurs vanzelf vies zouden worden, in plaats van opnieuw opgemaakt hoeven worden. Er is ook geen enkel special effect gebruikt, wat knap is gezien de spanning die de film bij momenten bevat.

Dat het geheel met een handheld cameraatje is gefilmd zorgt voor een schuddend beeld wat het realisme ten goede komt. Toch ben ik geen moment echt gegrepen. Ik voelde een voortdurende afstand tussen mij en de biologen. Dat komt omdat de acteurs nou niet echt denderend waren, maar misschien ook een beetje door de taal.

Nogmaals knap dat er geen gebruik wordt gemaakt van special effects, maar daardoor zal de film ook snel weer uit mijn geheugen verdwijnen. Terugkijkend gebeurt er gewoon niet zo heel veel en een ranzig shot (om een voorbeeld te noemen) had de film net dat beetje extra kunnen geven.

avatar van Boeikens

Boeikens

Goede sfeerschepping en spanningopbouw à la Blair Witch maar veel te voorspelbaar waardoor naar het einde toe van die spanningsboog niet veel meer overblijft. Het brake handycam werk, onzuivere/wazige beeld was voor mij het grootste minpunt, niet mijn ding.

avatar van RuudC

RuudC

Het doet inderdaad aan The Blair Witch Project denken, maar gelukkig is het geen found footage film. Het camerawerk is wel erg simpel en goedkoop geschoten en het kost je wat moeite om daar doorheen te kijken. Die moeite is het uiteindelijk wel waard, want Det Ökanda is als low budgetfilm best de moeite waard. Op vrij effectieve wijze wordt er een goede sfeer en fijne spanning geschapen, waarin het spookachtige, afgebrande woud een flink aandeel in heeft. De acteurs doen zichtbaar hun best en zijn daardoor nergens slecht of vervelend. Memorabele karakters neerzetten lukt hen echter ook niet. Dit is een sympathieke prent die vooral bedoeld is voor de liefhebbers van het genre en degenen die niet hun mening al klaar hebben als een film minder dan 50 miljoen dollar gekost heeft.

avatar van Woland

Woland

Zeer low budget, maar det Okända is toch een best charmant filmpje. De eerste referentie die logischerwijs opkomt is The Blair Witch Project: veel handicam-gefilm in bossen waar steeds duidelijker wordt dat er iets niet in de haak is, zonder dat we nu echt veel te zien krijgen. Als ik nu sec ook nadenk over de film, is het bijna verbazend hoe goed ik me ermee vermaakt heb. Er gebeurt heel weinig expliciets, na enige tijd begint het verhaal wel voorspelbaar te worden, en schrikmomenten zijn er ook weinig - een geloofwaardige sfeer en paranoia des te meer. We volgen een expeditie van vijf Zweedse biologen van een jaar of 30 naar een afgelegen bosgebied in het hoge Noorden. En uiteraard gaat dat niet goed; de andere referentie voor mij is Invasion of the Body Snatchers, we zien de ene na de andere expeditiegenoot zich raar gedragen en overgenomen worden door de buitenaardse organismen die ze her en der in het bos tegenkomen. Maar het is vooral een combinatie van geloofwaardige personages waar ik me goed in kon verplaatsen, een setting in de Scandinavische bossen waarbij ook erg veel gewoon overdag gebeurde, en een steeds hoger worden niveau aan paranoia en wantrouwen tussen de expeditiegenoten. Viel me niets tegen uiteindelijk.

avatar van John Milton

John Milton

Die DV camera’s van rond de eeuwwisseling. Bij een relatief lichte film als Festen gaat het nog wel, maar de korrelige, onderbelichte en ontzadigde beelden hier zijn een onmiskenbaar teken van de jaren waarin het gemaakt is. De gemiddelde smartphone van nu schiet mooiere plaatjes. Ok, ok… Maar bij een een film als deze film draait het daar toch niet om? Misschien niet, maar aangezien ik er al niet dol op ben en niet van tevoren wist dat ik dat ging krijgen, was het voor mij een direct aanwezig en onverwacht minpunt.

Origineel is het niet helemaal aangezien het jaar ervoor The Blair Witch Project (1999) uit was gekomen, maar voor een low-budget film is deze Zweedse productie eveneens aardig en komt de spanning er op een gegeven moment best in. Toch ben ik (los van de beeldkwaliteit van de vermoedelijk goedkope camera) ook geen fan van het handheld camerawerk, eens temeer dit géén found footage film is. Blij The Blair Witch was dit een integraal deel van het plot en filmden de acteurs zichzelf. Hier is het gewoon een cameraman die geen onderdeel uitmaakt van het verhaal, en cheap ass shaky cam is dan helemaal niet John Miltons kopje thee. Zelfs tijdens een close-up reactieshot van iemand die stil staat, gaat de camera heen en weer alsof de cameraman aan het koorddansen is, terwijl er dolle kleuters wild aan dat touw waarop hij staat aan het snokken zijn. Zonde, want de acteurs doen het prima en zo’n biologische dreiging vind ik op zich interessanter dan iets bovennatuurlijks.

avatar van jipt

jipt

Spannende low budget film die bewijst dat paranoia, suggestie en sound design soms beter werken dan cgi en schrikeffecten. 3,5*