Senza Pietà (1948)

Alternatieve titel: Without Pity

Italië

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Carla Del Poggio, John Kitzmiller en Pierre Claudé

Zwarte G.I. Jerry blijft na de bevrijding van Italië liever daar dan dat hij terug keert naar Amerika waar de rassenkwestie speelt. Hij wordt verliefd op de blanke Angela met alle gevolgen vandien.

Haha, Kitzmiller lijkt op die poster wel een proto blacksploitation held, iets wat we niet verwachten van iemand die legendarisch werd als oom Tom van de neo- realistische cinema.
Enfin, gekende klassieker van Lattuada, scenarist Fellini, componist Rota, mevr. Del Poggio- Lattuada en mevr. Masina-Fellini, dezelfde crew dus bijna die even later de nog gekendere klassieker LDV zou maken.
Spelend in het door de oorlog volkomen vernietigde Livorno is dit een braaf humanistisch manifest dat niet alleen het Italiaanse lompenproletariaat maar ook zwart Amerika wil aanspreken, door via de figuur van G.I. Kitzmiller duidelijk te maken dat de klassenstrijd ook een rassenstrijd is.
De intrige rondom hoertje Angela- Del Poggio en G.I. Kitzmiller biedt weinig verrassends, dwz het blijft allemaal zuiver platonisch. Fellini kende zijn grenzen. Dat zijn vrouw hier een buitengewoon hyperactief hoertje speelt, zal u ook niet verbazen.