Hoffa (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Biografie

geregisseerd door Danny DeVito
met Jack Nicholson, Danny DeVito en Armand Assante

Amerika, de jaren 30. tijdens de depressie is het werk van de vrachtwagenchauffeurs gevaarlijker en zwaarder dan ooit. Ze worden onderbetaald en de staat biedt hen weinig bescherming. Alle arbeiders snakken naar betere werkomstandigheden en er volgen protestmarsen. Ene James R. Hoffa ontpopt zich als hun leider. Als redenaar en gehaaide onderhandelaar, slaagt hij erin meer dan twee miljoen leden te werven voor de vakbond 'Brotherhood of Teamsters'...

neo (crew)
ik hou altijd wel van films die over politiek gaan en deze vond ik dan ook interessant om naar te kijken.

had nog nooit van deze film gehoord maar hij leek me wel aardig toen ik hem had gezien vond ik hem best wel goed hij was soms een beetje saai maar het verhaal is grappig verteld door middel van flashbacks

FisherKing
Nicholson redt de film (wat hij ook altijd perfect doet )

avatar van De GeuS
Best wel een interessante film....

Caligula

avatar van Ché Cliché
Jack Nicholson is fan-tas-tisch. Wat een acteerkanon zeg. De film was op zich wat interessant, maar af en toe ook wat langdradig. De Vito vond ik minder overtuigend trouwens. Maar die Nicholson joh... Echt, briljant. 3 sterren.

avatar van nightbreed
Een goede regie wordt hier gecombineerd met een wat minder script waardoor de opbouw van de film niet helemaal gladjes verloopt.
Jack Nicholson en Danny DeVito doen het trouwens erg goed in deze film.

Cijfer: 3,5

Reinbo
Brilliante transformatie van Nicholson. Verder boeiend filmpje dat het meer moet hebben van gedegenheid dan vernieuwendheid. dikke 3,5

avatar van Skrean
Uitstekende fotografie, uitstekende verhaalvertelling. En nog net zo legendarisch als toen ik hem als kind van 13 zag.

avatar van 606
Is dit ook soort van Maffia / misdaad verhaal ??

geniale film, hoop ik nog vaak opnieuw te kunnen zien

avatar van 606
Prachtig geacteerd en zo overtuigend ook.
Verhaal is waargebeurd en interessant.
Alleen einde wie was dat die het deed ??

4 sterren

dat is niet gekend, het einde was dan ook het enige beetje fictie aan de hele film.

avatar van Leo1954
Prachtig gemaakte film, boeiend van begin tot einde, het verhaal is dan ook wel heel interessant. De manier hoe het karakter van Hoffa is neergezet , is indrukwekkend. Ook Danny DeVito speelt erg goed. Volop genieten!

Prachtige film van en met Danny DeVito en met een sublieme Jack Nicholson in de hoofdrol.
Indrukwekkend verhaal ook dat is gebaseerd op ware feiten, al is het gissen of het einde wel strookt met de werkelijkheid.
Ik had deze film al eens gezien in de jaren '90, maar nu maakt hij zelfs nog meer indruk op me, echt een aanrader deze biopic.
Naast DeVito, die hier ook een prachtige regie voert en Nicholson doen nog verscheidene grote namen mee aan deze film, een reden te meer om hem eens te bekijken.

avatar van DragQueen
Onderhoudende, maar vrij trage dramafilm. Wel met uitstekend acteerwerk van Nicholson en DeVito. Het verhaal is verder boeiend, en wordt goed opgebouwd. 3 sterren.

avatar van badfans69
Leo1954 schreef:
Ook Danny DeVito speelt erg goed. Volop genieten!

En natuurlijk een eervollge vermelding voor Armand Assante als maffiabaas

avatar van knusse stoel
Vreemd.
Vreemd dat deze film zo laag scoort bij de kijkers die gestemd hebben, 3,17*, dat is dus een rapportcijfer van 6,2 afgerond.
Het is nu 3,18* geworden omdat ik deze film een 10 (5*) heb gegeven. Je moet wel van sociale films houden, jezelf verplaatsen in 'de kleine man' en dat is tegenwoordig niet meer zo aan de orde, als je ziet hoe men met afbraak van rechten omgaat. Totaal geen reactie terwijl alles weer LANGZAAM wordt afgenomen van de arbeiders!
Misschien is deze film een voorbeeld van hoe het hoort, tenminste een groot deel van de film!

avatar van royals
Klein meesterwerk. Ik had niets met de persoon in kwestie maar ik leefde wel mee met zijn struggle.
Er gebeurt genoeg in de de lange duur om boeind te blijven. Maar een anti-klimatisch einde.