De Zee Die Denkt (2000)

Nederland
Experimenteel / Drama

geregisseerd door Gert de Graaff
met Bart Klever, Devika Strooker en Rick de Leeuw

Experimentele speelfilm over verwachtingspatronen van filmkijkers en de optische illusies die deze in hun eigen hoofd creëeren. Vooral met beelden toont De zee die denkt dat niets is wat het lijkt. Een man, bekend als de zanger Rick de Leeuw, lijkt in een normale kamer te ontwaken en in straatinterviews worden voorbijgangers onderworpen aan de strikvraag 'wat ben jij'? Centraal staat een scenarist die het script schrijft van De zee die denkt. Hij typt wat hij doet en doet wat hij typt. Op zoek naar het antwoord op de vraag 'hoe worden we gelukkig' toont hij via wonderbaarlijke voorbeelden dat onze wereld alleen in ons bewustzijn bestaat. Gaandeweg de film wordt de kijker bewust van het eigen verwachtingspatroon en blijkt men niet naar een film, maar naar zichzelf te kijken.

kappeuter (moderator)
Originele en experimentele film.
De beeldtaal is erg origineel. Het thema optische illusie, dat bijvoorbeeld Escher veelvuldig behandelde, worden '3D' en levensecht in deze film getoond. Dat levert interessante, en soms humoristische plaatjes op.
De radiodocumentaire (?) die je op de achtergrond hoort, vond ik af en toe wat storend. Die man begon me te irriteren, waarschijnlijk omdat 'ie standpunten in nam, die wat mij betreft veel te stellig waren. Een beetje van 'Zo is het, en niet anders'.

Als experiment an sich vind ik de film geslaagd, als film niet zo. Daarvoor vond ik het verhaal (de regisseur die worstelt met zijn script) niet boeiend genoeg. Hij zat naar mijn smaak iets teveel achter zijn bureautje.
Na alle prijzen die de film over de hele wereld heeft gewonnen, waren mijn verwachtingen wellicht iets te hoog. De Zee Die Denkt krijgt van mij 3 sterren.

De dvd van de Zee die Denkt is met veel aandacht en zorg gemaakt. De beeldkwaliteit is uitstekend. De extra's hebben een grote toegevoegde waarde. Ze geven veel achtergrondinformatie en dragen bij aan het doorgronden van de essentie van de film.
Voor een Nederlandse film staan er zeldzaam veel extra's op de dvd.
Ik noem er enkele:
- 'The making of' (56 minuten)
- Er gaat wel eens iets mis… (een filmpje vol bloopers)
- Ten prooi aan de schaar (een korte film met ongebruikte scènes, maar waarom ongebruikt?)
- Commentaar van de regisseur (in gesprek met Hans Beerekamp)
- Hoe laat is het? (een korte film over optische illusies)
- 'altijd voor het eerst', nog eenmaal gezongen door Rick de Leeuw en zijn Tröckener Kecks
(ook in Dolby 5.1 te beluisteren)
- Het idee van de zee (het sprookje van de zee die denkt dat zij een boom is)
- Wie ben ik? (filmografie & biografie van de regisseur)
- 100 foto's
- Een korte film over (mijn zoeken naar) het juiste standpunt
- Ezelsoren (relevante inspiratiebronen)
- 'Het draaiende masker' screensaver (optische illusie)

Enige minpunt is dat de beeldverhouding 4:3 is. Waarom heeft men niet voor het inmiddels gangbare breedbeeld formaat gekozen ??
Met dank aan Filmfreak Distributie voor het ter beschikking stellen van de dvd.

Officiële site: www.dezeediedenkt.nl

avatar van lorelei
ik snapte die hele film niet echt eigenlijk.

Ik sprak een aantal medewerkers van de film die er hetzelfde over dachten.

Ik snapte er ook niks van. Saai hoor.

avatar van Wolverine
kappeuter schreef:

(ook in Dolby 5.1 te beluisteren)

Goh, wie had dat ooit gedacht. Toch nog Trockener kecks op DVD.

Afgrijselijk slechte film.

avatar van Dopke
Het stoorde me enigzins dat er weer eens een afgezaagd filosofisch onderwerp behandelt werd van het niveau van Waking Life. Ook het scenario/beeld principe zagen we al terug in andere films als Sex and Lucia, Barton Fink en Swimming Pool.
Voor een Nederlands product echter toch wel een zeer fraaie en originele film. Veel mooie shots en paar intrigerende concepten die de film toch wel de moeite waard maken

***

avatar van 93.9
indrukwekkend!
deze film deed me nasidderen op de nwe binnenweg in rdam toen ik lantaren uitkwam.
Mooie beelden 6 sterren

avatar van gondwana
Dat was een machtige film!

Heb hem in 2001 eens gezien op arte en was erg onder de indruk: de beelden, de proza, de verbeelding, de metacinema,...

fantastisch

FisherKing
Heb de film eens half afgekeken. Na een intrigrerend begin raakte ik de draad volledig kwijt.

avatar van petey
was de zee te diep?

FisherKing
ik geloof vooral dat ie dacht...

avatar van Alastor
iemand enig idee of en waar deze dvd te krijgen is?

kappeuter (moderator)
Klik boven de synopsis op 'Vergelijk prijzen van deze DVD' en je vindt een aantal shops die de film aanbieden.

avatar van Alastor
Hmm, een bezoekje aan de opticien zou niet misstaan lijkt me

dankjewel kappeuter

avatar van JJ_D
Grote Valk schreef:
Ik snapte er niks van...

Ik ervaarde juist het omgekeerde, naar mijn mening wordt de hele filosofische kwestie een beetje té goed uitgelegd, zonder een vernieuwend idee naar voren te brengen... Het wordt al snel duidelijk waar de hele film naartoe wil, en na het erg boeiende eerste half uur stuikt de film het daarop volgende half uur in elkaar, om toch nog met een bizarre ontknoping te eindigen.
Over het algemeen nogal saaie prent dus, die de kijker niet echt aan het denken zet, maar veeleer de intentie heeft om een mooi, afgewerkt en experimenteel plaatje af te leveren; toch één doel waar de film in slaagt...

avatar van Phoenix
Vol verbazing zitten kijken. Na docu's als Stand van de Maan, Deacon of Death, Ford Transit, O Amor Natural was dit een hele verademing. Een soort Adaptation on sterioids, fantastisch. Heerlijk zelfbewust (droste-blikje in beeld) en speelse metacinema (inderdaad Gondwana). Prachtige shots. De pannende closeups, visuele foefjes en illusies... Allemaal erg fijn.

Plus een filosofisch thema dat me aanspreekt. Misschien wordt het teveel doorgedreven maar dat helpt je wel te identificeren met de hoofdpersoon. Of is het nou met mezelf? Wat zie ik nou eigenlijk? Tegen wie heb ik het! Het blijft interessante materie.

Gave film, had niet verwacht dit nog aan te treffen. Wil hem zo snel mogelijk opnieuw kijken (ook omdat ik waarschijnlijk voor school een groot deel van een opdracht (over fictie in documentaire waarschijnlijk) hieraan ga wijden).

Voorlopig 4*

Wordt er meer van dit soort cinema in Nederland gemaakt?

avatar van JJ_D
Phoenix schreef:
Wordt er meer van dit soort cinema in Nederland gemaakt?

Bij mijn weten niet, neen...

avatar van Phoenix
Is deze film nog ergens voor minder dan 20 euro te koop?

kappeuter schreef:

Opnames van gesprekken tussen de regisseur en Bart Klever (de regisseur is de enige aan het woord).

Grappig, Gert de Graaff zegt juist dat je niet naar hem moet luisteren . Plus dat zijn theorie nergens toe leidt.

Vandaag de DVD gekeken, en alle extra's (op de director's commentary na) uitgeplozen. Daarna de site helemaal uitgelicht en ik kan tot de conclusie komen dat dit echt een film voor mij is. Net als de regisseur ben ik gek op paradoxen, de (zinloze) zoektocht naar het hoe en waarom van het leven, gedachtes en individuen. De op Oosterse Zen- en andere leer gebaseerde theorie vind ik prachtig (vandaar deels mijn fascinatie voor Tool) en wanneer je er even voor gaat zitten (het liefste zonder de beelden bij, die zijn zo mooi dat ze je afleiden) vertelt hij het nog best helder.

Als je dan leest wat voor moeite en innovatie er in deze film zit (het gigantische decor voor de krimpende Rick de Leeuw bijvoorbeeld, of de stoel waar een kat dwars overheen loopt), dan kan ik niks anders dan respect hebben voor dit project. De Graaff is 13 jaar bezig geweest met het scenario en het rondkrijgen van de financiering, heeft meer dan 100 uur materiaal geschoten en heeft maar liefst 16 maanden nodig gehad om dit terug te brengen tot ongeveer 100 minuten.

Het resultaat is wat mij betreft verbluffend en ongekend in ons filmclimaat dat vervuild wordt met Costa's, softporno en nagesynchroniseerde Disneyfilms. Gert de Graaff speelt en tart alle wetten van logica binnen (of beter: buiten) film, feit en fictie, verwachtingspatronen van de kijker en verschillende niveau's van mediatie.

Mijn schamele 4 sterren worden verhoogt naar een dikke vette vijfpunter, en ik zet hem op een mooie 5e plek in mijn top 10.

Hiermee sluit ik dan alweer mijn korte Nederlandse arthouse tweedaagse af.

Qua concept deed de film me het meest aan Pi denken. Een idee dat het hoofdpersoon tot waanzin drijft, visueel vormgegeven. Tot zover de vergelijking dan.

Waar Pi een poëtisch gegeven als wetenschap probeert te vermommen, probeert deze film een poëtisch gegeven als filosofie te verkopen. De film slaagt daar barslecht in. In plaats van de waanzin van de schrijver gaat de meeste aandacht naar het idee. Dit idee is echter zo falend en banaal dat al snel alle rek uit de film is en het een tergend langzame zit geneuzel wordt.

De spreker verdrinkt in een spervuur van literaire illusies, coole oneliners en slechte analogen waardoor de onzin zich steeds verder blijft opstapelen. De hele theorie is gebaseerd op één basisidee, maar wanneer dit al faalt valt er verder niks interessants meer te rapen.

Visueel zitten er enkele (een paar) mooie shots in, de rest is jammer genoeg, hoewel soms grappig bedacht, erg erg lelijk. Daarnaast lijkt er ook compleet geen aandacht besteed aan de editing, wat de film alleen maar verder verlelijkt.

De grootste illusie in deze film is de als filosofie vermomde monoloog, die veel te prominent is doorheen de gehele film. Resten enkele aardig tot mooie shots, en verder veel miserie.

Pretentieus en niksig geneuzel. Vroegtijdig afgezet.

robertus65
Aparte film, die mischien interessant is voor filosofiestudenten, maar het jan met de pet volk niet zal aanspreken. De film had wat mij betreft al na zo'n 26 minuten afgelopen kunnen zijn, toen het beeld zwart werd.

Heel erg knappe en originele film.

avatar van wendyvortex
Pfff deze week op HollandDoc in het kader van een soort brein-week. Naar aanleiding van de beschrijvingen in de gids en op MovieMeter dacht ik een fijne brainfuck van bijna twee uur te krijgen. Maar dit me meer denken aan een schrijver zonder inspiratie die een boek schrijft over een schrijver zonder inspiratie.

Lv92
Wel een interessante benadering van film, alleen het is gewoon niet leuk om naar te kijken.

Lv92
Hoorde dit weekend dat de maker (Gert) familie van me is, en dat hij eigenlijk liever piloot wilde worden dan filmmaker. Ik zag de film in het begin van dit jaar en gisteren voor de tweede keer. Heb na afloop zijn broer gebeld (die ik persoonlijk ken), voor enkele vragen, maar hij kon me geen enkel duidelijk antwoord geven en ik had niet de indruk dat hij er ook maar iets van snapte. Ik voelde haast een soort schaamte aan de andere kant van de telefoon. Hij adviseerde me om de film nooit meer te kijken.
Ik vind het dan ook bizar dat enkele mensen hier een meesterwerk in zien, terwijl het niet meer is dan een leuk idee waar veel te lang aan gewerkt is.

avatar van Verhoeven
Excentriek. Surrealistisch. Filosofisch. Abstract. Knotsgek. Experimenteel. Zeldzaam. Kortom één van de uniekste Nederlandse films die ik ken. Te vergelijken met als je Malick, Gilliam en Kaufman in een blender doet. Zoiets. Denk ik. Althans ik vermoed dat ik dat denk. Echt heel speciaal.

Lv92
Hoe kom je bij Malick, als ik vragen mag? Kaufman snap ik nog wel.

avatar van Verhoeven
De beeldpoëzie maar ook de manier van denken en filosoferen. Of neem nou zoiets als het vangen van schaduwen van mensen. Deed me meteen denken aan The Tree of Life. Het enige verschil is dat Gert de Graaff dit vooral doet vanuit vogelperspectieven. Kortom meer associaties dan concrete onderbouwing.