RKO 281 (1999)

Alternatieve titel: RKO 281: The Battle over Citizen Kane

3,12

geregisseerd door Benjamin Ross
met Liev Schreiber, James Cromwell en John Malkovich

Orson Welles nam in 1939 grote risico's toen hij voor de RKO studio's film nummer 281 ging opnemen. Deze film kreeg de titel 'Citizen Kane'. Welles werd behoorlijk tegengewerkt door invloedrijke personen zoals de uitgever William Randolph Hearst (waar de film op gebaseerd is). Maar ook op de set zat het niet altijd mee.

12 BERICHTEN 3 MENINGEN
Had ik gister in de sneak en heb me erg geamuseerd. Was leuk om te zien en vond vooral grappig om te horen wat Rosebud eigenlijk was. Weet eigenlijk niet of het echt zo is. Maar was iig leuk om te zien.

avatar van Jordy

Jordy (admin)
ow verrek, deze komt idd morgen in de bios, even toevoegen..

en je ziet toch wat Rosebud is aan het eind van CK??
[edit kapp: spoiler voor Citizen Kane verwijderd]

kappeuter (moderator)
Wie is in deze film Orson Welles ? Toch niet John Malkovich ?

avatar van Jordy

Jordy (admin)
aan de poster te zien niet..

Ja jordy dat laatste klopt en liev schreiber speelt hem.

Hmm, ik heb Citizen zelf niet gezien, maar deze film dus wel. Was onderhoudend genoeg maar ik raad m niemand aan. However wel insprirerend, dankzij enige moraal Maar waarom nou weer Melanie???

avatar van starbright boy
Gebaseerd op hetzelfde boek als de documentaire.The Battle Over Citizen Kane.

Aardige, wat oppervlakkige en platte verfilming van de gebeurtenissen rondom Citizen Kane. Eigenlijk een nogal risicoloze film over een destijds omstreden film. Kijkt erg soepel weg en is best vaardig gemaakt, maar indrukwekkend is het zeker niet.

Was oorspronkelijk trouwens bedoeld als een veel ambitieuzere en duurdere film met een veel grotere namen in de cast (o.a. Edward Norton, Marlon Brando en Dustin Hoffman).

avatar van nightbreed
Deze film krijgt hier naar mijn mening een veel te laag cijfer.
Ik heb een hele poos geleden al gestemd op deze film en ik kan me niet genoeg van de film herinneren om een review te kunnen schrijven. Ik kan me wel herinneren dat ik het interessant en vermakelijk vond.

avatar van Drs. DAJA
In ieder geval vermakelijk. De film heeft in mijn ogen te kampen met twee enorme problemen; het tamme en vooral platte verhaal (simpele constructie en weinig sterk uitgewerkte personages) en het nastreven van een Orson Welles-achtige film. Die poging om Wellesesque of in ieder geval Kane-esque te zijn is in ieder geval mislukt. De artdirection van het werkelijke huis van de krantenmagnaat is éxact zoals die in Citizen Kane wat toch wel van een saaie en geloofwaardigheid afnemende keuze is. Sowieso werkt een film rondom een groots en imponerende man niet wanneer er een oninteressant acteur met een gebrek aan charisma wordt gecast. De film gaat over Orson Welles maar we zien in feite nooit ook maar een glimpse van Orson Welles. Eigenlijk is de enige reden waarom ik de film vermakelijk vond enkel mijn puure interesse in film en Orson Welles.

avatar van Pieter Montana
Zeer interessant tijdsdocument over the making of Citizen Kane. Met een sterrencast met o.a. John Malkovich en de stevig ondergewaardeerde James Cromwell zit je natuurlijk altijd goed. Ergens begon ik toch wel medelijden te voelen voor de "harteloze" Hearst, dankzij zijn vertolking. Schreiber doet het eigenlijk naast al die sterren nog best wel aardig. 3,5*

Het was ook wel een kleine verrassing om Walt Disney hierin te zien. Jammer genoeg haalden ze weer zijn relatie met Hoover aan.

Goede film met een prima cast.
Het is wel een interessant verhaal dat in deze prent wordt gebracht, het ontstaan van Citizen Kane en de problemen die men er mee heeft gehad om de film alsnog in de zalen te krijgen.
Ik heb de bewuste film zelf nog nooit gezien, maar ik denk dat ik, mede door het bekijken van deze prent, toch eens de tijd ga nemen om dat te doen.
Van deze film heb ik alvast veel opgestoken, en vind het zeker een prent die het bekijken waard is.

Meneer Bungel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke film, alleen al vanwege de uitleg over 'Rosebud', Rosebud zou, volgens Gore Vidal, zelfs de bijnaam zijn die Hearst gaf aan de clitoris van zijn minnares, Marion Davies. Aldus Wiki, waar veel te vinden is over dit onderwerp. De meerwaarde van deze film moet dan ook zitten in het acteerwerk, het verhaal en de boodschap. Ik vind het goed gelukt. Zowel Hearst als Welles waren geen lieverdjes en dat wordt duidelijk neergezet. Schreiber doet het opvallend goed, evenals Cromwell, Malkovich, Griffith en Scheider.