Totò, Peppino e... La Malafemmina (1956)

Italië

geregisseerd door Camillo Mastrocinque
met Totò, Peppino de Filippo en Teddy Reno

Gianni zal binnenkort afstuderen aan de universiteit. Hij wordt onderwijl krankzinnig verliefd op het revuemeisje Marisa. Hij geeft zijn studie eraan en volgt haar als de revue naar Milaan vertrekt. Zijn moeder en zijn ooms Antonio en Peppino gaan hem verontrust achterna om hem op andere gedachten te brengen en hem los te weken van Marisa.

avatar van italian
Toto' is altijd al mijn lievelingskomiek geweest. De man heeft een geweldige kop en een zeer leuke herkenbare humor. Herkenbaar omdat je in de streek veel mensen hoort die af en toe stukjes uit zijn films citeren.

Spijtig genoeg zullen zijn films nooit een groter publiek verdienen, zelfs niet alle Italianen, omdat je nogal wat achtergrondinformatie nodig hebt om de humor beter te begrijpen en met ondertitels in het buitenland is het al helemaal dom.

La Malafemmina is een van zijn beste ! Je lacht je constant een deuk en de personages worden uitstekend neergezet: de plattelandsmentaliteit met de naieve boeren en hun mythische voorstelling van HET noorden.
En zo gaat de hele film door zonder nooit te vervelen !

Natuurlijk stelt de film cinematografisch niets voor en je kijkt de film enkel en alleen voor Toto' en Peppino, ander geweldig acteur, en scenes zonder hen zijn verwaarloosbaar. Het verhaal is niet hoogstaand maar zeker niet dom en de een na de ander onvergetelijke scene stapelen zich op !