L'Auberge Rouge (1951)

Alternatieve titel: The Red Inn

Frankrijk

geregisseerd door Claude Autant-Lara
met Fernandel, Françoise Rosay en Marie-Claire Olivia

De herberg van Peyrebeille in het verlaten landschap van de Ardeche wordt gerund door Marie en Pierre Martin, een sinister en verdorven stel. Ze vermoorden verdwaalde reizigers om hun geld en bezittingen. Op een winteravond verblijven enkele reizigers en een monnik in de herberg. Marie weigert de gelovige man te vermoorden en dat niet alleen, ze biecht alles aan hem op. De monnik, geschokt door dit nieuws, maar gebonden aan de zwijgplicht, zal alles in het werk moeten stellen om zijn metgezellen daar levend weg te krijgen…

avatar van marko09
wow

Chansonnier (en ook acteur, natuurlijk) Yves Montand zingt dit, naar verluidt, waar gebeurd verhaal in.
Het is een plezierige komedie in zwart-wit over een luguber gebeuren met naast Fernandel ook Françoise Rosay in beste doen. Zo is de biechtscène met die twee werkelijk schitterend.

avatar van Poisonthewell
Een typisch voorbeeld van de door Truffaut (in zijn beroemde 'Certaine Tendence' essay) zo verguisde cinema-de-papa. Studiosets, bombastische score en een formulaisch script van Bost & Aurenche. Maar hoewel de Tradition de la Qualite films inderdaad met weinig gevoel voor innovatie en avontuur gemaakt werden, is er wel degelijk een heleboel moois aan de films van figuren als Autant-Lara, Delannoy, Clement en natuurlijk Clouzot.
L'Auberge Rouge is met Fernandel's gedateerde humor en overdreven kunstmatige sneewachtergronden een heerlijk oubollige guilty pleasure. Onvermijdelijk storend is natuurlijk helaas wel het racisme. Het verhaal is trouwens gebaseerd op een van Frankrijk's beroemdste moordzaken; begin negentiende eeuw bestond deze herberg des doods echt in de Ardeche.

avatar van aspro
vanavond op Arte om 20:15

Heerlijke misdaadkomedie. Overtrof ruimschoots mijn verwachtingen.