The Ladykillers (2004)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met Tom Hanks, Irma P. Hall en Marlon Wayans

In deze remake van de gelijknamige film uit 1955 zoekt een professor een aantal dieven bij elkaar om een casino te beroven. Ze huren een kamer in het huis van een oude vrouw, die al snel op de hoogte raakt van het plan. De dieven besluiten de vrouw te vermoorden. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan...

avatar van taborano
Laatste Coen film voor mij, het is gewoon totaal mijn ding niet wat die maken.

avatar van Thampon
Weet nog toen ik die zag dat ik er ook niks aan vond, nu net voor de 2de x gezien in een zeer lange tijd, en moet zeggen dat ik mij er deze keer wel mee geamuseerd heb. Zal ook wel aan de gemoeds toestanden liggen van het moment

avatar van kuk
kuk
De allerlaatste van de gebroeders die ik nog niet gezien had. Tom Hanks speelt een ontzettend vervelend figuur en het verhaal heeft weinig om het lijf, maar Simmons kon nog wel voor een sporadisch glimlachje zorgen. Dat bleef het verder bij, want zowel inhoudelijk (te over-the-top om een echt verhaal te vertellen en niet grappig genoeg om een geslaagde komedie te zijn) als qua vormgeving (degelijk, maar brengt niets extra's) houdt het niet over. Mager, snel toppertjes als Barton Fink en A Serious Man er nog eens bijpakken om deze zouteloze smaak weg te spoelen.

avatar van Filmkriebel
The Irritated Bowels Syndrome

Geen hoogtepunt van de Coens maar het viel uiteindelijk wel leuk uit allemaal. Heerlijke zwarte misdaadkomedie zoals ze het zo goed kunnen. Onzichtbare krachten zijn hier aan het werk en de zwarte dame wordt precies beschermd door haar overleden echtgenoot. Dit groepje dieven waren toch wel echte looser-figuren. Tom Hanks speelt één van zijn mindere rollen : de Coens hebben blijkbaar een vals gebit in zijn bek gestoken voor deze rol en hij viel zwaar tegen. Maar Wayans en vooral die oude boyscout met zijn Britse snor vond ik geweldig en brachten me aan het lachen. Die maakten het helemaal goed. Ook typisch de Coens om het bijbelse boodschapje erbij te halen waarbij de hebzucht bestraft wordt en de onschuld beloond . De broers blijven toch een soort apart bewijst deze film weer. En zeggen dat ik nog The Big Lebowski moet zien...

avatar van Rmie
Wat mij betreft samen met "A serious man" een van de mindere van de Coen brothers. Typetjes zijn niet leuk. Grappen erg flauw etc. etc.

avatar van zxstyle
Normaal gesproken kan ik de films van de gebroeders Coen zeer goed waarderen. Helaas dit vond ik de minste van de Coentjes tot nu toe. De film miste sfeer, had een zeer onlogisch verhaal en ik voelde totaal geen sympathie voor de professor, die nog wel de hoofdpersoon is.
Slechte film dus.

Coen Brothers: Daar waar genialiteit overgaat in dwaasheid. En zie daar: The Ladykillers.

avatar van margo1
Ik heb me prima vermaakt met deze comedy. Eens iets anders dan mierziete romcoms of flauwe onderbroekenlol. Ze mogen er van mij meer maken.

avatar van witboek
Deze film al een paar keer gezien en toch blijft hij leuk om te zien. Het taaltje en de acteurs zijn goed. Ook het verhaal is wel leuk.

avatar van LostCauze
De omschrijving van het verhaal hier is echt een spoiler.

Ik dacht al gauw bij het punt dat de de ouwe vrouw de ontdekking doet, te komen. Beetje jammer. "Al snel" my ass, het hele verhaal dat hier geschetst wordt, vindt pas laat in de film plaats.

avatar van Geno
Is dit niet gewoonweg een mislukt project?

Sjesus... wat enorm onleuk. De film kon nergens op bogen of op leunen. Ook niet, of zelfs niet op het acteren, nota bene van Tom Hanks incluis; het waren slagen in de lucht. Leek wel of niemand er eigenlijk in geloofde al tijdens de opnames.

Ik ken die hele gebroeders Coen niet, maar als dit typerend is voor hun kwaliteit, dan hoef ik niets meer te zien.

Helaas lukt het me niet op de vinger op de zere plek te leggen. Maar als de humor al niet leuk is (alles in een soort van parodie overdreven), of onbegrepen of o-zo geniaal, laat het dan in ieder geval tussendoor nog spannend zijn... Nee, daar wordt totaal geen aandacht, laat staan tijd aan besteed.

Jammer want het verhaal zelf had alles in zich om zowel spannend als humorvol te kunnen zijn.

Misschien ligt het in het feit dat de 'typetjes' al te parodiaal zijn neergezet; geen terloopse gekheid, maar aangezette gekheid... ; en als je dan ook nog knullig moet doen... pfff... hier werkt 't niet. Dit werkt alleen bij een perfect typecast, of acteurs die deze specifieke subtiliteit aankunnen. Nu bleef alles volstrekt ongeloofwaardig... een gewoon; potsierlijk. Het had 't niveau van een kinderstrip.

Als er nu nog fabelachtige teksten gedebiteerd werden, of snelle woordgrappen vielen of leuke doordenkers... welnee... 't zat er ook al niet in.

Ging 't misschien mank omdat men toch wilde vasthouden en trouw wilde blijven aan de film uit 1955 of aan het script? Geen idee.

Misschien was het boek wel ooit leuk...

Wat is een mislukking waard? ... een 1.5 * misschien

ramonbrenda
weer een leuke film met tom hanks grappig verhaal en een einde wat ik niet had verwacht 3,5 ster voor deze film

avatar van MH040
Groot fan van de Coen Brothers, maar dit is verreweg hun zwakste film (met Intolerable Cruelty op een tweede plek). Vooral een vréselijk irritante rol van Tom Hanks.

avatar van Marvinleeaday
Tom Hanks in een vreselijk irritante rol waarin hij continu onzin loopt te verkondigen, kost wat mij betreft een ster. Verder wel een aardige komedie met af en toe een glimlach.

Dit gaat helemaal nergens over. Na 45 minuten stop gezet. Daar viel niet naar te kijken. Slecht, slecht en slecht.

avatar van Bob Gray
De laatste film van de Coen's die ik nog moest zien. Was er op voorhand al een beetje bang voor maar dit is samen met Intolerable Cruelty duidelijk veruit hun minste.

het begint al met het casten van Tom Hanks, die echt heel erg onleuk is in z'n rol, maar eigenlijk zijn alle typetjes erg vervelend. Wat toch bijzonder is omdat dit meestal één van de sterkste punten zijn van de Coen's.

Verder is het verhaaltje en zijn de grappen wel enorm kinderachtig..

Gelukkig kwamen ze hierna weer met het meesterlijke NCfOM.