ad

Alternatieve titel: Now or Never

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Lucio Pellegrini

Met onder meer: Jacopo Bonvicini, Camilla Filippi en Edoardo Gabbriellini

IMDb beoordeling: 6,5 (381)

Releasedatum: 13 mei 2004

Over Ora o Mai Più

Ora o Mai Più (Nu of Nooit) begint als David, een briljante natuurkundestudent, wordt toegelaten op de prestigieuze universiteit van Pisa. Vier jaar lang verdiept hij zich in zijn studie, met een stapje hoger aan een Amerikaanse universiteit als doel. Vlak vóór zijn laatste examen lijkt hij te struikelen: hij komt in aanraking met een groepje antiglobalisten op zijn universiteit. In eerste instantie omdat hij al jaren een heimelijke verliefdheid koestert voor Viola, die bij de groep hoort. Maar naarmate hij meer met de groep optrekt, wordt hij er steeds meer in getrokken, tot hij op het punt komt waar hij moet kiezen tussen studie, idealen en liefde.

image

avatar van jacom

jacom

• 2048 stemmen

geen slechte coming-to-age film, met goede acteerprestaties

(en die camilla filippi mag er wel zijn)

avatar van yorrick

yorrick

Zo, hier zet een berichtje tenminste zoden aan de dijk. Bij sommige films staan al tientallen pagina's berichten en valt een mening meer of minder niet meer op. Niet dat ik de illusie heb dat dit berichtje veel gelezen zal worden, maar ja, dat is nu eenmaal het lot van de filmhuisfilm.

Alle cliché's van filmhuisfilms zijn natuurlijk al lang achterhaald. Deze film heeft prima camerawerk, is goed gemonteerd, is voorzien van een goede soundtrack en gevuld met vlotte acteurs. Maar belangrijker is dat de film iets toevoegt door het licht te werpen op een subcultuur die niet vaak objectief in beeld wordt gebracht, terwijl je deze - ironisch genoeg, gezien de subcultuur waarover het gaat - wel over de hele wereld tegenkomt. Toch is het fijn dat het een Italiaanse film is, want in dat taaltje klinken al die discussies lekker fel.

Dit klinkt misschien erg serieus, maar het verhaal wordt met humor gebracht en de passie van de geportretteerde activisten spat van het scherm. Het is zeker geen trage film.

Wel wat raar om het een coming-of-age film te noemen zoals op sommige sites, want de film bestrijkt ongeveer een maand, waarin we de hoofdpersoon zien veranderen van een nerd-erige natuurkundestudent in een vlotte en bevlogen alternatieveling. Bovendien slaat de sfeer van de film om in rauw realisme, zodra we in Genua belanden ten tijde van de G8 top. Alleen al vanwege deze scenes verdient deze film veel meer aandacht.

avatar van jacom

jacom

• 2048 stemmen

jacom schreef:

geen slechte coming-to-age film, met goede acteerprestaties

(en die camilla filippi mag er wel zijn)

sorry, het is natuurlijk coming-of-age.

avatar van neo

neo (crew)

Geen diepzinnige oplaaiende discussies maar een verhaal van het ouder worden en het oprichten van zo'n ''bende'', met veel snelle middelen. Geen moment geen traag, geen moment van verveling. Dat luchtige karakter sprak mij erg aan, ook de overgang naar het besef van het nu is het serieus, was erg goed. Een goed voorbeeld was het contrast tussen de lolligheid van het oefenen van een barricade opwerpen tegen politie en wat later serieuze toon. Ook de cast mag niet onderschat worden, met geen valse noot aanwezig. 4 sterren

avatar van SaintOfKillers

SaintOfKillers

Ik vond dit een erg leuk film, ik vond zelfs dat hij een beetje te kort was, er had nog gerust een half uurtje bijgemogen. Hij was niet echt origineel en nergens uitzonderlijk, maar het bleef interessant.

avatar van neo

neo (crew)

Als die dus een half uur langer had geduurd was het originele, wat er volgens jou niet was, nog minder geweest (als je begrijpt wat ik bedoel). Lengte is prima zo

avatar van Darknelis

Darknelis

Mooie filmhuisfilm, over idealen en hoe deze veranderen naarmate men dingen mee maakt, veel mensen verliezen de idealen als ze 'volwassen' worden!! Jammer maar waar! geld en zekerheid gaan voor idealen?

avatar van Anarchist

Anarchist

Darknelis schreef:

erg he..

geld..zekerheid..familie,huisje & kinderen..heel uw leven lang werken,8 u per dag,5 dagen op 7..en er echt naar uitkijken..dat maandje vakantie..en ja..elke maand (maar) 40% van uw loon afstaan aan de staat(ja hoor dat moet..sociale zekerheid enzo! ) en zo dag in dag uit..terwijl de jaren verstrijken..en stilletjes aan wordt u oud..en ja..dan is uw leven voorbij.. en dan bent u dood..

...

het thema sprak me erg aan,het idee is fantastisch,uitwerking kon beter..jammer dat de film zo weinig ideologisch en maatschappijkritisch getint is..

maar in het algemeen een boeiende,inspiratiewekkende film met een goede sountrack en gepast gebruik van muziek bij beelden of omgekeerd,

krijgt **** van Anarchist

avatar van Zelva

Zelva

yorrick schreef:

een subcultuur die niet vaak objectief in beeld wordt gebracht

Jammer dat dan de objectiviteit aan de andere kant weer heel heel ver te zoeken is. Zo ver dat de film compleet ongeloofwaardig wordt.

avatar van 93.9

93.9

Die gevangenisscene was te overdreven.

Over het al gemeen was ie 't net niet, deze film.

Toch 3 sterren!

avatar van Spetie

Spetie

Een fris ogende film, die de nodige luchtige momenten bevat, maar op het einde ook zeker de serieuzere ondertoon niet schuwt. Ik wist van tevoren eigenlijk niet zo goed wat ik van deze film moest verwachten, maar ik moet zeggen dat het allemaal best lekker wegkijkt. De film komt af en toe behoorlijk vlot over, de acteurs doen het niet slecht en de ontwikkeling van David is aardig uitgewerkt. Blijft altijd leuk om te zien hoe iemand toch geleidelijk kan veranderen, door vooral een grote invloed van personen en zijn omgeving deze keer. Ook de muziek is trouwens wel aardig. Niet alledaags, maar het klinkt wel lekker en past goed bij de gekozen scènes. Jammer is alleen dat de film mij inhoudelijk niet zoveel deed, maar verder is het dus best een redelijk vlot en leuk filmpje.

gauke

Een soort coming-of-age film waarin te weinig ruimte is voor het geweld bij de G8-top in Genua. De jonge studenten verliezen daar immers hun jeugd of onschuld door het brute optreden en vernedering door de politie. Nu gaat de film wat ten onder aan langdradigheid.

avatar van Baggerman

Baggerman

Best een aardige film, maar alles blijft wel wat oppervlakkig. Alhoewel aan de andere kant dat ook weer niet zo'n drama is. Veel scenarioschrijvers zouden Davide bijvoorbeeld een überfacist als vader geven of een baan bij één of andere foute multinational om nog maar wat extra drama te creëren.

Sowieso twee mooi dames in de gelederen van de antiglobalisten! Tja, zó snap ik David's beslisingen wel!

Zelva schreef:

Nou, zo zou ik het ook nog niet stellen, maar het geheel wordt wel wat zwart/wit geportretteerd. Zo lijkt David in eerste instantie wel in een facistisch bolwerk te wonen (en als dat ook zo was, waarom is hij daar met zijn opvattingen in godesnaam gáán wonen??? Of turnt hij in een week 'zomaar' om?) Het politie-optreden is ook erg bruut, maar dat zou nog best wel eens realistisch kunnen zijn, daar kan ik niet over oordelen.