2LDK (2003)

Japan
Drama / Thriller

geregisseerd door Yukihiko Tsutsumi
met Maho Nonami, Eiko Koike en Daisuke Kizaki

De twee jonge actrices Lana en Nozomi delen samen een appartement in Tokio. Ze hebben allebei auditie gedaan voor dezelfde rol maar slechts één van de meisjes zal deze krijgen. Door deze concurrentiestrijd wordt duidelijk dat de twee actrices eigenlijk een ongelofelijke hekel aan elkaar hebben. Al snel openbaren zich de eerste intriges en conflicten die uitmonden in chaos en vernietiging...

avatar van rokkenjager
Ik heb het dan ook allicht over de fysieke bitch fight.

avatar van Mochizuki Rokuro
Erg vermakelijk en fraai uitgewerkt, maar ondanks z'n korte lengte (heb de twee 'Duel' films wel direct na elkaar gekeken) zaten er best wat taaie stukken in, het moet wel verrassend blijven natuurlijk. Het dialoog deel in het begin vond ik daarom wellicht ook beter dan 'het gevecht' in de het tweede stuk. Hoewel origineel in beeld gebracht en de locatie goed wordt gebruikt zijn we wellicht ook al wat verwend in manieren om elkaar te trieteren en martelen in de loop der jaren.

De sympathie wisselde wel steeds tussen de beide personages, dat vond ik wel een grappig effect, hoewel ik vaker sympathie koesterde voor de donkerharige denk ik. Jammer dat het einde dan toch niet heel origineel is.

avatar van Donkerwoud
In tegenstelling tot Agami weet deze wel zijn minimalisme optimaal te benutten voor een verhaal over strijdende partijen. Lekker villeine humor tussen de twee jongedames en hun wederkerige haat.

avatar van Goldenskull
Concept is erg leuk (net als de locatie), uitwerking is so-so. Bepaalde dingen zagen er echt niet uit, zoals die vecht scènes.. Verder lollig maar tevens dom einde. Film werd ook steeds voorspelbaarder, met de vreselijke antwoordapparaat scène als cliché-uitschieter. Erg slechte muziek ook tijdens de laatste scène(s).

avatar van Legan
Aardig tussendoortje

2LDK kan, ondanks de korte duur, misschien niet altijd boeien, maar weet de beschikbare ruimte en de gegeven situatie wel meer dan uitstekend te gebruiken.

Het eerste gedeelte is zonder twijfel het beste stuk waarbij het vooral de humor is dat werkt. De beide dames acteren niet denderend, maar zetten aardige personages neer waarbij ze geholpen worden door een voice-over. De voice-over vergemakkelijkt zaken, maar ik had liever duidelijk lichaamstaal gezien. Wat wel jammer is, is dat het te duidelijk zichtbaar is aan hun uiterlijk dat ze een hekel aan elkaar hebben. Ik mis te vaak die neppe glimlachen en zie teveel dat opzichtige bitchy. Een ander minpunt is dat het verhaal iets teveel toevalligheden bevat; iets meer realisme zou de prent goed hebben gedaan.

Wat betreft de bitch fight zelf, waaruit het tweede gedeelte bijna in zijn totaliteit bestaat, kon deze mij maar bij vlagen interesseren. Meestal was het saaiheid troef wat vooral te danken was aan de nepheid en het vergezochte. En het einde, waarin ze allebei toch nog de rol krijgen, is helemaal een cliché anti-climax.

Enfin, dankzij de humor, enkele leuke scènes en soms aardig camerawerk, toch nog een voldoende uit het vuur gesleept.

Nomak
Erg vermakelijke film waarin twee knappe dames auditie doen voor dezelfde rol. Ze wonen onder hetzelfde dak en hebben een hekel aan elkaar. Het begint allemaal onschuldig, maar al snel slaat het om in pure haat, woede en waanzin. En de twee dames rammen mekaar vervolgens genadeloos in mekaar met alle middelen die ze hebben. En ze kunnen beiden incasseren, je wil er geen ruzie mee hebben. Toen er een kettingzaag werd uitgehaald was het pas echt menens. Dan denk je: even stoppen, zeg gewoon sorry en probeer het uit te praten. Maar neen, ze gaan gewoon keihard door.
Op het einde krijg je dan dat de ruzie eigenlijk totaal zinloos was, want beide dames krijgen een hoofdrol. Helaas is het te laat en hebben ze mekaar al afgeslacht.
Een voorkeur had ik niet echt. Ik dacht in het begin wel dat de donkerharige sympathieker zou zijn, maar schijn bedriegt. Ze zijn namelijk allebei even gek.

avatar van maxcomthrilla
Een bovengemiddelde film met een vrijbode voor vermaak, een droom voor alle jongens die al zo vaak van horen, zeggen hebben vernomen dat 2 meiden bij elkaar op een kamer zetten oorlog kan betekenen. Een zeer vindingrijke film, waar alles finaal uit de hand loopt en je alleen maar harder gaat kraaien als beide dames zich kronkelen in de meest uiteenlopende Kamasutra achtige toestanden. De film weet moeiteloos te entertainen maar weet niet volledig te imponeren, aangezien het allemaal relatief kort duurt, de sluimerende spanningen net wat te lang worden opgebouwd en het bovenal aanvoelt als een leuke film voor tussendoor. 3,5*

Meneer Bungel
Prachtfilmpje, hoewel het einde wat standaard is. Ook zijn sommige acties gewoon vreemd te noemen(wat heeft het leegspuiten van een brandblusser nu voor effect, of het doorzagen van een kussen?) en andere acties weer niet realistisch(de electrocutie in de badkamer leek me wel afdoende, anders het gebruik van het toiletdeksel wel?!), maar misschien moet ik de twee geflipte dames in kwestie wat meer ruimte geven in deze...

Het gebruik van voice-overs vond ik in ieder geval geen probleem en gaf het verhaal in het begin een flinke scheut humor mee. Verder komen we genoeg te weten over de hoofdpersonen zodat het gevecht uiteindelijk op goede gronden los gaat en komt er naast de eerder genoemde minpunten wel een energie en gekte vrij die overtuigt(inclusief een ''heeeere's Johnny!''-moment voor Lana).

In de extra's werd meerdere keren gezegd dat er bij nieuwe kijkbeurten telkens wel wat nieuws te ontdekken is, ik ga zeker checken of dit niet alleen een reclamepraatje is.

4,0* voor nu.

avatar van Spetie
Vermakelijk filmpje, die voor een verhaal als dit in ieder geval de perfecte speelduur heeft. Er staat hier thriller/drama, dat is het misschien ook wel, maar ik vond het meer een zwarte komedie, zeker ook omdat de film zich niet altijd even serieus neemt.

Ik vond het in ieder geval wel vermakelijk om te zien hoe de twee bitches steeds meer een hekel aan elkaar beginnen te krijgen en steeds grover geschut inzetten om elkaar het leven flink zuur te maken. Het tweede gedeelte van de film is vooral richting het einde wel erg voorspelbaar, maar desondanks dus wel vermakelijk. De dames doen het redelijk en ik had wel verwacht dat ze er uiteindelijk beiden aan zouden gaan. Even dreigde ik dan toch verrast te worden toen de ene de ander in het bad elektrocuteerde. Maar goed in een over te top filmpje als dit kan alles en dus overleefde het ene meisje dat en gingen ze daarna als nog weer vrolijk verder met elkaar proberen te doden.

Leuk niemendalletje dus.

avatar van FillumGek
Vermakelijke film over twee jonge actrices die het al snel met elkaar aan de stok krijgen. Er is namelijk maar één rolletje beschikbaar, dus zullen ze er letterlijk om vechten.

De hele film bestaat uit twee dames en een appartement. 2LDK wist me vanaf het begin te boeien omdat de gesprekken van de meiden al met een lichtelijk geïrriteerde ondertoon gevoerd worden. Grappig dat je ook de gedachtes hoort van de dames. Geeft toch een extra komische noot aan dit gestoorde filmpje.

De ruzie begint met kleine dingetjes als een flessendop die niet goed is vastgedraaid. Rap daarop worden er wel tien verschillende huishoudelijke apparaten gebruikt om de concurrent op pijnlijke wijze te laten lijden. Sterke scene wanneer de twee voor het eerst in de slaapkamer van Nonami staan. In kon haar woede gewoon voelen, en gek werd ze. Dat is ook het grappige, de twee willen elkaar blijkbaar niet direct dood hebben, maar lekker kleineren en inwrijven wat voor een mislukt product je bent. Dit gaat zo'n half uur door en eindigt helaas vrij standaard.

Ik heb opponent Aragami niet gezien en dat ga ik waarschijnlijk ook niet doen aangezien die me niet aanspreekt. Als filmpje op zich is dit een heerlijk tussendoortje.

avatar van blurp194
Grappig, maar ik had er toch iets meer van verwacht, en het einde is dan ook ietwat een anticlimax. Net wat te gewoon en rechtuit, terwijl volslagen over the top wat mij betreft toch beter gepast had. En het was ook denk ik wel leuker geweest als het geweld stap voor stap erger geworden was - in plaats van zoals het nu is, dat er golfbewegingen in zitten. De kettingzaag en de katana komen zo niet voldoende tot hun recht, zeg maar.

Gelukkig is de film lekker kort. Ook wel eens leuk.

avatar van mikey
Bizar filmpje over 2 meiden en totale vernietiging in een appartement. Het claustrofobische sfeertje is uiteindelijk net niet goed gebruikt en de film werd eerder slapstick dan thriller. Maar wel geinig.

avatar van Metalfist
Enorme teleurstelling

Ik was het afgelopen jaar al vaker van die Japanse onzinfilms tegengekomen met titels zoals Big Tits Dragon, Horny House of Horror en wat weet ik nog allemaal. Ik wou al lang eens zo'n film proberen maar de prijs stak me altijd wat tegen. Althans dat was zo tot ik in de Free Record Shop twee collecties van Mad Monkey vond (een Japanarama collectie met daarin deze film, Chanbara en nog een titel die ik me momenteel niet meer voor de geest haal en een Horror Delight collectie met Frontiere(s), Senseless en Saint Martyrs of the Damned) in de twee voor 15 euro actie. Natuurlijk ineens meegenomen en de eerste van de reeks eens gezien.

Maar man, valt dit me tegen. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik er met de verkeerde verwachtingen ben aan begonnen. Ik had de indruk dat het een collectie was van Japanse babes in bikini's of andere kledij met maar bitter weinig stof die lekker konden losgaan met het meest uiteenlopende arsenaal aan wapens maar 2LDK is toch wel net iets anders qua opzet. Met een speelduur van 70 minuten duurt dit gelukkig helemaal niet lang maar het was zwoegen om de film uitgezien te krijgen. Het uitgangspunt is nochtans nog wel redelijk interessant maar de uitwerking was zo enorm slaapverwekkend. De voice-over komt belachelijk over en het is pas wanneer de feitelijke fysieke strijd van start gaat dat de film nog ietwat de moeite is. Het kwaad is echter al geschied zeker wanneer blijkt dat de film zichzelf in het begin vrij serieus nam en dan opeens de geheel andere richting opgaat. De electrocutie in het bad bijvoorbeeld. Alsof er echt iemand is die dan nog recht komt, vraag het maar aan Claude François. Wanneer de grote middelen dan eindelijk gebruikt worden (op mijn hoes staat de scène met de kettingzaag afgebeeld), dan wordt het in zo'n recordtempo verteld dat je er maar amper van kunt genieten. Het ironische einde waar blijkt dat beiden de rol kregen was dan nog wel een leuke vondst.

Wel interessant om te zien hoe de twee vrouwen in het eerste zicht compleet normaal zijn maar dat ze langzaamaan meer en meer gestoord worden. De film speelt zich geheel op dezelfde locatie en er komen dan ook maar twee personages aan te pas. Eiko Koike neemt de rol van, op het eerste zicht, de normaalste op zich maar schijn bedriegt overduidelijk. Haar samenspel met Maho Nonami, die logischerwijs de andere rol op zich neemt, is genietbaar. Het is wel goed dat de film maar zo kort is want ik vrees dat een langere speelduur zich wel eens had kunnen wreken op de actrices.

Direct na het zien mijn stem van 0.5 uitgebracht maar nu een paar uur later tot de conclusie gekomen dat dat misschien toch niet in zijn geheel terecht is. Het is nu niet dat ik de film een voldoende ga geven, verre van, maar zo'n lage score verdient de film nu ook weer niet. Ik verschiet eerlijk gezegd van de hoge waardering hier op MovieMeter maar ik zei het daarjuist al, waarschijnlijk ben ik met de foute verwachtingen gestart.

avatar van Moviestar1979
Dit soort films moet je vooral niet te serieus nemen.
Zo zaten er soms wat leuke verwijzingen naar de echte horrorklassiekers zoals The Texas Chainsaw Massacre en The Shining.
Verder zitten er wat ongeloofwaardige en komische fragmenten in de film, en vond ik het einde ontzettend voorspelbaar.
Van de Japanners is sowieso al bekend dat ze niet helemaal sporen.
We gaan er dus maar even van uit dat je hier met een knipoog naar moet kijken.

3,0 *

avatar van maxo922
Simpele, vermakelijke maar vooral leuke film. Niets groots, absoluut geen cult-klassieker. De actie vond ik iets te statisch, had iets wilder en nog iets agressiever gemogen naar mijn liking. Verder waren de actrices leuk en deden gewoon hun ding. Muziek was leuk, en zorgde vooral in de eindscene voor een mooie afsluiting, die toch iets van een emotionele indruk achterlaat.

Mede daardoor: * 3,5

ipman-99
"That feels nice. We'll regret this. What a relief.... Good luck. ...You too. ." ... " !!!

Fantastisch Japanse Thriller !!! Geweldig van genoten !
De film speelt zich geheel af op het appartement met de 2 dames die elkaar wel rauw lusten ! Dit gestoord werkje
verveelt geen seconde en is een heerlijk tussendoortje ! Breek de boel maar af ... !!!