Abbott and Costello Meet the Mummy (1955)

Alternatieve titels: Meet the Mummy | Bud Abbott and Lou Costello Meet the Mummy | Twee Snullen bij de Pharaos

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Charles Lamont
met Bud Abbott, Lou Costello en Marie Windsor

Lou en Bud hebben gehoord dat een archeoloog twee mensen nodig heeft voor zijn expeditie en gaan naar zijn huis. Vlak voor hun aankomst wordt hij echter uitgeschakeld en wordt de mummie die hij onlangs vond meegenomen naar de tombe waar hij thuishoort. Het heilige medaillon mist echter en de daders moeten dus terug. Inmiddels worden Lou en Bud gezocht voor de moord op de archeoloog en de mummie blijkt te leven.

avatar van Scorpio11
Nu erg flauw maar destijds vreselijk om gelachen.

avatar van Metalfist
It has been said that a man's best friend is his mummy...

Toen ik een week vakantie had, heb ik er eens werk van gemaakt om mijn achterstand met de Abbott & Costello film wat teniet te doen. Missie geslaagd en nu resten me nog maar 2 films waarvan de eerste deze Meet the Mummy is. De Meet films van het duo zie ik meestal wel graag en ik had hier wel grote verwachtingen van omdat de Mummy één van mijn favoriete Universal Monsters is.

Beetje jammer dan wel dat dit gewoon over een mummie gaat en niet de Mummy die gecreëerd was door Boris Karloff en co. Hoewel er wel redelijk duidelijke verwijzing is (in elke Mummy film buiten het origineel noemde de mummie Kharis en hier is het Klaris geworden) is er voor de rest niet echt veel te bespeuren van het origineel. Maar deze lichte teleurstelling was al licht verteerd want ik dacht wel dat Abbott & Costello hier weer een leuk filmpje van wisten te maken. En dat is het ook wel geworden, al is het niet één van hun beste werken. Het verhaal zelf is best wel leuk en er komen een aantal routines in voor die we al lang niet meer hebben gezien in één van hun films. Favoriet is toch wel het gerotzooi met het lijk dat elke keer op een andere plaats terecht komt. De reactie van Costello is echt goud waard. Toch zijn er jammer genoeg een aantal inzakkingen in de film waardoor het allemaal soms nogal saai overkomt. Gelukkig is het einde waar er 3 mummies zijn hilarisch en doen er weer veel woordgrapjes intrede in de film. Het is wel leuk om eindelijk eens Costello's bekende 'Hey Abbooooooott' roep origineel in de film te horen. Al is dat wel raar want zowel in het script als op de aftiteling worden Abbott & Costello gecrediteerd als Peter Patterson en Freddie Franklin maar in de film zelf worden hun gewone namen gebruikt. Abbott and Costello Meet the Mummy is trouwens ook de laatste film die het duo voor Universal zou maken. De pap met de Universal Monsters was blijkbaar op (nogal logisch als je bekijkt dat ze Frankenstein, de Invisible Man, Dracula, de Wolf Man en Dr. Jekyll and Mr. Hyde zijn tegengekomen in hun films) maar daarmee kwam er dus een einde aan de samenwerking met Universal die voor al hun films heeft geduurd met uitzondering van Rio Rita, Lost in a Harem, Abbott and Costello in Hollywood (die werden gemaakt toen het duo werd uitgeleend aan MGM) en Dance With Me, Henry die hierna zou volgen.

Abbott & Costello zijn wel weer erg leuk in hun rol. Hoe slecht een film ook is, zij weten er bijna altijd een leuke film van te maken. Oké, ze hebben hier en daar een misstap gehad in hun carrière maar Meet the Mummy is er daar niet één van doordat er een aantal leuke scènes worden geïntroduceerd. Het was al weer een tijd geleden dat we een aantal woordgrappen voorgeschoteld kregen maar dat zit hier dus wel goed. De routine met het lijk die ik hierboven vernoemde is ook weer van hun niveau. Toch blijf ik het jammer vinden dat men niet Karloff hiervoor heeft kunnen strikken. Oké, het is meer een parodie op de latere vervolgen op het origineel uit '32 maar het is niet dat Karloff zich nog nooit in een Abbott & Costello film heeft laten zien. Met zijn toevoeging had dit wel eens een uitstekende film kunnen zijn maar het heeft niet mogen zijn. Wel leuk dat Eddie Parker deze keer de rol van Kharis op zich neemt net zoals hij dat in de vervolgen van de Mummy doet, al was hij toen wel stunt double van Lon Chaney Jr. De rest van de cast is op zich niet slecht maar het wordt nergens memorabel en dat is iets waar acteurs in de vorige films toch in slaagden.

Een leuke film maar zeker niet hun beste werk. Abbott & Costello stelen nog altijd de show maar zelfs zij kunnen het mindere plot en cast niet doen vergeten. Gelukkig zijn er nog een aantal routines die wel erg geslaagd zijn waardoor de film toch nog op een goede score uitkomt. Vermakelijk maar ik prefereer toch de Meet Frankenstein of Meet Dr. Jekyll and Mr
Hyde films.