Pants on Fire (2014)

Alternatieve titel: Het Echte Leven van een Jokkebrok

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Jonathan A. Rosenbaum
met Bradley Steven Perry, Joshua J. Ballard en Tyrel Jackson Williams

Jack is best een aardige jongen, maar op de een of andere manier liegt hij altijd alles aan elkaar. Het lijkt wel zijn tweede natuur. Of het nu gaat over zogenaamd jaloerse ex-vriendinnen of buitenaardse wezens, hij heeft altijd een verhaal klaarstaan. Eigenlijk liegt hij om populair te worden. Maar als zijn verzinsels werkelijkheid worden krijgt Jack het zwaar. Heel erg zwaar.

avatar van Shadowed
Tja.

Nogal een lastige film om zo even te beoordelen, vooral omdat het natuurlijk Nickelodeon-voer blijft en daarom in de uitvoering beperkt blijft, maar ook daarbuiten weet de film gewoon niet veel voor te stellen en doet te weinig moeite om dit wel te zijn.

Perry doet het in ieder geval charmant gezien de leeftijd. Heb hem al in meerdere kinderseries al voorbij zien draven waar hij ook altijd wist op te vallen. Hier maakt hij echter bij vlagen een nogal nerveuze indruk, en kijkt soms zelfs eventjes recht de camera in. Dat zijn van die slordigheden die ik niet hoor te zien, maar gezien moeten worden door regisseur Rosenbaum.

Maar de jeugdcast weet het allemaal prima te doen. Ze spelen allen echter wel karikaturale rollen, maar dat hoort er wel een beetje bij. Die voeren de meeste ook wel met verve uit. Natuurlijk komt er soms wat houterigheid bij kijken, maar dat is bij de meeste vergeven wegens de leeftijd. De enige die echt wat meer oefening nodig heeft is Russell. Ook in hedendaagse rollen vind ik haar nog niet echt perfect.

Film kent een beetje een standaardfantasieplot die de boodschap "liegen is slecht" bijna de strot in dreunt bij de kijker. Als een wat ouder persoon voelt het een beetje geforceerd en onorigineel aan, maar voor kinderen zal het wel als eye-opener kunnen zijn, alhoewel de hoeveelheden aan rare fratsen die voorbij komen de jongere oogjes wat kunnen afleiden van die boodschap.

In ieder geval gebeurd er heel veel, maar ik mis toch wel een beetje inbreng van de regisseur zelf. Op en paar aardige camerabewegingen na is dit nogal een klassieke vertelling van een jeugdfilm en bij de twist van de finale laat het de fantasy ook weer vallen helaas. En daarmee weet de film op geen enkel vlak vernieuwend te zijn.

Voor volwassenen denk ik dat dit net wat te geforceerd is opgezet, voor de kinderen dient het wel als degelijk entertainment. Als ik voor mezelf mag spreken, denk ik niet dat de boodschap indruk zou hebben gemaakt op een jongere Shadowed. Vooral omdat er gewoon zo veel geks inzit dat kinderen er vooral opletten dat er aliens inzitten ipv dat liegen slecht is.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na eerder Nicky Deuce van dezelfde regisseur en tevens ook op Netflix gezien te hebben werd ik ook wel benieuwd naar dit jeugd filmpje. Dat het over the top ging zijn kon je natuurlijk eigenlijk van te voren wel weten, maar ook lekker kleurrijk en dat 2de ben ik eigenlijk wel voor te vinden. Lekker vrolijk!

Acteurs deden het redelijk en het verhaaltje is op zich aardig bedacht. Ik zag daarbij de twist met zijn zus ook niet aankomen.

Dat Perry zo nu en dan in de camera kijkt lijkt mij meer met opzet gedaan, aangezien hij ook meermaals praat tegen de kijker lijkt me dit ook geen fout van de regisseur geweest.

Nicky Deuce vond ik zonder twijfel meer geslaagd ook vanwege de snelheid en de speelduur. Dit filmpje is vermakelijk maar soms wel iets teveel over the top en de film had makkelijk een kwartier korter mogen duren.

Een Ferris Bueller zonder Ferris Bueller.