Occident (2002)

Roemenië

geregisseerd door Cristian Mungiu
met Valeriu Andriuta, Anca-Ioana Androne en Michael Beck

Luci en Sorina zijn een jong stel met financiële problemen. Luci neemt zijn vriendin Michaela in vertrouwen. Michaela heeft zelf te kampen met een moeder die alleen maar bezig is met het vinden van een geschikte huwelijkskandidaat voor haar dochter. Luci blijkt de grote verliezer in dit verhaal te zijn. Hij verpest de relatie met Sorina en heeft geen oog voor de gevoelens die Michaela voor hem koestert.

8.3/10 (107 votes) volgende week op tv.

avatar van blabla
Leuk en origineel verhaal, het wordt alleen allemaal een beetje harkerig gebracht.

avatar van BoordAppel
Grappige en tegelijkertijd een beetje zielige film. Het verhaal wordt verteld vanuit 3 verschillende perspectieven en zo wordt na verloop van tijd alles duidelijk. 4*

avatar van narva77
Ja idd een prima film die bestaat uit verschillende verhaallijnen. Deze Roemeense film is er een uit een serie films uit landen die gaan toetreden tot de EU, ik ben benieuwd wat voor films we nog meer krijgen.

narva77 schreef:

Hm, voor Roemenië duurt dat anders nog wel even.

Qua vehaalconstructie te vergelijken met Amorres Peros en Magnolia, maar qua themthiek en diepgang te vergelijken met Magnolia. Wellicht dat de makers deze twee films dan ook wel gezien hebben, maar dat deert niet zo heel erg veel. Drie verhaallijnen die op zich redelijk gewoontjes zijn, maar door de combinatie met elkaar was het geheel heel aardig om naar te kijken... 3*

avatar van Wembleyfever
Verrassend goede film, die op locatie geschoten werd in Boekarest en van mij een 3,0 krijgt. Op 30 januari 2003 beleefde deze film de Nederlandse première op het Internationale Film Festival in Rotterdam. De film werd zelfs vertoond op premières in Amerika en kreeg meerdere awards. Niet slecht, voor een Roemeense film.

Deze comedy is komende zaterdag 15 april overigens te zien op Nederland 3, om 14.30 uur.

neo (crew)
Weer deze verhaalstructuur... Dat was het eerste wat mij te binnenschoot bij het kijken van deze film. Op zich wel sympathiek en leuk, maar veel om het lijf heeft het niet. Merkte op dat hier weer constant heen en weer wordt gegooid met de Nederlander's identeit (of was ie nu Belg?). 3 sterren

Komedie met grillige opbouw, of eigenlijk geen opbouw.
De personnages in de film hebben weinig zin voor humor en toch is hetgeen ze zeggen heel dikwijls droogkomisch en zijn er heel wat grappige (ongewilde) situaties.
Niet altijd boeiende film om te volgen en eerder verwarrend omwille van zijn eigenaardige verhaalstijl.

Best wel aardige film over relatieproblemen en vrouwen die naar het buitenland willen. Al was het wel wat afstandig gefilmd. De hoofdpersoon kwam wat te sullig over helaas en verder liep de film wat rommelig door elkaar alsof in de montagekamer de filmrollen verwisseld waren. Dat is natuurlijk simpel gezegd want het was ongetwijfeld bewust gedaan. Maar als het geen meerwaarde heeft voor de film zou ik zo zeggen tegen een regisseur. Laat die ongein, dit schept alleen maar onnodige verwarring en haalt de vaart uit het verhaal. Maar er zat wel grappige droge humor in de film verwerkt, en die was wel weer erg leuk. Conclusie : zonder die warrige montage, een andere hoofdrolspeler en wat meer inlevingsgevoel had het best een erg goede film kunnen zijn.

avatar van 93.9
Vreselijk zijn die films met vermeende ingenieuze verhaal- en stijltechnieken.
Zijn weinig film die ik daardoor meer ga waarderen. Eerder verpest die structuur de hele film, zo ook bij Occident.
In een lineaire vertelstructuur had ie gewoon veel beter geweest.
Nu krijg je kruimels waar uiteindelijk oude koek mee kan bakken.

avatar van Freud
Weeral een geniale film van Cristian Mungiu, die zoals ook in de heerlijke Amintiri din Epoca de Aur (2009) op een weergaloze wijze de Roemeense volksaard weet te vangen. Deze keer niet met verhalen over de communistische periode, maar over de desillusies tien jaar na de revolutie. Luci vertolkt hier de typische Roemeense man die alle hoop opgegeven heeft en gewoon van dag tot dag leeft, zonder veel emoties. Daar staat de typische Roemeense vrouw tegenover (in de vorm van Sorina en Mihaela), die weigert zich neer te leggen en voor verbetering blijft vechten - om uiteindelijk te besluiten dat die voor de nieuwe generatie enkel in het buitenland te vinden is. Heel tragikomisch verteld, regelmatig hilarisch, dan weer ontroerend. De mozaiekvorm van het scenario laat toe het verhaal langzamer te vertellen en de kijker meer betrokken te houden - en uiteraard toont de film zo de verschillende perspectieven van de personages. Knap!