Pescuit Sportiv (2007)

Alternatieve titels: Picnic | Hooked | Angling

Roemenië / Frankrijk

geregisseerd door Adrian Sitaru
met Adrian Titieni, Ioana Flora en Maria Dinulescu

Een vrouw en haar minnaar gaan picknicken. Onderweg rijden ze een piepjonge prostituee aan. Ze denken dat ze dood is en willen het meisje al begraven in het bos, als ze ineens bijkomt. Hun schuldgevoel dwingt ze om haar mee te nemen. Op het idyllische picknickplekje aan de rivier blijkt het meisje over manipulatieve gaven te beschikken die alles tussen vrouw en minnaar op scherp zet.

Officiële selectie Filmfestival Venetië 2008
Officiële selectie Internationaal Film Festival Toronto 2008
Beste actrice en Silver Alexander Award Filmfestival Thessaloniki 2008

Releasedatum: 24 september 2009

Premièretheaters:
Rialto (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, Plaza Futura (Eindhoven), Lux (Nijmegen), Filmtheater 't Hoogt (Utrecht) en Verkadefabriek (Den Bosch)

avatar van Spiekercoen
Die plotbeschrijving doet me erg denken aan Knife in the Water van Polanski. Iets om naar uit te kijken lijkt me.

avatar van brabusRUS
kappeuter schreef:
Officiële selectie Filmfestival Venetië 2008
Officiële selectie Internationaal Film Festival Toronto 2008
Beste actrice en Silver Alexander Award Filmfestival Thessaloniki 2008

Releasedatum: 24 september 2009

Premièretheaters:

Hij is pas 1 oktober in 't Hoogt.

Deze lijkt me interessant. Ga ik in de gaten houden.

avatar van wibro
Deze film vanavond in Arthouse Lux gezien en ik kan je zeggen dat ik aangenaam verrast werd door deze kleinschalige maar bijzondere Roemeense film. Ik vond het een heerlijke film waarbij ik mijzelf ook heel goed in de hoofdpersonages kon verplaatsen. Goed acteerwerk ook, vooral van Maria Dinulescu in de rol van het hoertje. De spanning tussen de hoofdpersonages was constant goed voelbaar mede ook door de messcherpe dialogen, het voortdurende gemanupileer en ook vanwege de cameravoering waarbij de hoofdrolspelers voortdurend in de camera keken.
Regisseur Adrian Sitaru heeft met deze film bewezen dat ook met weinig financiële middelen een goede film gemaakt kan worden.

xNorbxCorex
Ben het eens met bovenstaande. Vond het ook erg leuk dat je als kijker steeds iemand anders als 'fout' ziet, maar uiteindelijk is er helemaal niet duidelijk wie er fout zit.

Het deed mij erg weinig. Een hoop gezever. 2*

avatar van Knisper
Goede film. Sitaru, die deze film duidelijk voor een appel en een ei heeft gemaakt, kies ondanks deze 'beperking' niet voor de makkelijkste weg. Wat een enorm werk moet het geweest zijn om letterlijk constant vanuit het oogpunt van de personages te filmen. En bedenk dan ook nog eens hoe moeilijk het is om alles zo te monteren dat de film ook nog goed vloeit. Gelukkig is het niet slechts een foefje, maar draagt het ook enorm bij aan het zien van de situatie vanuit verschillende standpunten. Daar dachten enkele andere filmbezoekers anders over, die door duizeligheid of misselijkheid de zaal verlieten.

Het verhaal zelf, inclusief de opbouw, vond ik heel mooi. In de redelijke korte speelduur wordt alle personages goed uitgediept en is de picknick een uitstekende situatie om deze emotionele reis door te maken. Dan moet ik verder nog kwijt dat Ioana Flora een mooie vrouw is (incl. schoonheidsvlekje) en dat de film een goede beoordeling krijgt. Ben benieuwd wat Sitaru in de toekomst gaat brengen.

Knisper schreef:
...en is de picknick een uitstekende situatie om deze emotionele reis door te maken.

Zij ligt de hele dag te zonnen en hij zit de hele dag te vissen...

avatar van Knisper
Dan heb je toch echt je ogen in je broekzak zitten. Het gaat toch ook vooral om de invloed die Ana uitoefent? Als jij geen ontwikkeling ziet in de onderlinge relatie(s), dan ligt dat toch echt aan jezelf.

avatar van Redlop
Ja maar een emotionele reis lijkt me erg overtrokken.

avatar van Knisper
Misschien ben ik in mijn enthousiasme wat te poëtisch geworden. Maar ik vind het wel een prachtige emotionele ontwikkeling in deze film.

avatar van Fuentes
Genomineerd voor Amateuristische Flutfilm van het Jaar (door mij persoonlijk).
Waarom "moest Miha de hoer wel uitnodigen"?
Natuurlijk, voor het verhaal. Waarom vertrekken ze niet gewoon als ze haar beu zijn? Natuurlijk, wederom voor 'het verhaal'.
Wat een slappe personages en wat een hoop geouwehoer

Fuentes schreef:
Waarom "moest Miha de hoer wel uitnodigen"?
Niks moet natuurlijk, maar zij vond blijkbaar (vanuit haar schuldgevoel) van wel. Ik weet verder ook niet hoe rationeel je denkt als je haar vijf minuten geleden nog aan het dumpen was, omdat je dacht dat je haar had doodgereden. Verder wekte ze ook nogal de indruk dat ze wilde zorgen dat Ana de politie er niet bij zou betrekken.
Fuentes schreef:
Waarom vertrekken ze niet gewoon als ze haar beu zijn?
Die man is Ana volgens mij helemaal niet beu. Die is gewoon fijn aan het vissen en heeft verder niet zo'n last van haar gezelschap.

Knisper schreef:

Iemand doodrijden lijkt me nog schokkender, en toen had Miha toch niet zo'n moeite met rationeel denken.

Ik kan me wel dwingen om diepere lagen te ontdekken, maar die zijn er mijns inziens gewoon te weinig en vooral: te weinig overtuigend.

Knisper schreef:

Hij geilt op haar maar vindt haar aanwezigheid ook irritant bemoeizuchtig. Net als Miha dat vindt. Daarnaast krijgen ze ook gezelschap van een raar figuur die een vriend van Ana blijkt te zijn. Na de voorgaande gebeurtenis en het feit dat ze door de oog van de naald zijn gekropen, zou je inderdaad denken... waarom gaan ze niet gewoon weg om van die lui af te zijn. Maar inderdaad, hij zit lekker te vissen en zij lekker te zonnen.

Maar nu begrijp ik die emotionele reis nog minder.

avatar van Knisper
Allereerst bedoel ik uiteraard geen letterlijke reis (om dat even zeker te hebben). Ik vind de ontwikkeling in de relatie van Mihai en Lubi erg mooi. Mihai wil graag dat zij voor hem kiest en dat ze haar 'echte' relatie verbreekt. Lubi hinkt duidelijk nog op twee gedachten, zegt wel dat ze dit gaat doen, maar verzint allerhande excuses om het niet meteen te hoeven doen. En dan door de intrede van Ana komen de onderlinge verhoudingen steeds anders te liggen, waarbij de twee op het einde elkaar eindelijk helemaal gevonden hebben.

Hoe dan ook, je hebt de film natuurlijk zelf ook gezien, maar deze emotionele ontwikkeling(en) probeerde ik aan te duiden met 'emotionele reis'.

avatar van Redlop
Ik snap wel dat je een emotionele reis bedoelde uiteraard. Waar ik het wel met je eens ben, is de prima handheld cameravoering en de soepele montage. Daarvoor verdient de film op zich een voldoende. De rest viel me dus tegen, maar ieder zijn ding

Zomaar een gedachte:
In het Roemeens is de titel 'Sportief Vissen'. De man gooit telkens wanneer hij een vis heeft gevangen, de vis terug in het water. Wellicht slaat dat op de 'vangst' van het hoertje, dat hij, zoals de vis, weer vrijlaat zodra hij haar 'heeft'. Zo bezien betekent dat niet veel goeds voor Miha.

avatar van Redlop
Dat zou dan ook de verklaring zijn voor het feit dat ze ineens in het water ligt te spartelen.
Goed bezig Fuentes

avatar van Reinoir
Net gezien in de bios. Vond hem enigsinds best leuk maar aan de andere kant ook weer saai. Ik zat stiekem heel de tijd te wachten totdat er echt iets zou gebeuren. En die gedachte is heeltijd bij me gebleven. Niks in de film heeft die gedachte echt bevredigd. Het deed me allemaal niet zo veel. De conversaties vond ik dan wel redelijk leuk. Ana die het koppel tegen elkaar opzetten vond ik zeker een interresante gedachte maar voor mij was het gewoon niet boeiend uitgewerkt. Camerawerk vond ik vanaf het begin al een beetje irritant, het was wel netjes gedaan maar ik wende er pas na een poosje aan en dat is niet iets positiefs volgens mij. Maarja dat is puur smaak denk ik. 3*

avatar van Movie-Addicted
Simpel, klein, vermakelijk handcamera art-house filmpje,

avatar van Verhoeven
Verdomme, de DVD van Picnic is nergens maar dan ook nergens meer te krijgen. In Nederland ooit sprake van een DVD-uitgave, maar is uitgesteld. En van uitstel kwam afstel. In België is die volgens de distributeur 'uitgeput'. Wat dat ook mag betekenen ...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Verhoeven schreef:

Dat lijkt me wat wij OOP noemen.

Verhoeven schreef:
De film toch nog gezien?

avatar van Verhoeven
In Roemenië is die op DVD uitgebracht met Engelse ondertiteling.