The Sword and the Rose (1953)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Ken Annakin
met Richard Todd, Glynis Johns en Michael Gough

Mary Tudor (Johns) gebrukt haar charmes en hoge positie om Charles Brandon (Todd) te veroveren. Helaas zit de kwaadaardige Hertog (Michael Gough) haar in de weg. Een verfilming van 'When Knighthood was in Flower' .

Avontuurlijke film uit de Disneystal, met een historisch achtergrond (het liefdesleven van Maria Tudor, broer van Hendrick VIII).
Keurig verhaald. Niet al te drastisch opgevat maar veelal met een kwinkslag en lichte karikaturalisering van enkele personages (vooral die van koninklijke bloede).
Actiescènes zijn veruit in de minderheid tov de romantiek in deze familiale movie uit de jaren 50.
Acteurs, inzonderheid James Robertson Justice als Hendrick VIII, kunnen wel bekoren evanals de decors (100% studio weliswaar) en de costumering.