La Nuit des Traquées (1980)

Alternatieve titel: The Night of the Hunted

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean Rollin
met Brigitte Lahaie, Vincent Gardère en Dominique Journet

Elizabeth wordt doelloos wandelend uit een donker bos gevonden. Na een tijdje komen de mensen die Elizabeth willen helpen erachter dat iedereen die het bos ingaat zijn geheugen verliest.

avatar van Knisper
Ik vind het erg opvallend dat ik deze film een paar keer in de winkels ben tegengekomen voor de prijs van 30 euro. Het lijkt me niet dat iemand zo'n onbekend werk voor zo'n hoog bedrag zal aanschaffen, ondanks dat de voorkant van de dvd er wel heel mooi uitziet (een andere dan deze poster). Er is trouwens een hele serie van Franse genre-genoten voor dezelfde hoge prijs op de markt.

Tja, Jean Rollin is echte cult. Liefhebbers hebben dat er kennelijk voor over.

avatar van BlueJudaskiss
Ben hier ook erg benieuwd naar, maar 30 euro is veeeel te veel.

avatar van Mac Hammer Fan
Ooit eens de (goedkopere) Amerikaanse Redemption DVD bekeken. Jean Rollin mag dan nog de reputatie hebben van een cultregisseur, deze film is in mijn ogen een draak. De gore is nep en dat zie je aan de kleur van het bloed en de goedkope effecten. in het eerste deel worden er om de haverklap nodeloze naaktsekwensen bijgesleurd en het spel van de acteurs is houterig. Sommige elementen in het plot zijn bovendien belachelijk. Met een betere uitwerking van het scenario - het grondidee had wél iets in zich - en het niet vervallen in exploitation was het wellicht toch een betere prent geweest. Op het einde werd het iets beter door het surreële klimaat, maar daarmee is de film niet gered.
Als je echter de positieve reviews van Eccentric Cinema en DVDLaser.com leest denken deze kritici er blijkbaar wel anders over...

Steve-a
Ik heb die dure uitgave, maar ik heb hem voor maar 2 euro. De videotheek waar ik werkte vertochten op een jaarmarkt veel arthous en een paar andere films voor 2,50 p/s 5 voor 10 en daar heb ik deze en zo'n vampiere film van de zelfde regiseur en uitgave gekocht. Lijkt me dus wel een aardig koopje. Ik ben hier heel erg benieuwd naar.

avatar van hellboy.ray
ik vond dit een tegenvaller...
ik had wel iets meer verwacht, want op zich leent het verhaal zich wel voor een goede en spannende film.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Hmm, ik vond hem anders wel aardig! Mijn eerste kennismaking met Jean Rollin. Er zit wel een soort bevreemdend surrealistisch sfeertje in de film, zo in die grauwe buitenwijken vol woontorens van Parijs.

Ik had wél wat meer naakt en sex verwacht eigenlijk.

Trouwens wél een erbarmelijke beeldkwaliteit zeg! Of hoort dat bij bij de cultstatus van Rollin? Zijn al zijn films op DVD zo slecht van beeldkwaliteit?

avatar van wendyvortex
Eindelijk een film van Jean Rollin zonder vampieren en kasteel.
Redelijk bizarre mengeling van sex, horror en art-film, maar volgens mij had Rollin ook eigenlijk geen flauw idee in welk genre hij nou bezig was.
Probleem is dat soft-porno-, horror- en arthouse-liefhebbers alledrie op hun honger blijven zitten, maar mocht je heeel toevallig met alledrie de genres wat kunnen zou je dit wel eens kunnen waarderen.
Misschien nog wel het meesterwerk van Rollin mede door de vreemde dreigende surrealistische sfeer die over de hele film hangt.
Cult met een grote C.

avatar van blurp194
Best een aardige film, met een heleboel mysterie erin - naast de al genoemde ingredienten als sex, horror, en arthouse-gedoe. Jammer dat het einde dan wat tegenvalt...

Op zich ook wel leuk om de jaren-70 sfeer even terug op te snuiven.

avatar van Nitrouz
Weer is wat anders dan de vampierenfilms die zich afspelen in oude kastelen van Jean Rollin, laatst zag ik al de zombiefilm Grapes of Death van Jean Rollin, een op zich aangename verassing van de Franse cultregisseur.

Night of the Hunted staat weer garant voor een hoop mooie plaatjes (dit keer in een treurig gedeelte van Parijs), een aantal toffe geschifte scènes maar ook weer veel ontblote vrouwenlichamen.
De acteerprestaties zijn af en toe beschament, vooral de dokter en zijn assistente spelen zo verschrikkelijk houterig, tenenkrommend. Maar het meisje Elizabeth en Robert deden het op zich niet zo slecht gelukkig. Op zich is het ook wel weer ene lekker sfeervol filmpje van Night of the Hunted, af en toe de plaatjes van Parijs (had op zich vaker gemogen) deden me ook wel wat.

Al met al is Night of the Hunted wel wat beter dan de meeste films die ik van Jean Rollin heb gezien, maar de film is toch wel weer tergend langzaam en het interessante uitgangspunt wordt helaas niet optimaal benut, leuk om eens gezien te hebben maar niet veel meer dan dat.

avatar van RuudC
Doe mij maar de vampiertjes en kastelen, want dit was van een bedroevend slecht niveau. Night Of The Hunted is een zogenaamde psycho edition, maar is in feite niet meer dan een softpornofilm, waarin zelfs de (hoeveelheid) seks nog tegenvalt. “Ik kan me niets herinneren, kom laten we neuken”. De ‘kenners’ smijten maar lekker met termen als ‘koud’ en ‘realistisch’, ik vond het vooral karig en flauwekul. Jean Rollin heeft vermoedelijk de acteurs rechtstreeks uit een bordeel geplukt, want enig acteertalent zijn op de acteurs totaal niet van toepassing. Praktisch elk element is miserabel; de actie, de seks, de gore, de spanning en het plot. De semi-intellectuele dialogen hortend en stotend uitgekraamd dat ze volstrekt niet overtuigen. Wat een troep.

avatar van Insignificance
In plaats van de hits te remaken, zou iemand hier eens mee aan de slag kunnen gaan. Een cultfilm die nogal wat mankementen vertoond, maar in de kern een plot met een forse haak heeft. Mensen die wel erg snel hun geheugen kwijt raken en worden vastgehouden in een groot, zwart gebouw waar het niet pluis lijkt. Daar kan je een aardige film omheen bouwen. Rollin blijkt alleen niet zo'n groot verteller. Of hij heeft meer oog voor andere zaken die ook wat aandacht verdienen.

Zoals de meiden, die willekeurig besluiten om zich van hun kleding te ontdoen. Het heeft vast iets met hun toestand van doen.. Jammer dat ze ook allerlei dramatische onzin uitkramen en daar heel moeilijk bij kijken. Dat schiet letterlijk niet op. Als er plots gemoord wordt, ziet dat er ook niet al te best uit, maar tegelijkertijd komt Rollin wel met een raar, dromerig sfeertje en een koud, kil Parijs op de proppen. Dat zal me dan ook vooral bijblijven. En Brigitte Lahaie natuurlijk.

avatar van alexspyforever
Wat wordt er hier vreselijk houterig in geacteerd vooral die dokter dan. Het hele mysterie had op zich wel wat maar wat een flauwe uitwerking. Het lijkt vooral weer een platform voor Rollin om de dames uit de kleren te doen gaan. De seksscènes, ik denk in totaal 2, zijn het niet waard. Het deed me eigenlijk een beetje denken aan Les Raisins de la Mort waar mensen ook raar begonnen te doen door een of andere infectie, besmetting. Ook die film vond ik zwak.

avatar van John Milton
Mijn eerste Rollin, en als ik zijn filmografie zo bekijk is dit ook de enige titel van zijn oeuvre die reeds op mijn radar stond. Ik kon er niet zo heel veel mee. Brigitte Lahaie stond duidelijk vooraan in de rij toen bepaalde zaken werden uitgedeeld, maar dat is (gelukkig) niet genoeg voor een voldoende. Het kon me allemaal niet zoveel boeien, en veel scènes duren eigenlijk net even te lang. En net als je denkt ‘nee dit is niks’, gebeurt er toch weer wat dat de aandacht grijpt. Hmmm. Twijfelgevalletje.

avatar van Woland
Ik ben niet zo'n fan van Rollin, en ook dit is weer niet zo best. Hij heeft wel oog voor het visuele aspect en voor vrouwelijk schoon, dat wel, maar een verhaal vertellen kan ie gewoon niet. Hier zit op zich nog wel een interessant plotje in medische/psychologische experimenten, geïnduceerd geheugenverlies, een mysterieuze toren waar het centrum van deze rare gebeurtenissen ligt, dat soort dingen, maar het wordt zo dodelijk saai en oninteressant gebracht, niet te doen. Het is bijna knap hoe je een film met zoveel naakt zo saai weet te brengen. Brigitte Lahaie is best een knap meiske en is, em, goed bedeeld, maar een groot actrice is niet aan haar verloren gegaan, en ook de rest van de cast heeft meer talent voor uit de kleren gaan dan voor acteren. Het is weer driewerf niks, misschien nog wel minder dan de dromerige vampier-softporno die ik eerder gezien heb. Ik heb mijn portie van deze 'cultheld' voorlopig wel weer gehad.