Le Frisson des Vampires (1971)

Alternatieve titels: The Shiver of the Vampires | The Terror of the Vampires | Strange Things Happen at Night

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Sandra Julien, Jean-Marie Durand en Jacques Robiolles

Op huwelijksreis stopt het jonge paar bij een kasteel voor een overnachting. Het kasteel wordt echter bewoond door vampieren die hun eigen plannen hebben met het stel.

avatar van Mac Hammer Fan
Romaanse stijl in plaats van gothiek. Veel intellectueel gezwets en wat proper bloot. Griezelig is het nooit, surreëel en experimenteel wel. Niet mijn smaak.

Ik snap die op hef over de maker van de film Jean Rollin niet de film is drie keer niets.

Menni
Ik snap 'm wel, film is namelijk vijf keer alles. Naja, viereneenhalf.

avatar van Peake
Mooi surrealistisch vampierensprookje van Rollin met sfeervolle locaties, een geweldige psychedelische soundtrack en een bloedmooie Sandra Julien in de hoofdrol. Doodzonde dat haar acteercarrière maar zo kort geduurd heeft.

avatar van xgogax
Een terechte grindhouseklassieker , schitterend vormgegeven filmpje .

****0,49* / *****

avatar van RuudC
Een kleine opsomming over deze film: nauwelijks spanning, sterk verouderd beeldkwaliteit, extreem goedkope effecten, aftandse ruïnes als filmlocatie, psychedelische gitaarmuziek waar in een ver verleden je ouders of zelfs je grootouders nog seks op hadden, erotiek die niet verder komt dan een stel blote tieten, intellectueel gezwets…

Leest u nog? Mooi! Om van dit soort films te kunnen genieten moet je een bepaalde afwijkende smaak hebben. Jean Rollin was zijn tijd ver vooruit met producten als deze. Experimentele drang viert hoogtij in Le Frisson des Vampires. De gemiddelde kijker zal het geheel toch te saai vinden. Ik kan ze geen ongelijk geven, omdat deze film juist nergens eng is en inhoudelijk voor velen weinig te bieden heeft. Juist op andere vlakken is het een heel sterke prent. Iedereen zal het met me eens zijn dat het een low budgetproductie is, maar ik ben absoluut van mening dat Rollin het maximale eruit heeft weten te halen.

De locatie ziet er namelijk fantastisch uit en past perfect in het plaatje. Alles ziet er lekker seventies uit en het camerawerk komt niet zo koud en afstandelijk over zoals moderne films dat vaak wel doen. Zeker de nachtelijke scenes met mooie kleuren, fakkels en mistige kerkhoven zijn uiterst sfeervol.Het verhaal van een pas getrouwd stel dat in het kasteel overnacht en langzaam door vampiers verleidt wordt, komt uitstekend tot zijn recht. Let er wel op dat het nergens eng of spannend is. De kijker wordt niet bepaald in het verhaal meegesleurd, maar als toeschouwer heb ik intens genoten hoe de vampiers hun spel spelen en het stelletje langzaam beseffen in welke situatie ze zijn belandt. Enkele stukken zijn briljant bedacht, zoals de vampier die totaal onverwacht uit de klok stapt of de uitvoering van verschillende rituelen. Het camerawerk is eveneens simpel, maar bij vlagen subliem. De monologen waarbij de spreker in cirkels loopt om de camera (en continu gevolgd wordt) zien er goed uit, maar het script mag er ook zeker wezen.

Jean Rollin’s vampieren lijken in geen geval op de soortgenoten uit films als Blade of Underworld. Hier krijgen we toch meer te maken met de klassieke vampier. De ondode die vooral teruggetrokken leeft en als schepsel vooral een vijand van de christelijke wereld is. Rollin benadrukt dat door het seksuele element duidelijk naar voren te zetten. Let wel dat dit een film van veertig jaar oud is. Veel meer dan blote borsten en wat vage zuigzoenen krijg je niet te zien. Toch heerst er een soort seksuele spanning. Tegenwoordig kijkt niemand er meer van op, maar destijds was het voor veel mensen toch een schokkende gedachten dat mensen seks hadden om andere redenen dan het verwekken van kinderen. Hetzelfde geldt voor de duidelijke keuze om psychedelische rock als soundtrack te gebruiken. Nog zo’n sociaal ongewenste kunstuiting uit de jaren ’70. Dergelijke muziek stond nauw in verband met drugsgebruik en het opzoeken van spirituele werelden die volgens de priester bewoond werden door demonen. Het begrijpen van de algemene mening van veertig jaar geleden helpt je in het begrijpen van deze film. Je zou kunnen zeggen dat de film satanistisch is. Ik denk dat iedereen met gezond verstand dat voor zichzelf kan bepalen of dat wel of niet zo is. Invloeden van filmmakers als Kenneth Anger zijn duidelijk zichtbaar. Wie overigens de muziek van Le Frisson des Vampires goed vindt, zou er goed aan doen om het eerste album van het Canadese Blood Ceremony aan te schaffen. Sterke occulte rock van een band die zelf aangegeven heeft sterk te zijn beïnvloedt door filmmakers als Jean Rollin, Jesus Franco en bands als Black Sabbath en Jethro Tull.

Kort samengevat: De film is zeker de moeite waard, mits je overweg kan met de wat meer artistiek verantwoorde films. Ik heb mijn redenen om er zeer positief over de zijn.

avatar van Nitrouz
Jean Rollin, tsja, van hem zag ik eerder al Lèvres de Sang (Lips of Blood) en La Morte Vivante (The Living Dead Girl), beide waren niet slecht maar hebben naast sfeer en een aantal prachtige plaatjes te weinig te bieden om écht te boeien.

Deze Le Frisson des Vampires is ook sfeervol, de setting is ook niet slecht. Het acteerwerk is niet slecht, het bloot is weer te aanwezig, het lijkt allemaal erg op de twee eerder genoemde films. Het zal toch niet zijn dat ik na 3 films van dé cultregisseur Jean Rollin het eigenlijk al heb gezien?

In vergelijking met de 2 eerder genoemde films is deze Le Frisson des Vampires wel een stuk saaier, langzamer. Ik gaapte meer, de ene saaie scène volgde op de ander. Ik kan het werk van Jean Rollin wel waarderen, maar deze film vond ik gewoon niet goed genoeg.

avatar van keimpeS
Ik vond er eerlijk gezegd weinig boeiends aan het verhaal, zeer warrig...
Enige boeiende was het vrouwelijk schoon, voornamelijk dan Sandra Julien...
Verders vond ik de vampieren eerder lachwekkend dan eng en omdat ik toch wel wat heb gelachen bij deze film 1 ster...

avatar van blurp194
Sfeervol, maar ook onsamenhangend en onevenwichtig - er zitten best een paar mooie scenes in, maar die worden ook weer omringd door mindere. Moeizaam om dan in het toch al wat dunne verhaal te blijven. Sommige beelden zijn wel echt geniaal, en de locaties voor het grootste gedeelte prima - al zit daar ook hier en daar wel een slordigheidje in, bijvoorbeeld als een van de mooie dames tegen een sfeervolle middeleeuwse muur hangt met naast haar een vers stukkie graffiti. Die dames zijn zeker de moeite waard, maar ook daar wat storende details - de tanlines van jaren-70 model bikinis op hun lijf, bijvoorbeeld.

Cult uit de jaren-70, zeker. Maar zonder de in de jaren-70 gebruikte geestverruimende middelen ontbreekt er toch wat.

avatar van joolstein
Franse hippie-achtige vampieren film vol psychedelische muziek. Low- budget maar erg mooi gefilmd. Zelfs zo low- budget dat er voor alle dames soms geen kostuums waren. Goed acteerwerk, mooie locatie en bijzonder camerawerk. Maar helaas is het verhaal flinterdun waardoor het op een bepaald moment veelal van hetzelfde wordt. Daarnaast hoopte ik erop om toch iets meer de vampieren aan het werk te zien. Ook het einde viel min of meer tegen. Dit was erg vluchtig en het verdwijnen van de vampieren een grote domper. Verder ben ik toch redelijk positief over de film en heb er best van genoten.

avatar van alexspyforever
Ik sluit me aan bij joolstein. Er is genoeg naakt om net niet in slaap te vallen, maar van een vampierfilm verwacht ik toch iets meer. Het verhaal is vooral warrig en de karakters niet boeiend.