• 11.303 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Bo Widerberg

Met onder meer: Pia Degermark, Thommy Berggren en Lennart Malmer

Gesproken taal: Deens en Zweeds

Plot Elvira Madigan

Waargebeurde, tragische romance uit de vorige eeuw. Een luitenant heeft uit liefde voor een koorddanseres, bekend onder de naam Elvira Madigan, gedeserteerd en vlucht met haar de bossen in. Na een zomer in volmaakte harmonie gaan isolement, honger en geldgebrek zich doen gelden en kiezen ze voor een gezamenlijke zelfmoord.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Hedvig Jensen

Sixten Sparre

Cleo's daughter

Hedvig Jensen (stemrol)

avatar van Leviwosc

Leviwosc

Ik heb de film nog nooit gezien, maar de film is voornamelijk bekend vanwege het prachtige Andante, het tweede deel van Mozarts 21e pianoconcert (KV 467). Dit Andante wordt door liefhebbers van klassieke muziek ook vaak aangeduid als: Elvira Madigan. Door dit prachtige Andante, wil ik toch wel eens gaan kijken naar deze film, ik ben best wel benieuwd.

avatar van Rmie

Rmie

Hoi Leviwosc en anderen,

Je hebt die film nog nooit gezien? Dat lijkt me een mooi iets wat ik niet zou veranderen. Kan ik dat maar zeggen!

Halvewege de film stopte ik er maar mee; er gebeurt niets en wordt niets gezegd.

Als je gek bent op vrouwen met lang blond haar rennend door de weide; ok....

avatar van Querelle

Querelle

Aan de top 10 van leviwosc te zien kan hij hier meer mee dan jij.

Het is een erg lyrische film en daar moet je van houden.

Ik vind het in ieder geval een aanrader.

Het bijzondere zit hem vooral in het scheppen van de tijdgeest en de romantische moraal die daar uit voort vloeide. Als je Goethe of Schiller hebt gelezen zal je zelfs als je het niks vind, toch even glimlachen.

En het 21 pianoconcert van Mozart word niet voor niks Elvira Madigan genoemd, het lijkt wel voor de film gemaakt te zijn.

Wordt trouwens ook gebruikt in een James Bond film The spy who loved me, 10 jaar later

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Ik kan me alleen maar aansluiten bij querelle hierboven, simpel en lief, maar prachtig (inclusief de muziek) ! Ja ik ben een romaticus, gelukkig wel . Juist het niets zeggen is het mooiste. Dat was ook zo mooi in Bin Jip. Totaal andere setting, maar ook alleen sfeerscheppend.

BBarbie

Idyllische film met fraaie plaatjes en iets te weinig actie. Ondanks dat je weet hoe het afloopt wordt het tegen het einde toch nog een beetje spannend.

En dan is er natuurlijk het onovertroffen Piano Concerto no. 21 van Mozart. Jammer genoeg wordt dat maar fragmentarisch ten gehore gebracht. Wat dat betreft is de opening van Le Concert (Radu Mihaileanu, 2009) mooier.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Mooie plaatjes, mooie muziek, mooi meisje , maar soms wat te theatraal en saai.