Blanche (1971)

Frankrijk

geregisseerd door Walerian Borowczyk
met Michel Simon, Ligia Branice en Lawrence Trimble

Een bejaarde slotheer is getrouwd met een deugdzame jonge vrouw die ook wordt bemind door zijn zoon uit een eerder huwelijk. Bij het bezoek van de koning en zijn page worden beiden verliefd op haar, maar de jaloerse aandacht van de zoon redt haar eer. Niettemin is de jaloezie van de slotheer gewekt en dit leidt ondanks de onschuld van de vrouw tot een tragedie.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén van de beste films van Borowczyk. Won de Interfilm Grand Prix op het Internationaal Festival van Berlijn in 1971. Een middeleeuwse fantasy picturaal fraai in beeld gezet. Met veel zin voor details en een beklemmende sfeer. Verdient alleszins veel meer een DVD-release dan sommige van zijn ander werk, dat veel minder om het lijf heeft (letterlijk en figuurlijk) maar wél op DVD verkrijgbaar is.

avatar van Basto
Behoorlijk tam kasteeldrama. Veel gebeurt er niet en het wordt ook allemaal erg sober in beeld gebracht.

Het is vooral wachten op het laatste kwartier.