ad

Alternatieve titel: Congress Dances

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Erik Charell

Met onder meer: Lilian Harvey, Willy Fritsch en Conrad Veidt

IMDb beoordeling: 7,1 (491)

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Der Kongreß Tanzt

Een ambitieuze handschoenenverkoopster ziet zowel financiële als romantische kansen op een congres ter ere van de tsaar, en slaagt er consequent in om een ravage te creëren bij haar pogingen in contact te komen met de aanwezige adel.

imageimage

König von Sachsen

Heurigensänger

avatar van Walkure

Walkure

Ik word toch telkens weer gelukkig als ik Lil Dagover zie schitteren op het witte doek.. Zo gracieus en ze heeft bovendien ook een mooie stem. Dankzij deze luchtige talkie weet ik eindelijk ook hoe ze klinkt!

Er is duidelijk veel geld in Der Kongress tanzt gesproken, de weelderige decors en aankleding spreken boekdelen. Ook de cast is voor zijn tijd ook niet mis, maar liefst vier (stille)filmsterren schitteren in deze film: Lil Dagover, Conradt Veidt, Lilian Harvey en Willy Fritsch.

Alles in de film is goed uitgedacht en verzorgd, de dialogen zijn scherp en geestig en je merkt ook dat de acteurs veel plezier hebben in hun rol, zeker ook Conrad Veidt. Deze zet op een leuke en bevlogen manier de vorst Metternich neer.

Der Kongress tanzt bevat een sterk staaltje camerawerk. Tracking shots waar geen einde aan lijkt te komen, toch knap. De massa scenes zijn prachtig vastgelegd en dan vergeet ik nog de mooie overgangen van de scenes. De massa scenes zelf zijn ook best indrukwekkend, vooral de grootse dansscene maakt indruk. De choreografie daarvan is uitstekend.

Er zijn ook een aantal liedjes in de film, deze vond ik dan weer wat krukkig overkomen, ook al heeft Lilian Harvey best een mooie stem. Maar goed, afgezien daarvan is Der Kongress tanzt toch een leuke film. Fris en luchtig.

avatar van beavis

beavis

• 11984 stemmen

Le congrès s'amuse (1931) - IMDb heeft ook dezelfde bezetting, is namelijk dezelfde film voor verschillende markten. L'atlantide van Pabst is ook een bekend multi-talen project uit die tijd... en ik vermoed dat eigenlijk alle grote titels in die tijd zo werden gemaakt! Ik dacht dat die op MM allemaal dezelfde entry moeten hebben, ook al respecteert Imdb wel dat het verschillende versies zijn...?