The Terminal Man (1974)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Mike Hodges
met George Segal, Joan Hackett en Jill Clayburgh

Een computerspecialist lijdt na een auto-ongeluk aan aanvallen van extreme gewelddadigheid. Men besluit een miniatuurcomputer in zijn hersenen aan te brengen, die zijn gedragsstoornissen kan corrigeren.

Beetje warrige maar wel spannende actie thriller.
( voor die tijd)
Raar dat hier nooit een remake van gemaakt is.
Leent zich uitstekend voor.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vreemd en vergeten.

Deze zeldzame SF-thriller kent naast mooi camerawerk en een sinistere sfeer soms ook een beetje vreemde montage. Met name tijdens de unheimische operatie van de hoofdpersoon, die wordt afgewisseld met een dialoog tussen een toeschouwende arts en andere medewerkers. Het komt de griezeligheid van deze uitgebreide sequence echter wel ten goede. Het heeft vreemd genoeg lang geduurd dat deze vergeten klassieker uit de Warner-stal een release kreeg.

Goed.

Loepsaal
Bijzondere vertelling, impulsjes om moordneigingen te voorkomen werken averechts, de hersens interpreteren broodje ham als beloning en willen meer...
Eeuw geleden gezien, benieuwd wat er van over is.
iig goed.

Vreemde en saaie verfilming van Michael Crichton's gelijknamige boek. Het jaar daarvoor regisseerde hij al de cultfim Westworld en in 1971 werd zijn boek The Andromeda Strain geweldig verfilmd. Crichton was dus een goudhaantje en Hodges lijkt The Andromeda Strain te willen kopieren (operatie minitieus in beeld gebracht) maar slaagt niet in de opzet en het gevolg is een saaie film met vreemde cameraposities en lang uitgesponnen scenes die vermoeiend werken.

avatar van alexander038
Doe mij maar Coma, Westworld of voor mijn part Looker die allen door Crichton zelf geregisseerd zijn.
Ik vond deze op een enkele scene en het camerawerk na vooral saai.

avatar van wendyvortex
Echt heel echt goed is deze Crichton-verfilming helaas niet. Eerste uur speelt in het ziekenhuis, inclusief een veel te lang gerekte operatie. Pas als George Segal er tussenuit knijpt begint de pret, zeker omdat wij weten dat de agressie remmende operatie een tegengesteld effect heeft bereikt. Kwaliteit gaat daarmee alsnog flink omhoog. En met de laatste scenes weet de film zelfs nog helemaal jaren zeventig top te eindigen, jammer dat er niet een iets betere film voor zat.