Sword of Sherwood Forest (1960)

Verenigd Koninkrijk
Avontuur

geregisseerd door Terence Fisher
met Richard Greene, Peter Cushing en Oliver Reed

Engeland, 1190. Prins John is vast van plan zijn broer, koning Richard Leeuwenhart, naar de verdoemenis te helpen. Hij wordt daarbij geholpen door de corrupte sheriff van Nottingham. Dit komt echter Robin Hood ter ore, die in de bossen van Nottingham een rebellenbestaan leidt sinds de sheriff zijn vader heeft vermoord. Hij besluit een stokje te gaan steken voor Johns gemene plannetje...

avatar van Brix
Richard Greene heb ik altijd een wat vreemde keuze voor de rol van Robin Hood gevonden.
Niet veel uitstraling en stijfjes in zijn bewegingen.
Nog vreemder door zijn lange staat van dienst als Robin in de gelijknamige TV serie, waarvan deze (widescreen) Hammer film overigens geen deel uitmaakt.

Gelukkig zijn er andere acteurs in de film die de aandacht trekken.
Peter Cushing speelt de hoofdrolspeler weer eens volledig van het scherm.
Ook Oliver Reed maakt indruk.
Niall MacGinnis (broeder Tuck) en Sarah Branch, in de rol van Lady Marian zijn leuk..
ook andere bijrollen zijn degelijk bezet.

Jammer dat de schermscènes zo bar slecht zijn.

Don Taylor, die in de andere Hammer Robin Hood film: 'The Men of Sherwood Forest' de hoofdrol speelde, omdat Richard Greene verhinderd was, vond ik een veel betere keuze.

Al met al geen slechte Robin Hood film, maar er zijn betere.

avatar van RuudC
Slaapverwekkend Robin Hoodavontuurtje dat door de bizar slechte gevechten en kitscherig mooie Hammer decors tot bepaalde hoogte nog goed te praten valt. Het is eigenlijk niet meer dan het gebruikelijke riedeltje waarin Robin Hood de sheriff van Nottingham eens ouderwets goed dwars zit. De toon is te kinderachtig om nog te kunnen concurreren met latere verfilmingen van deze legende en de film is te traag en te statisch om leuk vermaak voor kinderen te zijn. Die schotel je gewoon de disneyverfilming voor.

Pluspunten zijn wel dat de speelduur kort en de aanwezige actie vermakelijk is. Het overdramatische ervan zal je hoogstwaarschijnlijk ergeren of aan het lachen brengen. Het valt ook wel op dat veel mensen magische zwaarden hebben waarmee doodssteken worden uitgedeeld, terwijl ze er flink naast meppen. Daarbij heb ik trouwens zelden een zo onzichtbare held gezien. Mijn eerste onvoldoende voor een Hammerfilm. Dat doet pijn, maar dat zal waarschijnlijk helaas ook niet de laatste zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van de verhalen van Robin Hood. Maar er zijn al enkele verfilmingen die de lat vrij hoog hebben gelegd. The adventures of Robin Hood en de Disneyversie Robin Hood zijn klassiekers. En zelfs Robin Hood: Prince of thieves, Robin and Marian en Men in thights zijn nog best leuk. De Ridley Scott versie was verdienstelijke poging, maar niet echt mijn ding. Deze Sword of Sherwood Forest wil het verhaal nog eens opnieuw brengen, maar komt overal te kort. Het is geen mooie film, het acteerwerk is vrij triestig (de minst charismatische Robin Hood tot nu toe) en ook de gevechten zijn vrij flauw. Als je echt een Robin Hood film wil zien, kan je beter één van mijn net genoemde tips zien in plaats van deze.