La Cena (1998)

Alternatieve titels: Le Dîner | The Dinner

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Ettore Scola
met Fanny Ardant, Antonio Catania en Francesca d'Aloja

Flora is eigenaar van het restaurant Arturo al Portico, waar ze als gastvrouw de mensen verwelkomt, ze naar hun plaats brengt en verzorgt. De gasten zijn divers: jong, oud, vaste klanten, vakantiegangers, familieleden, getrouwd of vrijgezel. Voor Flora is de klant koning: als Japanse toeristen vragen om ketchup voor bij de pasta dan krijgen ze die ook, tot afschuw van Flora's personeel. Tijdens haar werk luistert Flora naar de liefdesverhalen van de gasten en het personeel in de keuken. Een vrouw nodigt al haar minnaars tegelijk uit voor het diner, een dochter biecht aan haar moeder op het klooster in te willen, terwijl moeder alleen maar kan denken aan vriendjes en uiterlijk. In al deze taferelen komen de onzekerheden, verwachtingen, frustraties en gebroken harten van alledag voorbij. Dit zolang de maaltijd duurt en ieder weer zijns weegs gaat.

kappeuter (moderator)
Ik ben een groot liefhebber van eetfilms, maar deze viel me wat tegen.
Sfeervol, hoewel het eten niet bijzonder en verlekkerend in beeld gebracht wordt. Daarvoor kan je beter andere eetfilms kijken.
De gesprekken van de italianen zijn niet altijd even boeiend. Je ziet wel een bont gezelschap aan mensen en de camera gaat steeds van het ene naar het andere tafeltje, dus afwisselend is het zeker.
Het oude vurige mannetje is nog het leukste en interessantste karakter in deze film. Ook levert hij de beste acteerprestatie. Deze man is niemand minder dan Vittorio Gassman, die al speelde in de italiaanse klassieker Riso Amaro (1949). Hij zou twee jaar na deze film overlijden.