Used Cars (1980)

Alternatieve titel: Garantie tot de Hoek...

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Jack Warden, Kurt Russell en Gerrit Graham

Tweedehands-autoverkoper Rudy doet alles om een auto te verkopen, om rijk te worden en om vervolgens politicus te worden. Dat hij na de dood van zijn vriendelijke baas (gespeeld door Warden) strijdt tegen de overnamepogingen van diens demonische broer (ook gespeeld door Warden), heeft niks met moraal en alles met geld en de dochter van de baas te doen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
*snif* de 1500e film alweer op de site

neo (crew)
dat gaat de goeie kant op Jordy
op zich wel een aardige komedie.een paar komische scenes en een leuke rol van kurt russell.2.5 sterren

Ha, en dan te bedenken dat je nu al op de 8500 zit.

avatar van bioscoopzaal
... en ondertussen zelfs al op 15033!

Waar blijft de tijd?

avatar van Goodfella
Haha, leuk. Benieuwd hoeveel het er zijn wanneer Used Cars de volgende keer op tv komt Dit wordt een topic vol nostalgie...

En op dit moment al op 26013 films!!!!
Niet te filmen!!! :d

IQ160
31158 and counting

avatar van SuperSideSwipe
Alweer een tijd geleden dat ik hem zag, maar wat ik me ervan kan herinneren is dat hij toch niet al te best was. Kurt Russel acteerde redelijk, maar het script vond ik wat aan de vage en slecht opgebouwde kant.

avatar van Flipman
Is dit die film waarin de hoofdpersoon moet bewijzen dat ie duizend mijl aan auto's heeft, waarna ze hem aan de tand gaan voelen en alle auto's gaan meten om te kijken of het klopt?

Ja.

avatar van Flipman
Oke, bedankt! Dan geef ik hem een drie, ik heb hier erg om moeten lachen! Maar ik herinner me er niet genoeg van.

41.738 films and counting... wat een nutteloze berichten maar toch leuk om te lezen...

redelijke film

avatar van Zira
Used Cars op TV.

51.335 films

avatar van Maruk_17
Leuke film!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bij vlagen zeer grappige komedie van de geweldige Zemeckis, maar niet altijd even sterk, Russell ten spijt. Redelijk.

avatar van filmsz
98.279 filmsz!

avatar van dionj
Leuke film met grappige personages die in vreemde situaties terecht komen.

avatar van brabusRUS
Maar liefst 111.021 films! En hij is er zelfs in HD!

Ik heb gisteren deze Komedie film voor het eerst bekeken (inderdaad in de HD versie welke nu ook te pindakazen valt), vooral omdat ik zag dat Kurt Russell erin meespeelde, en als ik hem circa 30 jaar eerder zou hebben gezien, dan zou ik hem ongetwijfeld leuker hebben gevonden. Nu vond ik het vooral allemaal wat flauw, oubollig en zeker ook langdradig (duurt 110 minuten terwijl het ook makkelijk had afgedaan kunnen worden in 90 minuten).

In dit verhaal draait om de lucratieve aanleg van een afslag van een autosnelweg op een terrein waar twee tweedehands autobedrijven (van twee broers die elkaar niet kunnen verdragen, waarbij de één zeer vriendelijk is en een zwak hart heeft en de ander kwaadaardig is) liggen die elkaar beconcurreren en waardoor er eentje moet wijken en de andere er veel geld mee kan verdienen en mede door een erfenis (zijn namelijk twee broers) als één van de twee broers zal komen te overlijden (wat ook gaat gebeuren). M.b.t. het laatste speelt ook nog de dochter (die al lang geen contact meer heeft gehad met haar vader) van één van de broers een belangrijke rol in dit verhaal en ook een rechtszaak (i.v.m. een overtreding tijdens een reclamespotje, waarbij aangekondigd wordt dat er één mijl, oftewel 1.6 kilometer, auto's op het terrein staan om te verkopen en wat niet het geval is).

Hoewel het verhaal eigenlijk weinig voorstelt en ook aan de flauwe kant is, heb ik me er toch nog redelijk mee kunnen vermaken en vooral vanwege de leuke eerste 45 minuten, waarbij ook nog een beetje bloot is te zien in de vorm van Penthouse vrouw Cheryl Rixon (in de rol van Margaret), tijdens een illegaal (men steelt namelijk zendtijd tijdens een American football wedstrijd) auto reclamespotje waarbij haar jurk blijft vasthangen aan het embleem op de motorkap van een auto en de moterkap wordt geopend onder het mom van "we kijken even onder de motorkap" Naderhand is er min of meer ook nog wat bloot te zien in de vorm van borsten (waarbij de tepels wel zijn afgedekt) en kontjes, als men vrouwen gaat inzitten om klanten aan te trekken (leuke woordspeling) om auto's te verkopen.

In de eerste 45 minuten is het verhaal best sfeervol en valt er ook nog wat te (glim)lachen (vooral als een zekere Mickey, gespeeld door Michael Talbott die vooral bekend is van zijn rol in de jaren 80 televisieserie "Miami Vice", een extreme auto testrit gaat maken met autobedrijf baas Luke Fuchs, die een zwak hart heeft). De meeste grappige persoon in deze film is overigens geen mens, maar het leuke hondje Tobey (kan o.a. autogereedschappen pakken) en ik moest vooral lachen om hem toen hij op iemand (die aan het slapen is op zijn werkplek) zijn hoofd ging plassen om hem wakker te maken en zijn aandacht te trekken. Na die 45 minuten, zeg maar als dochter Barbara Fuchs (gespeeld door Deborah Harmon) in het spel komt en het daarna ook nog gaat uitdraaien om een rechtszaak, vond ik het eigenlijk allemaal wat flauw (inclusief het einde) en langdradig worden en vanwege dat laatste heb ik toen ook soms wat vooruit zitten te spoelen. In het laatste gedeelte van het verhaal zitten overigens wel een paar aardige stunts (zoals lopen en springen op rijdende auto's) die worden uitgevoerd met auto's.

De cast doet het overigens verdienstelijk en met name de vier hoofdrolspelers in dit verhaal te weten, de destijds jonge Kurt Russell (in de rol van tweedehands autoverkoper Rudy Russo, die alles doet om een auto te verkopen om daarmee snel geld te verdienen zodat hij politicus kan worden, dat kost iets van 10.000 dollar), Jack Warden (in de dubbelrol van autobedrijf baas Luke Fuchs die vriendelijk is en Roy L. Fuchs die kwaadaardig is), Gerrit Graham (in de rol van Jeff die autoverkoper is en niet kan omgaan met rode auto's en dat omdat hij een fobie heeft m.b.t. "geluk brengen" en "ongeluk brengen", welke regelmatig aanbod komt in dit verhaal. Hij speelt daarmee ook een belangrijke rol op het einde m.b.t. de laatste ontbrekende auto meters i.v.m. de rechtszaak) en Deborah Harmon (in de rol van Barbara Fuchs die die dochter is van tweedehands autobedrijf baas Luke Fuchs en waar Rudy Russo een oogje op heeft en wel met bepaalde bedoelingen).

Al met al niet meer dan flauwe Komedie film, die leuk is om eens gezien te hebben (wel eigenlijk dan 30 jaar geleden). Omdat deze film inmiddels heel oubollig (qua nostalgie, met name oude auto's en televisies, wel weer leuk) is geworden en ook zeer langdradig (zeker na 45 minuten) is, krijgt hij van mij net geen voldoende.

avatar van Filmkriebel
Wat een flauwe brol. Uit het tijdperk dat blote tieten het hoogtepunt van een film waren... of net nog niet want het stuntwerk op het einde was nog best goed. Zemeckis nam hiermee een valse start van zijn carrière en Russell viel ook niet te genieten. Heel gedateerde humor en alleen nog te bekijken voor de algehele sfeer uit die periode. Het leukste is dat een figuur als Roy Fuchs nog niet eens zover staat van de nieuwe US president Trump...

avatar van clubsport
aardige komedie maar verder niet echt een hoogvlieger , die hond was wel grappig