The Rose Garden (1989)

Verenigde Staten / West-Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Fons Rademakers
met Liv Ullmann, Maximilian Schell en Peter Fonda

Gabriele Freund is een Duitse advocate die de verdediging op zich heeft genomen van Aaron Reichenbach, een bejaarde man die op het vliegveld een andere oude man heeft aangevallen. Reichenbach weigert over het voorval te spreken en zo zijn ogenschijnlijk onbegrijpelijke daad te verklaren.Gabriele komt er al snel achter dat het 'slachtoffer' een voormalig Nazi-officier uit een concentratiekamp is. Deze Arnold Krenn is verantwoordelijk geweest voor de dood van één van Reichenbach's zusjes, van zijn andere zusje is nooit meer iets vernomen. De twee meisjes maakten deel uit van een groep van twintig kinderen die onder commando van Krenn in koelen bloede werden geëxecuteerd. Krenn wil Reichenbach aanklagen maar Gabriele slaat de zwarte bladzijden uit zijn duistere en kwade verleden open. Zelfs na vijftig jaar ontpopt er zich harde strijd voor recht, waarheid en genoegdoening. The Rose Garden is gebaseerd op de moord van de kinderen van de 'Bullenhuser Damm.' Deze kinderen, die werden gebruikt voor medische experimenten in concentratiekamp Neuengamme, werden op de verjaardag van Adolf Hitler opgehangen, slechts enige dagen voor het beëindigden van de Tweede Wereldoorlog.

avatar van mdj
mdj
Intrigerend verhaal, goed gespeeld. Niet overal even geloofwaardig maar dat is niet zo bezwaarlijk m.i.

kappeuter (moderator)
Het goede spel van Liv Ullmann maakt deze film nog enigzins de moeite waard.
Van het spel van Maximilian Schell en Peter Fonda ben ik niet zo onder de indruk.

Grootste manco vind ik de statische regie van Rademakers. De film kabbelt maar wat voort in een traag tempo.
Naast de ongeinspireerde regie rammelt het script nogal en komt deze pas laat to the point.

De film lag voor 3,99 bij De Media Markt en ik dacht Fons Rademakers 'De Aanslag' en 'Max Havelaar' waren goede films van hem dus heb ik hem maar meegenomen. Ik heb de film zojuist bekeken en ja wat moet ik erover zeggen. Hij valt wel flink tegen als je hem vergelijkt met het niveau van 'De Aanslag'. Ik ben ook niet overtuigd van het acteerwerk en daar leunt de film wel op. Muziek was ook amper aanwezig, 1 grote ellende wat je allemaal ziet er zit geen grijnsje humor in de film. Ik heb me bij stukken echt verveeld en bij andere was het soms wel even spannend. Redelijk mooi camerawerk.

Jammer dat je dit moet verwachten na zo'n goede film als 'De Aanslag'.

Het eind maakt iig een heleboel goed. Jammer dat er niet meer flashback's inzaten. 2,72 is perfecte score voor deze film laat ik het voor de beste man maar naar boven afronden.

Magere 3*

avatar van Quentin
Nieuwe dvd (van Video/Film Express) is helaas 4:3 ...

Quentin schreef:
Nieuwe dvd (van Video/Film Express) is helaas 4:3 ...
Wel letterboxed (dus niet verknipt). Grootste en eigenlijk onvergeeflijke fout is dat het geluid de Duitse dub betreft, en de film dus niet in de orignele Engelse taal te 'bekijken' is.

Quido schreef:
Nogmaals een waarschuwing om de Video Film Express dvd-uitgave van deze film NIET te kopen. Buiten bovenstaande tekortkomingen is het beeld niet al te best van kwaliteit en er bovendien 7 minuten aan filmmateriaal verdwenen.

"De film werd reeds in 2003 uitgebracht door A-Film, als onderdeel van de Fons Rademakers Collectie. Die dvd is helaas niet los verschenen. In tegenstelling tot deze release van Video Film Express, is die dvd wél voorzien van een anamorfe beeldtransfer, de originele Engelse audiotrack en de film in zijn volledige lente. Om onverklaarbare reden is er uit de print die voor deze VFE-release is gebruikt zeven minuten aan materiaal geknipt." (nadere toelichting beeld en geluid + recensie hier)

Toch ontzettend zonde weer ...

avatar van 606
slik dat was dat er te binnen schoot bij het stukje van de kinderen in die school.
daar kon ik niet zo goed tegen.
het was wel nieuwe informatie over de 2de wereld oorlog die ik niet kende
het verhaal was zeker interessant.

3,5 ster

avatar van 606
las net pas over de video film express ja als ik dat had geweten
die heb ik dus wel
en je merkt wel wat van kwaliteit dat het minder is.
maar goed ik doe het er maar mee

avatar van Jan met de pet
Heb de film gezien, klopt in het begin een beetje van kom schiet op, maar de film werd steeds boeiender, had veel meer ingezeten, geef toch een 3,5

Ik vond de film prachtig en werd gewoon in het verhaal ingezogen , onverstelbaar zijn de rechtuitspraken dat kan toch gewoon niet...?

robertus65
Ik vond de film wel geslaagd, maar niet heel bijzonder.
Het verhaal over die kinderen was wel interessant, maar dat kwam er niet helemaal uit. Het speelde allemaal te veel op de rechtbank af en dat kan mij nou eenmaal niet echt boeien.

avatar van Querelle
Vond niemand dit dan ontzettend gemaakt en sentimenteel? Behalve bij Maximillian Schell stoorde ik me heel erg aan het acteerwerk en de dialogen.

avatar van RRT
RRT
Ik niet in ieder geval. Vond m nergens overdreven sentimenteel of gemaakt. Juist een boeiend verhaal dat je naarmate de film vordert steeds meer pakt. Een van de betere films van Fons Rademakers.

ipman-99
"The Compelling Story Of A Nazi War Crime Victim's Struggle For Justice." ... " !!!

Fantastisch Drama (Oorlog) !!! Intrigerend verhaal over een Duitse advocate die haar tanden vast bijt in een zaak over Arnold Krenn een voormalig Nazi-officier, de man zou verantwoordelijk geweest zijn voor de dood van 20 kinderen in een concentratiekamp toen de oorlog op zijn laatste benen liep!
Prachtig acteerwerk en zeer intrigerend en boeiend verhaal !

avatar van Alittleromance
Dit vond in persoonlijk de beste film van Fons Rademakers. Met prachtige acteurs prestatie van Liv Ullmann, Maximilian Schell en Peter Fonda. De schurken van de oorlog die niet berecht worden omdat ze te oud zijn voor gevang. Dit is het rechtssysteem dat overal is. Om razend van te worden.

Een heel belangrijk verhaal dat verteld moet worden. Maar de manier waarop is erg matig. Het is gewoon een slecht opgenomen B-TV film. Er irritant dat alles achteraf ingesproken is. Beschamend eigenlijk.