Sommeren '92 (2015)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Kasper Barfoed
met Ulrich Thomsen, Mikkel Boe Følsgaard en Cyron Melville

In 1992 wist het Deense voetbalelftal zich niet te kwalificeren voor het EK in Zweden. Alle spelers waren al op vakantie toen ze werden gebeld op hun vakantieadres met een verrassende mededeling: Joegoslavië werd gediskwalificeerd vanwege de oorlog en de Denen mochten hen vervangen. De rest is geschiedenis. De Denen verrasten iedereen door door te dringen tot de finale en in die finale de regerend Europees kampioen te verslaan.

Haha, deze helemaal niet in de gaten gehad. Lijkt me wel lollig voor de voetballiefhebbers.

Nou. Het was ook best lollig maar zeker niet meer. Blijft toch lastig om zo'n voetbalverhaal een beetje realistisch weer te geven.
Had ook niet het idee dat het budget geweldig hoog was.

En ons eigen voetbaltrauma helpt ook niet, zat alweer op Van Basten en zn hopeloze k..penalty te schelden.

avatar van vranque
Mee eens. De echte hype heb ik niet gevoeld. Terwijl er toch echt iets volstrekt unieks werd neergezet door het Deense team. En idd. Die penalty. Haha

avatar van Oldground
Onderwerp sprak me erg aan, maar de uitvoering was niet erg bevredigend. De film blijft ondanks de vele plotwendingen vrij veel op de oppervlakte. Zoals kos ook al suggereerde: het budget was vrij beperkt. De halve film leek ook wel opgenomen in en rond het Ullevi-stadion van Göteburg.

Thomsen deed het als Richard Møller Nielsen vrij overtuigend, maar verder vielen de acteerprestaties een beetje tegen. De typisch Deense manier van de motivational speech kon ik wel waarderen.

avatar van Night's Watch
Van de anekdote waar deze film over gaat had ik tot 1,5 uur geleden werkelijk nog nooit gehoord. Nou ben ik dan ook geen groot voetbalfan en was ik in 1992 voorlopig nog niet geboren. Dit zorgt er dan ook voor dat ik niet alles in deze film mij even veel kan interesseren. Maar desondanks kwam het typische feelgood gevoel goed over en dat is eigenlijk het om draait bij deze film. Samen met een aantal mooie shots (de penalty serie tegen Nederland bijvoorbeeld) zorgt dit voor een best vermakelijke film.

avatar van PapaBeartje
Prachtige archiefbeelden van één van de meest sensationele verassingen in de voetbalwereld. Klein realiteitspuntje, in de film, werd het vooral als verassing gezien dat de Denen alsnog zich gekwalificeerd hadden voor het toernooi. Echter hadden de Denen in de realiteit natuurlijk wel in hun achterhoofd dat er een kans bestond dat zij alsnog na het ek'92 gingen. Het verhaal dat zij lang leve de lol aan het vakantie vieren waren, gaat dus niet helemaal op. Uiteraard kwam ook de penalty reeks tegen de op dat moment huidig titelhouder Nederland aan bod, het zal menig Nederlander nog op het netvlies branden. Mijn ''ogen'' jeuken om weer de oude beelden te kijken van het Nederlands elftal, Rijkaard, Koeman, de Boer, Bergkamp, van Basten, Gullit, ongelooflijk zoveel wereldsterren in één team. Om je vingers bij af te likken!