The Whales of August (1987)

geregisseerd door Lindsay Anderson
met Bette Davis, Lillian Gish en Vincent Price

Twee oudere zussen, weduwen, brengen al 50 jaar de zomer door in hun huisje aan de kust. Libby is blind en bereidt zich al voor op haar dood. Sarah zorgt voor haar zuster en is geïnteresseerd in de Russische aristocraat die vist in hun kustplaatsje. Op Sarah's 46e huwelijksdag brengt de Rus als geschenk een paar gevangen vissen mee en Sarah piekert over wat zij met haar zus moet en of ze het huisje moeten verkopen.

avatar van matthijs_013
Helaas een zéér matige film. Acteerprestaties waren goed, maar het verhaal was gewoon te slecht. Ik heb me echt verveeld bij deze film! Je wacht tot er iets gebeurt, maar dat doet het niet. Helaas, had er veel meer van verwacht.

*1,5

avatar van Purmerend
De film heeft wel een erg hoog gemiddelde.

mmm, me moeder zei dat ze dit één van de mooiste films vond die ze ooit gezien heeft

Op één na laatste film van Bette Davis, een icoon van het witte doek, die ook nu weer overtuigt in deze film over enkele oude mensen, hun dagelijkse pretjes en bittertjes en vooral hun mijmeringen over vervlogen betere tijden en hun te koesteren herinneringen.
Wie van actie en spanning houdt, kijkt best niet, want er staat niets denderend te gebeuren. Het is een karakterstudie, goed en eenvoudig gebracht, genietbaar en voor de wat oudere kijker wellicht nog wat meer herkenbaar.
Hield Ann Sothern er een Oscarnominatie aan over, een opmerkelijke verschijning is deze van Vincent Price, als de aristocratische buur van de tween zussen, maar destijds razend beroemd omwille van zijn vele rollen in horror, kasteelspoken- en geestengedoe.
De walvissen als metafoor voor wat er ooit was maar nooit meer terugkomt.

Aardige film over twee bejaarde zussen die ieder jaar naar hun huisje aan de kust komen om de walvissen te zien. De film speelt zich geheel in en om het huisje af en is duidelijk gebaseerd op een toneelstuk. Helaas zijn de dialogen wat aan de saaie kant. Uiteraard is de film nog wel bijzonder door de twee grootheden uit een ander tijdperk (Bette Davis, 79 hier en Lillian Gish maar liefst 93 jaar).

avatar van Grindhouse62
Ik heb met plezier naar deze film gekeken.

avatar van henrygreenway
die oudere filmsterren is toch fantastisch om te zien hoe zij op latere leeftijd nog acteren !!