Voyage of the Damned (1976)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
155 minuten / 182 minuten (VS, video)

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Faye Dunaway, Oskar Werner en Max von Sydow

937 Duitse joden wordt een veilige reis naar Cuba beloofd in 1939. Ze vertrekken vol met vreugde vanuit Hamburg, op weg naar hun nieuwe leven. Maar dan blijkt dat dit alles georganiseerd was door een stel Nazi's die op propaganda uit waren. Nu leven de passagiers in angst zonder te weten wat er met ze zal gebeuren.

avatar van xangadix
Een indrukwekkend verhaal, maar het duurt wel erg lang...

Goed bedachte propagandastunt die enerzijds precies het te verwachten resultaat behaalde, anderzijds dus tot tientallen jaren na het einde van de Tweede Wereldoorlog uitgespit kon worden. Politieke machinaties (Duitsland, USA, Cuba) enerzijds, financieel gewin anderzijds (de Cubaanse overheidsdienaren).
Het lijkt me sterk dat admiraal Canaris (hoofd Abwehr, gespeeld door Denholm Elliott) gebruik zou maken van een echte nazi, want hij had een bloedhekel aan de partij en haar aanhangers.

avatar van Marcar
geeft weer hoe er met mensen omgegaan werd.
Indrukwekkend verhaal

Toen ik de film een eerste keer zag, zo'n 25 jaar terug, was ik er enorm van onder de indruk.
Aanvankelijk vond ik het verhaal ook ongeloofwaardig, maar ik ben er toen, in het pre-internet tijdperk, eens wat boeken over gaan opzoeken, en het verhaal klopt hoor, dit is echt gebeurt.
En het opzoeken naar de ware feiten heeft me nog meer overtuigd van de kwaliteit van deze film.
De rollen zijn prachtig gespeeld, zonder enige uitzondering, alleen is het wel spijtig dat ook hier het taalgebruik alleen Engels is, nu zou men bij het maken van zulk een film ieder zijn taal laten spreken, wat de film nog beter zou maken dan ie al is.
De film toont wederom eens waartoe het nazisme in staat was, maar toont ook dat het antisemitisme niet alleen in Duitsland aanwezig was in die tijd. Blijkbaar was men de Joden in meerdere landen liever kwijt dat rijk.
Het toeval wil dan ook dat België een voorname rol heeft gespeeld in het aan land brengen van de vluchtelingen.
Helaas voor velen van hen werden de landen die hun deuren openden voor hen, later door Duitsland onder de voet gelopen en eindigde de reis voor vele passagiers toch in de concentratiekampen, hadden ze in Cuba van boord mogen gaan zoals hun aanvankelijk was beloofd, hadden ze het wellicht allen overleefd. Maar ook dat was een belofte, van het allereerste begin.
Dit is wederom een unieke film die iedereen zou moeten zien.
En ondanks het feit dat hij nu al meer dan 30 jaar oud is, is het nog steeds een pracht van een prent, met zeer veel grote namen.

Tarkus schreef:
Dit is wederom een unieke film die iedereen zou moeten zien.

Deze prachtige, weliswaar dramatische, waar gebeurde film nog eens opnieuw bekeken.
Het blijft een puike film die de afschuwelijke geschiedenis toont van de St. Louis, die eindigde in België, en voor vele passagiers alsnog de dood betekende.
Na zovele jaren is de film nog steeds indrukwekkend om zien, een aanrader !!!