Caught (1949)

Drama / Film noir

geregisseerd door Max Ophüls
met James Mason, Robert Ryan en Barbara Bel Geddes

Lenora is getrouwd met een rijke man genaamd Smith Ohlrig. Op het eerste gezicht lijkt het goed te gaan, maar als ze dan ontdekt dat hij een gestoorde is, probeert ze van hem te scheiden. Hij wil haar echter niet zomaar laten gaan, waardoor ze iets moet verzinnen om van hem af te komen.

Dat Kubrick vroeger - naast Eisenstein - ook een grote bewonderaar was van Ophüls' werk, is duidelijk terug te zien in films als Paths of Glory en The Killing. De dynamieke cameravoering van Ophüls, waarbij de personages constant op de voet worden gevolgd, doet ook sterk denken aan de soortgelijke cameravoering die Kubrick in Eyes Wide Shut toepast. Als je goed oplet, zie je ook andere, duidelijke overeenkomsten (bijv. het spelen met de biljartballen tijdens een dialoog, al kan dat natuurlijk ook toeval zijn). Als geheel is deze film echter niet altijd even boeiend. Mooi gefilmd, dat wel.

avatar van Poisonthewell
Zeer aardig filmpje. Begon een beetje zoetsappig en sentimenteel, maar werd naar gelang steeds sterker. Met drie steengoede acteerprestaties van Mason, Bel Geddes en vooral Ryan. 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bijlange na niet zo goed als Letter from an Unknown Woman, maar verre van vervelend. Vermakelijk verhaaltje, leuk verfilmd, fijne acteurs.

Een kleine 3.5*

avatar van Ramon K
Sluit me bij de kritieken aan. Goed camerawerk, maar plot boeit te weinig. 3*

avatar van boerenpummel
Plotbeschrijving klopt volgens mij niet. Lenora was niet met Larry getrouwd.

avatar van stephan73
Verschijnt binnenkort op het Second Sight label in Engeland.

Stoorde me al een beetje aan het theatrale overacting van Ryan en Barbara Geddes en ook aan een paar haperingen in het verhaaltje, redelijk dun trouwens, om dan dan met een onwaarschijnlijk en "afgehaspeld" slot kennis te maken, zodat deze film in zijn geheel zeker niet over de middenmoot heen geraakt.