Stars in My Crown (1950)

Drama / Western

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Joel McCrea, Ellen Drew en Dean Stockwell

In 1865 komt dominee Josiah Doziah Gray aan in het kleine zuidelijke stadje Walsburg en begint er te preken voor de stedelingen. De stad is door de jaren heen zo gevaarlijk geworden dat Josiah zijn eerste preek geeft in de plaatselijke saloon terwijl hij de toehoorders onder schot houdt. Onder leiding van Josiah wordt de eerste kerk van de stad gebouwd en al gauw wordt hij verliefd op de kerkorganiste Harriet, waar hij mee trouwt. Ook raakt hij bevriend met Uncle Famous Prill, een zwarte man met wie hij dikwijls uit vissen gaat.

avatar van trebremmit
Vreselijk zoetsappig EO achtig drama, dat Tourneur zo'n film heeft gemaakt snap ik niks van, de man kan zoveel beter. Onbegrijpelijk dat het ook zo hoog gewaardeerd wordt op IMDb, waarschijnlijk behoor ik niet tot de doelgroep, namelijk naieve Christelijke families.

Duimendik moralistisch religieus geneuzel. Ik snap wel dat dit op IMDb hoog scoort. Het kleine huis op de prairie, maar dan erger. De tegenstellingen zijn in de film zo dik aangezet dat er weinig ruimte overblijft voor fantasie. De wetenschap (arts) vs. religie (McCrea), de rijke grootgrondbezitter vs. de arme neger. Dominee McCrea krijgt allen uiteraard in zijn kerkbankjes. Hallelujah.
Ik sluit me qua sterren bij trebremmit aan.

avatar van Brix
Deze film moet ik, ondank slechte kritieken van beide (gewaardeerde) westernliefhebber-collega's, toch nodig eens aanschaffen, om opnieuw te bekijken.
Ik herinner mij er te weinig van, want het is al erg lang geleden dat ik de film zag.

Vooral interessant, omdat ik gisteren in mijn pas aangekochte boek over regisseur Jacques Tourneur (een van mijn favoriete regisseurs) las dat deze film zowel voor hem, als ook voor Joel McCrea (die het idee aandroeg om de film te maken) een project was, dat ze er absoluut door wilden krijgen.
Maar liefst 13 pagina's van het boek (The Cinema of Nightfall, Jaques Tourneur) zijn aan deze film gewijd.
Het is tevens een van de favoriete films van Tourneur zelf.
Hij noemde hem zelfs vaker als zijn absolute favoriet.

Dit was ook de enige film waarvoor Tourneur ooit heeft moeten vechten om hem te kunnen realiseren.
MGM wilde er wel aan beginnen, maar zag het als een kleine B-film, waarvoor Tourneur zelf, gezien zijn status, te duur was om hem te regisseren.

Tourneur ging daarop zelfs zo ver om aan te bieden het gratis te doen.
Dat zagen ze bij MGM wel zitten natuurlijk.
Maar dat kon achteraf niet doorgaan omdat de vakbonden dat niet toestonden.

Tourneur stelde dan weer voor om het tegen een absolute minimum gage te doen.(een kwart van wat hij normaal kreeg!)
Dat gebeurde, maar had voor rest van Tourneur's carrière een negatieve invloed op de gages die hij kon vragen voor zijn werk.

Dat alles maakt mij toch nieuwsgierig naar de film.
Ergens moet die liefde voor het project toch in terug te vinden zijn neem ik aan.
Dus toch maar kopen dan.
Wellicht tegen beter weten in, want 2x een waardering van slechts 2 sterren is niet bepaald smaakmakend.

Mocht het mij eveneens tegenvallen, dan is er nog niet zoveel verloren aan een aankoop, want McCrea is toch een van mijn favoriete westernacteurs, en ik verzamel al zijn films, ook de minder goede

avatar van Brix
Maar goed dat ik mijn voorraadje nog niet bekeken DVD's nog eens overhoop heb gehaald alvorens tot bestelling van 'Stars in my Crown' over te gaan.
De film bleek er toch tussen te zitten.

Inmiddels heb ik hem ook bekeken.
Ik heb geprobeerd om dat met "Amerikaanse ogen" te doen (voor zover dat mogelijk is)
Ook op de dag van vandaag zijn er in de US nog vele sterk religieuze gemeenschappen, die een film als deze heel anders zullen ervaren dan de meesten hier dat doen.

'Stars in my Crown' is zeker geen western in de betekenis van het woord, ook al is de setting de periode (niet lang) na de Amerikaanse burgeroorlog.
Ik denk dat het verhaal zich afspeelt ergens eind jaren '70 van de 19e eeuw.

Wie een western verwacht komt er beslist bekaaid vanaf.
Wat is het dan wel?
Een drama met feelgood elementen zou ik het willen noemen.

Denk aan ingrediënten uit films als 'Tom Sawyer', 'To kill a Mockingbird' en 'It's a Wonderful Life', en je komt aardig in de richting van de sfeer.

Het verhaal laat een besloten gemeenschap zien, die vriendelijk en slaperig lijkt, maar waarin onderhuids toch het geweld sluimert.
Een situatie die zeker in dat tijdperk past, en niet slecht in beeld gebracht werd door Tourneur.

Je kan wel zien dat de film met liefde gemaakt is door de regisseur, en ook McCrea heeft daar deel aan(dit is ook zijn favoriete film)
Ik kan zogauw geen acteur bedenken die voor de rol van doortastende dominee beter geschikt geweest zou zijn dan McCrea.
De man heeft altijd een uitstraling van onverzettelijkheid gehad, maar ook die van rechtschapenheid.
Daar valt niet aan te tornen.

Ik moet zeggen dat ik mij niet heb zitten vervelen bij het bekijken van de film.
Het acteerwerk is alom van zeer goed niveau.
En daar is nauwelijks iemand van de cast van uit te sluiten, zelfs de kinderen spelen hun rollen prima.

De combinatie McCrea met Ellen Drew, die zijn echtgenote speelt, is een gelukkige.
Juano Hernandez is prachtig in de rol van Uncle Famous.

Een aantal scènes zijn heel geslaagd, zoals die waarin dominee Gray voor het eerst kennis maakt met een deel van de dorpsbevolking, in een saloon.
De komst van de "Medicine Show', die een welkome afwisseling brengt voor de dorpsbewoners.
De overvallen van de "Night Riders".

Misschien is dit ook wel een film die je rond de kerstperiode goed kan bekijken.

Amanda Blake (lerares Faith Samuels) en James Arness (Rolf Isbell) hadden ten tijde van de filmopnamen van 'Stars in my Crown' niet kunnen denken dat ze vijf jaar later een team zouden vormen, dat meer dan twintig jaar stand zou houden in de langst lopende TV westernserie ooit, 'Gunsmoke".

Familiale western. Al te braafjes en te moraliserend om er echt in te geloven.

avatar van mr rumson
Op zich is deze film helemaal niet zo verkeert.
Deze film ziet er prima met een sfeervol western stadje .
Ook de acteurs daar is niks mis mee.
Je ziet het wel eens meer kinderen die hun rollen te overdreven neerzetten maar dat was hierin ook niet het geval.
Maar helaas kon ik niet zoveel met het verhaal en met die kerkelijke liedjes nog minder.
Wel vond ik het stuk met de kkk en de brief mooi in elkaar gezet.