The Edge of the World (1937)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Michael Powell
met John Laurie, Belle Chrystall en Eric Berry

The Edge Of The World vertelt het bewogen verhaal over een ver weg gelegen eiland en de bewoners, wiens tradities en manier van leven wordt bedreigd door de snelle industrialisering van de wereld. Vanwege de discussie over of de eilanders hun manier van leven op moeten geven en naar het vaste land verhuizen, moeten twee jeugdvrienden, volgens oude traditie, de hoogste bergwand van het eiland beklimmen. De uitkomst verplettert de rust op het eiland.

Afgelegen eilanden en hun bewoners boeien mij. Zo ook deze film. Als ze nou eens een film over Tristan da Cunha zouden maken...

avatar van Intruder
Prachtige film, die zowel op het vormelijk als inhoudelijk vlak uitblinkt. De dvd van het British Film Institute is om duimen en vingers bij af te likken: erg goede kwaliteit en boordevol extra's. Een echte aanrader!

FisherKing
Is dit vergelijkbaar met het werk dat Powell met Pressburger maakte ? Of heeft het een andere sfeer ?

neo (crew)
Met deze solo film van Powell zal je zien hoe briljant de man ook zonder Pressburger was. Was voor mij het bewijs.

FisherKing
Heb de dvd bij Play besteld, is mijn gevoel ook.

Heb de indruk dat Emeric Pressburger voor spek en bonen bij de regie-credits staat. Hij deed veel aan productie en het schrijven van het script. Een soort Coen-verhaal wellicht

FisherKing
Prachtfotografie, dat zeker, maar een goede film.?

Nee helaas, daarvoor is het verhaal veel te mager en zie je alle plot-twistjes al van heel ver aankomen. Jammer.

3 vette sterretjes blijven over.

Dustyfan
Mooie plaatjes van Schotland kunnen deze film niet overeind houden. Het verhaal en de uitwerking komen niet verder dan het niveau van een streekromannetje. Jammer. Pressburger was wat dit betreft duidelijk een aanwinst in het latere werk van Powell.

Een magere 3*

avatar van Mochizuki Rokuro
Prachtige dynamische beeldregie en vaardig gemakt met mooie sfeer. Jammer van het erg gedateerde acteren, dat doet de film de 4* de das om.
Intruder schreef:

Ik vond de kwaliteit van de film erg mager. Het is niet alleen de mist die op Foula hangt. De hele film is vrijwel onzichtbaar door een laag mist heen, vooral op de begrafenisscene halverwege is het erg. Maar de extra's zijn inderdaad erg OK.

Vind het trouwens onzin dat Pressburger een fantoom is op de regiecredits bij hun duo-films. De Powell-films zonder Pressburger die ik zag hebben een totaal andere sfeer. Zeker niet slecht, maar P&P is magie, daar kan Powell in zijn eentje in geen enkele film aan tippen.

Levendig montagewerk. Afwisselend mens en natuur in deze film met een degelijk script en een sfeervol beeld van het noeste - en ook op traditie gestoeid - leven van een groep eilandbewoners met weinig of geen communicatie met het vasteland.
Kon het verhaal wel boeien, de cinematografische waarde, in al zijn eenvoud, is toch ook meer dan degelijk.
Een klein 4 is er wel aan besteed, zeker ook omwille van het goed acteerwerk, bij het uitbeelden van de typerende personages.