Per Pochi Dollari Ancora (1966)

Alternatieve titels: For a Few Extra Dollars | Fort Yuma Gold | Die Now, Pay Later | Drie Ruiters Voor Fort Yuma

Italië / Frankrijk / Spanje
Oorlog / Western

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Giuliano Gemma, Dan Vadis en Sophie Daumier

Een Zuidelijke officier (Jacques Sernas), blijft het Noorden na het eind van de Burgeroorlog bestrijden. Een vroegere rebel, Diamant (Giuliano Gemma), nu een gids, begeleidt twee militairen van de Unie om Noordelingen tegen te houden alvorens hij een inval op Fort Yuma kan bewerkstelligen.

Wat een zeer misleidende filmtitel.

avatar van Dogie_Hogan
EmDee schreef:
Wat een zeer misleidende filmtitel.
De Belgen hebben er weer een fraaie poster van gemaakt: link.

avatar van Brix
Beslist niet een van de slechtste Italiaanse westerns.
Aankleding en locaties zijn beter dan bij vele andere spaghetti westerns.
Je zou bijna gaan geloven dat het verhaal echt in Amerika speelt.
Meestal ontdek ik heel gauw de on-Amerikaanse elementen in dit soort films, maar hier zijn die niet zo duidelijk aanwezig.
Hooguit enige afwijking in de soldaten uniformen kon ik in de gauwigheid vaststellen.
En de paarden zijn, zoals in vrijwel alle spaghetti westerns, van een andere soort dan die in de Amerikaanse films.

En er zijn nog wel een aantal pluspunten te noemen.
Giuliano Gemma als eerste.
Als actie-held acteur een van de Italiaanse toppers.
Ziet er prachtig uit, en is op en top atleet, behendig in al het actie werk.
De Italiaanse evenknie van Burt Lancaster lijkt mij een toepasselijke benaming.
Sophie Daumier ziet er ook niet mis uit.
Verder speelt voormalig 'Hercules' acteur Dan Vadis een van de schurkenrollen.
Ook het verhaal is niet slecht.
Al met al een onderhoudende film, zonder pretenties, die wat de titel betreft natuurlijk, zoals gebruikelijk bij spaghetti westerns, meelift op het succes van andere films.