The Sun Also Rises (1957)

geregisseerd door Henry King
met Tyrone Power, Ava Gardner en Errol Flynn

De journalist Jake Barnes raakt gewond in WO I, waarna de aristocratische Lady Brett Ashley hem opofferingsgezind verpleegt. Hun diepe liefde wordt echter overschaduwd door het feit dat Jake lichamelijk tot weinig meer in staat is. Na de oorlog beweegt Lady Ashley zich in intellectuele kringen, en ze knoopt een relatie aan met de rijke graaf Mippipopplous. Maar ook hem kan ze niet trouw blijven.

avatar van Dogie_Hogan
Net op DVD uit: Link

avatar van blurp194
Natuurlijk ooit wel eens op tv gezien - wel meer dan een keer zelfs, denk ik. In tegenstelling tot veel klassiekers komt deze film op de een of andere manier minder gedateerd over. Misschien wat meer een 'tijdloze' klassieker...
Wat me niet bijgebleven was, maar nu wel erg opviel, is dat bij de stierenvechtscenes alle wat meer spannende beelden erg weinig subtiel wegblijven. Was stierenvechten toen deze film gemaakt werd ook al zo controversieel dan?

Jammer, evengoed - het boek, en Hemingway daarbuiten ook, heeft een nogal duidelijke boodschap over stierenvechten. Of je het daar nou mee eens bent of niet (en ik weet eigenlijk niet welke houding ik daarin heb) doet het aan de film af dat er wel veel scenes in de arena zijn, maar dat deze toch nogal onlosmakelijke beelden toch net losgemaakt zijn.