• 8.351.772 stemmen

Krasnaya Palatka (1969)

Avontuur | 195 minuten / 121 minuten (internationale versie)

Genre: Avontuur

Speelduur: 195 minuten / 121 minuten (internationale versie)

Alternatieve titels: The Red Tent / Красная Палатка

Oorsprong: Sovjet-Unie / Italië

Geregisseerd door: Mikhail Kalatozov

Met onder meer: Sean Connery, Claudia Cardinale en Peter Finch

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Krasnaya Palatka

"Forget everything you've ever heard about heroes. Now there is "The Red Tent.""

De leider van een mislukte Noordpool expeditie vertelt de gebeurtenissen terug van zijn reis met zijn Italiaanse luchtschip, de crash en de reddingsondernemingen.

imageimage

Finn Malmgren, Meteorologist

Samoilovich, Captain of Krassin Russian Icebreaker

Chuknovsky, Icebreaker Pilot

ghostman

Geniale film! Als je denkt dat Soy Cuba grandioos is dan heb je Krasnaya palatka (lange versie) nog niet gezien.

ghostman

Probeer eens de Sovjet versie te bemachtigen. Die versie is het enige echte meesterwerk. Hoe goed de score van Ennio Morricone ook is in de internationale versie, de filmmuziek van Aleksandr Zatsepin is oneindig veel mooier. Prachtige klanken (van Zatsepin) met Cardinale in de sneeuwslee en in de sneeuw op het achtergrond. De scènes met de ijsbreker zijn onvergetelijk!

***** / ***** voor de magnifieke beelden.

avatar van IveLoveMovies

IveLoveMovies

ghostman schreef:

***** / ***** voor de magnifieke beelden.

Waar kan ik de film nog vinden op dvd ?. Heb je en linkje naar de site voor te bestellen ?

ghostman

Mijn excuses voor de late reactie, maar ik zou het echt niet weten.

xgogax schreef:

Dit is de muziek van Morricone: Morricone.

En dit is de score van Zatsepin: Zatsepin, deze laatste scène van het smeltende ijs is actueler dan ooit!

xgogax schreef:

Prachtige klanken (van Zatsepin) met Cardinale in de sneeuwslee en in de sneeuw op het achtergrond...

Deze scène bedoel ik eigenlijk: Cardinale. Russen noemen deze slee troïka.

Als je dit stukje goed bekijkt vind je heel erg veel verwijzingen naar (en overeenkomsten met) de film Il Deserto Rosso van Antonioni. Vooral na 1:27 min. en na 5:25 min.

Deze scène moest ik gewoon plaatsen. Wat een prachtige scène. Deze film bestaat enkel uit dit soort prachtig geschoten buitenscènes. kunst!

avatar van Wouter

Wouter

Stukje van Russische score http://is.gd/bgMGR (Van Aleksandr Zatsepin)

ghostman

Onterecht ' vergeten ' film . De film is eigenlijk het antwoord van de Sovjets ( en de Italianen ? ) op de grootschalige films van David Lean en vooral Doctor Zhivago (1965) . Wat mij betreft zijn ze daarin geslaagd met vlag en wimpel . Ik vind deze film namelijk oneindig veel beter dan Doctor Zhivago (1965) !

avatar van dionj

dionj

Meesterlijke film.

De ontberingen van de bemanning van de zeppelin zijn zeer realistisch in beeld gebracht. Sterke acteerprestaties en waanzinning camerawerk. Minpunt zijn de 'bijeenkomst' scenes, die (voor mij althans) vrij ongeloofwaardig overkomen. De muziek van Morricone mag er ook zijn.

Een 'vergeten' meesterwerk.

avatar van Noodless

Noodless

Mijzelf vergeven... en slapen.

Slapen, mijn vriend.

Dat is het juiste.

En dromen.

Waarvan?

Van alle dingen die we hebben geprobeerd.

Grootse dingen.

En van alle dingen die we gezien hebben.

Prachtig ! Mooi verhaal, schitterende beelden, hemelse muziek van Ennio Morricone en niet te vergeten Claudia Cardinale. Als kind me ergens bij gebleven en nu weet ik weer waarom. Leuke ontdekking uit de oude doos. 8/10

avatar van Biosguru

Biosguru

Erg trippy gebeuren. Puur associatief mijnerzijds, net alsof Solaris van Tarkovsky met Koyaanisqatsi gemixed is. Maar dan nog maffer. Veel scenes zijn compleet overbodig, maar prachtig. Ik heb me er geen moment bij verveeld. Ik zag de lange versie. Zoals die scene waarin die russische radioman de brug op rent, terwijl die opengaat, de boot komt vervolgens op magnifieke wijze onder de brug door. Was dat nou nodig? Haha nee, was het ontzettend gaaf? JA!

avatar van Quentin

Quentin

Is de Duitse dvd een beetje te doen?

EDIT: Kan niet veel informatie vinden, maar blijkbaar ok; "technisch ordentlichen deutschen DVD" volgens DAS ROTE ZELT (La Tenda Rossa / Krasnaya Palatka) I / UdSSR 1969 | Movie Treasures - Vergessene Perlen der Filmgeschichte - filmtreasures.wordpress.com.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11993 berichten

Net die Duitse dvd bekeken. Die is verder ok, maar wel dus de internationale uitgave die duidelijk gemankeerd is in de structuur. Desalniettemin fraaie film. Erg benieuwd naar de lange versie.