Sommersby (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jon Amiel
met Richard Gere, Jodie Foster en Bill Pullman

Vlak na de burgeroorlog lukt het Laurel Sommersby maar net om het boerenbedrijf van haar man Jack lopende te houden. Ze heeft vernomen dat haar man Jack in de oorlog is omgekomen. Jack was een vreselijke lompe man. Dus Laurel heeft gemengde gevoelens wanneer Jack toch weer terugkeert van het front. Als blijkt dat hij veranderd is van een monster tot een zachtaardige man, leidt dit tot verwarring onder veel mensen. Maar Laurel kan haar geluk niet op.

neo (crew)
aardig dramafilmpje.

Deze heb ik nog steeds niet gezien, omdat iemand het einde voor me verpest (gespoild dus) heeft en nu wil ik hem niet meer zien.

Mooi, goed gespeelde film. Goed verhaal dat je tot het einde bezig houdt!
Zeker gaan zien.

Het einde mocht voor mij anders.Voor de rest een mooie film.

avatar van Jolie-G
Héérlijke film! Eén van Jodie Fosters mooiste films. Vooral die scene waarin ze de rechter vertelt dat deze Jack echt niet haar man kan zijn omdat ze nooit zoveel van haar man had kunnen houden...zucht..
4 sterren

Jodie Foster-fan
Weer een film van Jodie Foster die ik gezien heb. Het is een mooie film met een goed verhaal. Het einde vond ik een beetje jammer, het eindigde vrij abrupt voor mijn gevoel. Aan het einde van de film snapte ik niet helemaal of het nou wel of niet Jack Sommersby was...Kan iemand me dat ff uitleggen? Maar het acteerwerk van Jodie Foster en Richard Gere was zeer goed. Hij krijgt van mij 4,5*.

avatar van tess
Hij was niet Jack Sommersby maar die Townsend, alleen als hij dat zou toegeven moest hij dat leven weer gaan leiden en dat wilde hij niet. Hij nam de naam van Sommersby aan en omdat hij dat perse wilde aanhouden werd hij dus veroordeeld. Dus voor iets dat Jack had gedaan. Dat is het zo'n beetje.
Eerste film waarbij ik mijn tranen de vrije loop heb gelaten. Maar de tweede keer dat ik deze zag was het een stuk minder zielig. Da's dan wel weer jammer.

tess schreef:
Eerste film waarbij ik mijn tranen de vrije loop heb gelaten.

So did I.......

Mooie ontroerende film.....

4****

neo (crew)
Even goed als Le Retour de Martin Guerre, het origineel.

een 3,5. heb me erg vermaakt goede drama film

Gewoon een goede en degelijke film wat ik eerlijk gezegd niet verwacht had. Verhaal was goed al had je gelijk al door hoe het zat alleen de vraag bleef hangen waarom? Acteurs waren allemaal goed. Beelden en beeldkwaliteit was goed alleen jammer dat het geluid op dvd alleen uit een 2.0 spoor bestond. Voor mij is de film 3,5* waard.

avatar van MiSs MoPs
Mooie film, die je in zijn greep bleef houden, met de vraag of hij nou wel óf niet Jack Sommersby was. De ene keer dacht ik dat hij het wel was, de andere keer weer niet. Vanaf de rechtzaak vond ik de film zeer goed. Richard Gere en Jodie Foster allebei top! Zeer geloofwaardig. Ik heb mijn tranen losgelaten op het einde. Ik houd gewoon meer van een ''happy end''. Maar ja... dat kan niet altijd.

4,5 *

avatar van tevelenco
Goede dramafilm met een nogal tegenvallend gemiddelde van 2.84.
Nee deze film verdient beslist hoger.
Hij wist me van begin tot eind te boeien waarbij je je constant blijft afvragen is hij het nu wel of niet.
Ook heeft de film een niet alledaags einde wat hem toch wel wat boven zijn genregenoten laat uitstijgen.

avatar van TragieStar.*
Sommersby.

Ik vond het heel saai beginnen . Ik wou de film eigenlijk al stop zetten. Maar later werd het toch steeds leuker.
Vooral in de rechtszaal.
Jodie Foster zet haar personage wel goed neer. En zelfs Richard Gare doet het goed.
Het verhaal is leuk bedacht maar beetje kort.
Het einde is niet zo heel verrassend maar ik had niet gedacht dat het zo zou aflopen toen ik de film op het begin keek.
Heb me vermaakt. Dus dat is goed.
Niet voor vaker te kijken.

avatar van Katharina
Het lijkt wel alsof ik een andere film heb gezien dan veel anderen hierboven want ik vond de film langdradig en saai en het verhaal vond ik ook niet geweldig. Het werd later iets beter, maar ik vind het niet bepaald een aanrader.

avatar van chameau 1
Wat een boeiende film.Was die nou wel of was die nou niet Jack.Dacht eigenlijk dat ze nog wel wat zouden vinden om de ophanging tegen te gaan.Had eigenlijk gedacht hem gewoon weer op de plantage te zien.Helaas geen happy end.

Een beetje langdradig, maar Richard Gere en vooral Jodie Foster zorgen er voor dat het wel een redelijk goede film is.
Het verhaal zit wel goed, maar is nu ook niet overweldigend.
Ik had de film ooit al wel eens gezien, en heb me er deze keer ook niet echt bij verveeld, maar beide hoofdrolspelers hebben al betere dingen gedaan.

avatar van blurp194
Wat langdradig en te sentimenteel, te gezocht 'romantisch' ook. Het verhaal is wat al te gezocht, en e manier waarop het tot een eind komt maakt dat niet echt beter.

Gere speelt vooral Gere, blijft in zijn gewone trekjes en maniertjes hangen - hij heeft wel betere rollen gespeeld dan dit, ondanks dat hij nou ook bepaald een gezegend acteur is in mijn boekje. Foster viel me in deze film ook wat tegen, niet echt onder de indruk van wat ze hier speelt. Ik wijt het maar aan de te ongeïnspireerde regie.

avatar van Noodless
mee eens met mijn voorganger, alleen vond ik de cast niet echt tegen vallen. Leuk voor een regenachtige zondagnamiddag. 6/10

avatar van Iron Maiden
Blij dat ik deze film, ondanks de lage normering, toch maar een kans heb gegeven.
Sommersby is onderhoudend van begin tot eind, met prachtige muziek en goed camerawerk.