The Square Peg (1959)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Paddy Carstairs
met Norman Wisdom, Honor Blackman en Edward Chapman

Wilfred Grimsdale en Norman Pitkin zijn twee wegwerkers die er genoegen in scheppen om voorbij marcherende soldaten te pesten. De lol vergaat hen, als ze voor dienst in de Tweede Wereldoorlog worden opgeroepen en onder de vleugels van een geplaagde sergeant terecht komen. En dan worden ze ook nog krijgsgevangen gemaakt door de nazi's. Gelukkig lijkt Norman als twee druppels op de Duitse generaal Schreiber, wat hij ten volle uitbuit.

avatar van U-96
Gaat helaas niet door.. Typisch BBC..

avatar van tims
U-96 schreef:

Gaat helaas niet door.. Typisch BBC..

Jammer! Heb me ooit rot gelachen om deze film.

avatar van Scorpio11
Ik heb veel films van Norman Wisdom op het oude video2000 systeem staan (je weet wel van Philips met banden die aan 2 kanten bespeel waren). Maar deze film van Norman is wel 1 van de beste. Vandaar mijn beoordeling met een 4½.

Ik heb de 12-delige DVDbox van Norman Wisdom waaronder deze.

empirekees schreef:

Ik heb de 12-delige DVDbox van Norman Wisdom waaronder deze.

Weet je of die nog ergens te koop is??

Hier heb ik hem gekocht.

empirekees schreef:

Hier heb ik hem gekocht.

Bedankt......ik zag dat hij nog gelevert kan worden. Ga hem gelijk bestellen.

neo (crew)
In het begin van de film wist ik het zo net nog niet met die Wisdom met zijn redelijk simpele en (nog belangrijker)en nogal flauwe humor. Een beetje het standaard verwissel verhaal met iemand die geen idee heeft wat er aan de hand is. Maar dan eenmaal in vijandig gebied begint de film los te breken. Het hele chateau stuk is ontzettend grappig met de dubbel rol van Wisdom. Het hoogtepunt is de imitatie van de generaal met de opera zangeres! 3.5 sterren

Erg grappige film, vooral de scène met de zangeres is werkelijk hilarisch. Maar al met al vond ik het niet Norman's beste, hij heeft nog leukere gemaakt.

avatar van Onslaught
Zeker een grappige film. Is me niet tegengevallen.

avatar van Harmonica Man
Dit is in mijn ogen de beste van norman wisdom. Wat mijn voorgangers al aanhaalden de scenes in het kasteel zijn memorabel.

Dick2008
Eén van de weinige films met Wisdom die ik in het verleden wel heb gezien. Iets van vijf en dat is veel minder dan films (rond de 25) met Jerry Lewis. Dit was nog één van de betere. Maar ook niet echt leuk (meer) dit. 2.0

avatar van Duke Nukem
Ook voor mij is dit (samen met The Early Bird) Norman Wisdom's beste film. Hij speelt de Duitse operazingende generaal met verve, en die dikke zangeres die op Bianca Castafiore lijkt is ook heel leuk!