The Gathering (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door Brian Gilbert
met Christina Ricci, Kerry Fox en Ioan Gruffudd

Een bizar ongeluk in Glastonbury leidt tot de opgraving van een eeuwenoude muurschildering. Hierop staat de kruisiging op een hele bijzondere manier weergegeven: in plaats van een afbeelding van Christus, zijn de sinistere gezichten van de toekijkers te zien. Diezelfde figuren schijnen bij veel ongelukken en rampen te zijn verschenen over de afgelopen 2000 jaar. Nu worden deze gezichten in het dorp gesignaleerd, maar alleen door Cassie, een Amerikaanse toeriste die herstellende is van een ernstig auto-ongeluk. Hallucineert ze? Of zijn deze sinistere vreemdelingen de voorbodes voor een volgende ramp?

Meneer Bungel
Wel leuke effects, Ricci blijft fijn om te zien en er zaten af en toe leuke ideetjes in. Al met al loopt echter nogal vast in matige en houterige plotwendingen en een slap einde... De setting in het onherbergzame Schotland is wel weer eens wat anders.

avatar van ewalk
Aparte film die veel vragen oproept die ook hier niet worden beantwoord. Lijkt bovendien veel op één de verhalen van Ray Bradbury: Te crowd.

avatar van mkok
Persoonlijk vond ik het een slecht verhaal ,.. maar Christina Ricci is altijd leuk om in een film te zien.

Lijkjuh
Goed verhaal, een boeiende film

avatar van mikey
Leuke vondst waarin de Jezusicoon op een andere manier is belicht. Best spannend. Kijkt weg als een Engelse misdaad-tvfilm.

avatar van mayhemblik
mkok schreef:

In het wild niet dan?

Cristina Ricci, mijn wilde fantasie...
haast elke film met haar als actrice is geslaagd
ook deze The Gathering, zeer origineel bovendien
en nog steeds lig ik soms te denken voordat ik in slaap val: wat nou als het klopt??????

Goede film, behoorlijk spannend en best wel goede schrikmomenten. Echt zo'n film waar je nog effe aan ligt te denken als je niet snel in slaap kan komen...

Origineel verhaal. Kijkt lekker weg. Redelijk spannende thriller.

3.5 *

avatar van ILDIB
Ricci is prettig maar verders is het makkelijk gezochte ellende..

ow? ik vond het nou juist origineel

avatar van ILDIB
Uitgangspunt origeneel inderdaad, maar de opgevoerde personages en de rol van de kerk; 13 in dozijn..

avatar van DonOswaldo
wel leuk en vermakelijk opzicht, maar er zat zoveel meer in..

avatar van Peterrr
Viel me erg tegen veel te voorspelbaar.

te matig

Orlibloompje
Iets te fantasievol naar mijn mening, dus 2 sterren. Ook wel een apart verhaal, maar het is voor mij zeker een film die ik maar 1x kijk

avatar van DjFrankie
Zeer aparte verhaallijn, en zeker niet voorspelbaar.
Wij vonden het een prima film op te bekijken, zelfs al zijn we geen Ricci fan.
Ze speelde trouwens wel overtuigend in deze film

avatar van ewalk
DonLeone schreef:
ow? ik vond het nou juist origineel

Niet zo origineel hoor!

The Crowd

avatar van komerad
Leuk verhaal, mysterieus sfeertje.

Wat deze film voor mij toch net onder de middelmaat duwt is dat hij :

Soms voorspelbaar is maar vaak ook helemaal niet.
Onvoorspelbaar vind ik zeer goed ware het niet dat de onvoorpelbare elementen veel te veel op Poef kijk eens wie hier plots te voorschijn komt zo uit het niets, ik vermoed dat de kinderen een soort zendertje dragen waardoor de vader hen overal snel kan vinden.
Gezien deze goedkope schrik en oef momenten niet de hele film (welke verder behoorlijk meevalt )overheersen toch nog een dikke 2.

avatar van Kr!kke
Ik denk dat je van bovennatuurlijke toestanden moet houden om deze film te kunnen appreciëren, want rationeel gezien slaat deze film natuurlijk nergens op. En laat ik nu net niet de grootste fan zijn van dergelijke films. Het verhaal vond ik dan ook niet top, al moet ik wel toegeven dat het allemaal redelijk goed in elkaar zat. Op het begin vond ik het allemaal nogal bizar, maar alles wordt mooi uitgelegd naarmate de film zijn einde nadert.

avatar van _Moonwalker
Het idee is wel leuk natuurlijk, maar het begon best wel langdradig te worden. Het hele verhaal hadden ze in een kwartiertje kunnen proppen, om ons daarna te laten genieten van spanning en mysterie. Jammer genoeg hebben ze voor een ander weg gekozen, wat ik zelf niet echt geslaagd vond.

En Ricci is wel leuk om te zien, maar qua acteren laat ze echt te wensen over.

avatar van Number23
Het verhaal is zeer goed en origineel en daarom geloof ik wat Gruffud zegt in een interview: 'het was het beste script wat ik tijden las'. Alleen de uitwerking is zeer matig, de film had wat pittiger gemogen, meer bloed, betere muziek, acteerwerk had met wat meer passie goed geweest. Ricci is leuk om naar te kijken, maar helaas nogal beperkt in haar kunnen. Jammer.

avatar van perceived
Matig.

Prima verhaal met een weinig opzienbarende en wat makkelijke uitwerking. De uitvoering komt het helaas niet veel verder dan tv-film niveau.
Calimero euh... Christina Ricci vind ik tof en haar aanwezigheid vond ik eigenlijk nog het grootste pluspunt. 4.5/10*

avatar van Boenga
De lokatie en de sfeer die daaruit voortkomt, halen het niveau enigszins omhoog.
Gelukkig, want verder....
De achtergrond van het verhaal - getuigen van Jezus' dood die 2000 jaar later nog ronddwalen - is best oké; alleen is er totaal geen diepgang en is het tempo veel te traag - waardoor je je bijzonder moeilijk in het verhaal kan inleven.
Voor het acteerwerk geef ik de kleine Harry Forrester het voordeel van de twijfel; bij ongeveer alle anderen had ik voortdurend de indruk dat ze op het podium van een theater stonden.
En de muziek: redelijk. Had meer op de voorgrond mogen staan.

Conclusie: verkeerde regisseur voor de verkeerde film.

Plus -latrat vroeg het ook al :
Argyle wreekt zich op mensen die hem vele jaren gelden misbruikt hebben. Maar wat heeft de kleine Michael daar mee te maken...?
En:
Toch wel een heel onlogisch: de mensen van the gathering staan weer op 2 minuten nadat ze doodgeschoten zijn. Maar een hersenschudding... daar lopen ze wéééken mee rond ??

avatar van Left4Dead
Een mooie hoes en een sterk begin van de film deden me een goed gevoel geven. Meteen een lekker donker sfeertje werd me voorgeschoteld. De film heeft vanaf het begin een lekker tempo, het ene voorval volg het ander, het is een puzzeltje om de stukken bij elkaar te zoeken en in elkaar te passen.

Rustig leren we de hoofdpersonen kennen en achtergronden, van de kerk, het huis enz., krijgen we mee. Deze kerk schijnt voor menig bewoner van het dorp een obstakel te zijn, er schijnt een ware vloek op het Engelse plaatsje te rusten vanwege vroegere gebeurtenissen. Langzaam aan wordt het een prima mysterie die mijn aandacht met gemak pakte doordat men vele gebeurtenissen aan elkaar weet te koppelen. Tijd voor onze hoofdrolspeelster om in te grijpen en het gezin waar ze verblijft te redden van een getraumatiseerd persoon die op wraak zint.

Het acteerwerk is niet altijd even sterk maar soms slaat de regie en/of editor ook wel eens de plank volkomen mis. Echt storend is het niet maar vaak had het gemakkelijk anders gekund, het ziet er erg knullig uit op die momenten. De twee verhaallijnen lopen elkaar eigenlijk in de weg. Het heerlijke occulte verdwijnt zonder aanleiding wat ik erg jammer vond. Hier had ik veel meer van verwacht maar is eigenlijk niks meer mee gedaan. Het verhaal ging voor mij uit als een nachtkaars en verdiend daardoor niet meer of minder dan 3**. Drie verdiend door het eerste gedeelte van de film.

P.S.
Ik heb de dvd-versie gezien.

avatar van Left4Dead
Vreemd, op IMDB staat deze film op 2003, hier 2002.

avatar van dover
Integenstelling tot wat de filmhoes beschreef had ik er toch veel meer van verwacht.Het verhaal op zich was goed maar ze hebben het niet goed uitgewerkt.De film heeft ook een langdraadige en saaie opbouw.Je wordt nie meegesleept in het verhaal.Het acteer werk op zich is wel goed,best jammer deze had veel better gekunnen.

Het had een verhaal van M. Night Shyamalan kunnen zijn: een interessant uitgangspunt en enkele verrassende wendingen. Helaas laat de uitwerking op alle vlakken serieus te wensen over. Dat de film veel weg heeft van een lang uitgerokken, Britse tv-aflevering uit de jaren '80 kan op zich nog geen kwaad. De sobere setting draagt immers bij tot de sfeer en is een verademing tussen al dat bombastisch cinemageweld. Wat wel stoort, is dat de film gaandeweg minder interessant wordt. Wanneer het tweede verhaal de fakkel overneemt is het spannendste er al af, terwijl dit net andersom zou moeten zijn. Het script is overigens van Anthony Horowitz, een Britse schrijver van jeugdboeken, die toch ook al redelijk wat voor tv geschreven heeft (Midsomer Murders, Poirot). Maar wellicht zit regisseur Brian Gilbert hier ook wel voor iets tussen. Zijn gebrek aan ervaring in dit genre wordt bij bepaalde scènes immers heel erg duidelijk: de 'schrikmomenten' komen enorm klungelig over en lijken wel verplicht in de film te zijn gestoken. Alsof hij een andere film wou maken, maar om commerciële doeleinden naar het thriller-platform werd gepushed.
Wie wel al ervaring heeft met spookachtige settings, is hoofdactrice Christina Ricci (The Addams Family, Sleepy Hollow). Net terug uit 'Ally McBeal' besluit ze eerst nog eens iets kleinschalig en mysterieus te doen alvorens in twee grotere films, zijnde Woody Allen -flik 'Anything Else' en aan de zijde van Charlize Theron in 'Monster', te spelen. En het is zeker dat ze die keuze nog zal maken.

Matige film over een jonge vrouw die wordt aangereden en daarbij haar geheugen verliest. De personages worden nogal ongeloofwaardig neergezet. Mede hierdoor wordt het nergens spannend. Wel onderhoudend genoeg omdat je toch wilt zien hoe de verschillende verhaallijntjes naar elkaar toe lopen. Zeker niet te lang, maar 3.0 sterren is toch teveel voor deze film.

Matig horrortje.

Maar het moet gezegd, het uitgangspunt was best oké, zo ook de opbouw van de film. Vroeger heb ik aardig wat boeken van Hororwitz verslonden en hoewel het te lang geleden is om z'n stijl nog vlot te herkennen in dit verhaal, vond ik verder wel goed geschreven.

Maar Gilbert is duidelijk geen begenadigd horror regisseur en Ricci laat het hier ook redelijk hard afweten. Het mysterie wordt niet voldoende uitgediept, de schuchtere schrikmomentjes missen doel en het voelt vooral erg goedkoop aan allemaal.

Met een betere regisseur had er vast meer in gezeten. Nu houdt de film nog wel de aandacht vast vanwege een aardig begin en de nieuwsgierigheid naar afloop, maar daar houdt het dan ook mee op. Jammer, gemiste kans.

Zeker niet gebuisd bij mij !
ik zou hem 5,5 op 10 geven,
maar omdat het hier op 5 gaat... dus een 2,5 op 5.
Tja ik ben altijd leraar geweest (in mijn dromen) hé.