O Fantasma (2000)

Alternatieve titel: Phantom

Portugal

geregisseerd door João Pedro Rodrigues
met Ricardo Meneses, Beatriz Torcato en Andre Barbosa

Sérgio, een vuilnisman in hartje Lissabon, heeft weinig vrienden en voelt zich nog het meest verwant met Lorde, de hond die dient als mascotte van het vuilnisbedrijf waar hij zijn ochtenduren slijt. Zijn vrije tijd spendeert hij op zoek naar snelle en anonieme seks, waarbij hij steeds meer van zijn omgeving vervreemdt. Als hij op een dag zijn ware adonis, met motor, tegen het lijf loopt, zet de degradatie definitief in. Hij begint de jongen obsessief te stalken en langzaam maar zeker raakt Sérgio steeds dieper verstrikt in een spookachtig en paranoïde web van verval en vervreemding.

tja dit leek me wel interessant. Tis helaas een knettervage film. Ik had toch op meer fetisj-achtige beelden gehoopt. Of misschien snap ik de fetish van de makers niet, dat kan ook. Maar een kerel die wat over een vuilnisbelt kruipt kan mij niet zo lang boeien.

avatar van Bas17
Rotfilm, over een rare homo die over een vuilnisbelt kruipt :S

Ok het is een vagefilm maar die gast is wel lekker maarja als ik lekkere gasten wil huur ik wel een pornotje

Jullie snappen de film niet denk ik.
Hij raakt verliefd op diene man en daar draait de film om.
Niet om de fetisj.
Waarom denkt je dat hij anders anonieme sex heeft zoals de film referencie zegt.
Omdat hij absoluut bij diene man wilt zijn.

Een denkbeeld over zinnelijkheid, riskant, vol symboliek. Je zou het ook een wereld van vervreemding kunnen noemen en een zoettocht naar toestemming, die iedere keer weer onbevredigend eindigt. In ieder geval is deze film over een man, die met zijn hond in een doods appartement leeft en er 's avonds op uittrekt voor anonieme seks met mannen, ijskoud. Zijn behoefte wordt met de dag meer obsessief. Een surrealistisch verhaal over grillig en dwangmatig gedrag, verdorvenheid en ontmenselijking, met een minimum aan dialoog.

avatar van Darbie
Bijzondere film waarin fetisjisme en symboliek een grote -zo niet de grootste- rol spelen.

{ en in feite een hunkering naar liefde }

Ja, voor mij had het wel wat. Die fetisj voor geuren vond ik wel herkenbaar. Ook dat zoeken naar de rafelranden van het leven: ontspoorde seks, vuil, mislukking. Zoals hij rondloopt in dat kapotte onderbroekje van de jongen die hij niet kan krijgen, hoe dat meisje met hem speelt, hoe hij te grazen wordt genomen door die politieagent, ik heb zitten genieten. Maar uiteindelijk ontbreekt er toch iets in deze film. Ik weet alleen niet precies wat.

avatar van Biosguru
Fransman
Schoon drinkwater?

Euh, ja Biosguru, dat ook. Maar ik bedoelde toch iets anders. De gebeurtenissen gaan nergens naar toe en blijven toch te veel aan de oppervlakte. Aan het einde glipt hij ook letterlijk het beeld uit.

avatar van Biosguru
Ik maakte een grap. Jaren geleden gezien deze. Enige wat ik me nog kan herinneren is dat hij dat hele vieze water uit een poeltje op de vuilnis belt drinkt.

Maar je hebt gelijk, buiten af en toe een schok effect is deze film niet zo bijzonder.