Palavra e Utopia (2000)

1 stem

Frankrijk / Spanje / Portugal / Italië

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Lima Duarte, Luis Miguel Cintra en Leonor Silveira

1663, Broeder Antonio Vieira, een befaamde jezuïtische priester die een naaste vriend is van wijlen Koning Joao IV, wordt gedagvaard voor het tribunaal van de verschrikkelijke Inquisitie. Zijn positie wordt bedreigd door vele misverstanden. Voor de ogen van zijn rechters kijkt Vieira terug op zijn verleden. Zijn jeugd in Brazilie, zijn novice tijd in Bahia, zijn betrokkenheid bij de Indiase zaak en zijn eerste successen. De Inquisitie berooft hem van vrijheid tot meningsuiting; hij vlucht naar Rome waar hij een mooie carriere opbouwt. De paus wil hem graag in Rome behouden. Maar heimwee bekruipt Vieira.

avatar van Querelle
Zeer droog en statisch, maar fantastisch geacteerd en enorm consistent in sfeer en narratie. Affiniteit met religie en geschiedenis is wel een must. Ook voorbereiding op het feit dat een aanzienlijk deel van de film uit preken en brieven bestaat, met als decor 17e eeuwse interieurs en schilderijen. Maar naarmate de film duurt raak je geacclimatiseert aan de constante stroom van tekst en begint er een zeer duidelijke en boeiende geschiedenis te ontwikkelen. Met als hoogtepunt de scenes in Rome. Antonio Vieiro als prehumanistisch priester vind ik ook een mooi personage en wordt gepassioneerd vertolkt door de drie acteurs in elk een levensfase van de missionaris. Zeer pure en stijlvaste film dit.