• 10.932 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: King Vidor

Met onder meer: Yul Brynner, Gina Lollobrigida en George Sanders

Gesproken taal: Engels

Plot Solomon and Sheba

"Only once in 3000 years...anything like..."

In het oude Israel krijgt Koning David een visoen van God waarin wordt verteld dat zoon Solomon hem moet opvolgen als koning. Zijn andere zoon is hoe dan ook van plan om op de troon te komen. Ondertussen maakt Egypte de weg vrij voor de Koningin van Sheba om Solomon te verslaan.

avatar van J.S.

J.S.

Een geweldig verhaal om een film over te maken maar toch wordt het hier niet voldoende benut, zo zijn Brynner en Lollobrigida die de titelpersonages spelen niet overtuigend genoeg en acteren ze nogal theatraal, de broederhaat is ook niet voldoende in de verf gezet en het verhaal mist soms wat vaart.

Het enige grote pluspunt waren de massascene's maar die waren jammer genoeg nogal schaars, toch nog een 3* omdat ik nu eenmaal gek ben op dit soort films en de sfeer die ze uitademen en ze daarom veel wil vergeven.

avatar van ...Kroelie...

...Kroelie...

Ik heb deze film een paar jaar geleden gezien. Hij was wel vermakelijk, maar de acteurs waren niet echt overtuigend genoeg. Ik miste een bepaalde klik met deze film en dat is jammer, want ik hou wel van die oude films

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Zeer goed filmpje.

De film bevat een mooi begin en een dito einde. Gina Lollobrigida is een geweldige actrice. Ook hier zag ze er schitterend uit net zoals in Notre Dame de Paris etc. Ook de aankleding/omgeving ziet er erg mooi uit. Klassiek filmpje die blijkbaar niet heel bekend is. Maar dat maakt natuurlijk niks uit. Krijgt van mij een 4,5.

avatar van Noodless

Noodless

Vroeger al meermaals gezien en voor mij blijft het een klassieker.

Mooie beelden, een leuk verhaal, prachtige aankleding , schitterende decors en de bloedmooie Gina Lollobrigida natuurlijk. 9/10

avatar van Sisko

Sisko

Leuke ouderwetse spektakel film. Soms wat theatraal geacteerd. Niet het niveau van Ben Hur of Tien Geboden. Gina Lollobrigida is wel erg mooi en let op haar doorschijnende gewaad in de verleidingsscene (en dat voor een film uit 1959!).

Als je van het genre houdt (zoals ik) mag je deze film niet missen.

gauke

Tyrone Power speelde oorspronkelijk de rol van Solomon, maar hij stierf tijdens de opname van een zwaardgevecht. De regisseur koos er voor om de opnames waarin Solomon niet duidelijk zichtbaar is (met Tyrone Power) te laten bestaan. Het Bijbelse film, die langer lijkt te duren dan ie doet, moet het vooral hebben van de setting en de prachtige kostuums. Een spektakel is het niet geworden: de actie bijvoorbeeld mist iedere glans en een lange liefdesscène tussen Brynner en Lollobrigida is dodelijk saai.

avatar van Brix

Brix

• 19271 berichten

Vandaag te zien op MGM Channel > 21:00 uur

avatar van Decec

Decec

en 25 augustus

Theunissen

Mooie decors, landschappen en prachtige kostuums maar voor de rest eigenlijk best allemaal pover. Best wel jammer want met seksbom Gina Lollobrigida (vrijwel in ieder schot in een ander sexy outfit) en vooral topacteur Yul Brynner in de hoofdrollen had ik eigenlijk een wat meer boeiender verhaal verwacht. Ze deden het overigens niet slecht maar soms wordt er te overdreven geacteerd. Er wordt best veel gepraat in deze film en niet alle dialogen zijn even boeiend of interessant waardoor het regelmatig een saaie bedoeling wordt. Tel daarbij een duur van meer dan twee uren erbij op en je hebt een lange en vermoeiende zit voor de boeg. De laatste 30 minuten zijn overigens best aardig en met name dan de klassieke valstrik met het gebruik van de zon.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Er zijn toch maar weinig van die 2uur+ technicolor spektakels die nu nog overtuigen. Dit is ook weer een vreselijk statische prent, erg praterig en de dialogen zijn nu eenmaal niet zo bijzonder (kuch). En de verminking voor TV (waarom eigenlijk?) helpt dan ook niet echt mee. De minimale decors en artificiële dans halverwege zijn eigenlijk nog de plus, evenals de kostuums en vooral de sieraden die er weelderig uitzien. De massale scène dat het hele leger in de afgrond stort is wél tamelijk spectaculair. Maar er zit gewoon geen leven in de film. Lollobrigida blijft voor mij altijd een pop. Brynner is nog wel aardig, maar Sanders komt in dit soort rollen zelden uit de verf. Het slotgevecht tussen de twee is ronduit een lachertje. King Vidor is (was?) toch een gerenommeerde naam in de Jaren 20 (die ik grotendeels nog moet kijken) tot in de Jaren 40, maar dat hij zo moest eindigen met allemaal van dit soort epische debacles (deze is zo mogelijk nog slepender: War and Peace (1956)) is toch jammer.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk drama/historie/oorlog/romantiekfilm...

Prima verhaal...

Redelijk acteerwerk (ouderwetse)...

Klassieke muziek

(geen Dolby Digital aanwezig)...

Redelijk kwaliteit breedbeeld...

Schokkende beeld (camerabeweging)..

avatar van RuudC

RuudC

Ook al ben ik niet bepaald gelovig, de charmes van oude bijbelfilms kan ik vaak wel waarderen. Films die drie uur duren, zie ik soms moeiteloos uit. Ik kan erg genieten van de decors, de bombastische muziek en de epische verhalen. Christelijke moralen en dergelijke neem ik dan maar voor lief.

Solomon and Sheba begint eigenlijk al rampzalig. Het gevecht waar je al vrij snel in belandt, is echt erbarmelijk geschoten en kent een rampzalige choreografie. De acteurs doen maar wat. Wat door moet gaan voor een prins die legeraanvoerder is, ziet eruit als een zielig oud mannetje met een stok. De hoop wordt dan maar gevestigd op Yul Brynner. Geen acteur waar ik regelmatig de films van zie, maar wel een graag geziene acteur. Ook hij stelt teleur in dit drama. Gelukkig is hij van het hele zootje nog wel de beste. Het grootste probleem van Solomon and Sheba is het ongelooflijk stijve acteerwerk. De dialogen worden nogal amateuristisch opgedreund en de bewegingen zijn gewoon niet serieus te nemen. In tegenstelling tot een The Ten Commandments is deze film vermoeiend. Een handvol scenes, zoals het heidense ritueel en de aanval van de Egyptenaren op het eind zijn best de moeite waard.

avatar van Captain Proton

Captain Proton

Yul Brynner met haar. Weer eens wat anders dan Egyptische farao met Charlton Heston of als Westworld. Hoewel dit ook een spektakel moet zijn, vond ik The Ten Commandments toch veel beter. Hoewel ik me bij deze film niet verveeld heb. Groots opgezet met veel figuranten. En dan speelt Gina Lollobrigida als Queen of Sheba. Alleen daarvoor is het al de moeite waard om deze film te kijken. Vooral het dansen bij een afgod mocht er wezen.

BBarbie

De laatste speelfilm van King Vidor uit de tijd dat de epische verfilmingen van bijbelse verhalen in de mode was. Afgezien van een paar massale actiescènes een matige film met opvallend povere studiosettings.

Yul Brynner, die op het laatste moment moest invallen voor de plotseling overleden Tyrone Power, ziet eruit alsof hij meedoet aan een declamatiewedstrijd. Ook George Sanders bakt er niet veel van. Gina Lollobrigida daarentegen is prima gecast als de exotische koningin van Sheba. Acteren is weliswaar nooit haar sterkste punt geweest, maar in deze film komt zij best aardig voor de dag, onder meer met een tamelijk zwoele liefdesdans.

avatar van goldendream

goldendream

Vreemd dat geen enkel bericht hier vermeldt hoezeer deze film afwijkt van het bijbelse verhaal. Het verhaal van de koningin wordt in ocharme een drietal bladzijden beschreven. Daar een film van ruim 2 uur van maken toont meteen aan dat verzinsels de bovenhand zullen nemen.

Ik bekeek alleen de trailer en de verzinsels zijn talrijk:

- Hier werkt de koningin samen met de Egyptische farao om Salomon ten onder te laten gaan. Daar is in de bijbel geen sprake van.

- Hier volgt een grote veldslag met de Egyptenaren. In de bijbel ligt Sheba niet aan de basis van zo'n oorlog.

- Hier houdt Sheba een soort orgie ter ere van haar afgoden. Dat ze een ander geloof heeft, klopt, maar van dat feest is geen sprake.

Net zoals de oude film over David en Batsheba met Gregory Peck zal ik deze aan me laten voorbijgaan.

Hollywood was in die jaren duidelijk gericht op grootse epossen waarin passionele liefdesrelaties centraal staan. Omdat de ware rol van Batsheba en de koningin van Sheba in werkelijkheid heel miniem is, vind ik die uitgesponnen filmversies nogal zinloos. Het verhaal van koning David en Salomon is zoveel meer dan de relaties met beide vrouwen. Die relaties zijn eigenlijk maar een klein onderdeel van een groot verhaal. Door zulke films krijg je de indruk dat die beide vrouwen hoofdrolspelers waren, wat totaal verkeerd is.

avatar van Brix

Brix

• 19271 berichten

goldendream

Hollywood heeft een geheel eigen bijbelvertaling om uit te putten

avatar van Flavio

Flavio

Pasen komt er weer aan, dus een moment om zo’n Bijbel-epos aan te zwengelen. En dan ook nog een met Gina Lollobrigida in her prime. Helaas is het een matige prent, met ontzettend houterig acteerwerk van Brynner (curieus genoeg mét haar) en vooral Sanders. Als iemand niet geschikt is voor de rol van militaire houwdegen en vechtersbaas dan is Sanders wel. Nu kan anti-typecasting best eens leuk uitpakken, maar Sanders bewijst hier het tegendeel. Het was een beetje pijnlijk om te zien, ik voelde dezelfde plaatsvervangende schaamte toen ik De Niro zag knokken in The Irishman. De dialogen zijn ook vrij erbarmelijk, hoe onnatuurlijk kun je een personage laten praten? Voor een dergelijk epos is de speelduur dan gelukkig nog genadig, al vloog de tijd ook niet bepaald voorbij.

Lollobrigida is wel leuk als temperamentvolle koningin en er zijn een aantal (massa-)scènes die indruk maken, zoals dat feest waarbij Sheba Solomon verleidt. Maar de veldslag waarbij het hele Egyptische leger zich als lemmingen te pletter laat vallen in een kloof valt daar niet direct onder, zeker toen de voetsoldaten zich de diepte instortten zag dat er nogal knullig uit.